Broskyňa

Ovocie pre zdravý zrak a krásnu pokožku

Máloktoré tuzemské ovocie má tak hebkú krémovú konzistenciu ako broskyne. Toto ovocie, ktorého korene siahajú do severných oblastí Číny, sa rozšírilo do rôznych kútov sveta už pred vyše tisícročím. Ak sa vám podarí zohnať si ho v bio kvalite priamo zo sadu, odvďačí sa vám širokým spektrom vitamínov a minerálov.

Broskyňa

Vitamíny pre zdravie a krásu

Broskyne obsahujú málo nasýtených tukov a cholesterolu no veľa vitamínov a minerálov. Hoci okrem vitamínu C neobsahujú závratné množstvá žiadneho ďalšieho vitamínu, ich nutričné portfólio je aj tak veľmi široké a dalo by sa popísať výrazom „z každého rožku trošku“.

Betakarotény v broskyniach zabezpečujú telu dávku retinolu, čiže vitamínu A, dôležitého pre ostrý zrak. Tento vitamín navyše chráni organizmus pred rakovinou úst a pľúc, pomáha udržiavať zdravie hlienových membrán i elasticitu pokožky, za ktorú môžu polynasýtené mastné kyseliny prítomné v tomto vitamíne. Čím tmavšia je broskyňová šupka, tým viac vitamínu A sa v nej nachádza. Za zmienku stojí i obsah vitamínu E, ďalšej látky, ktorú pokožka miluje a vitamínu K upravujúcemu zrážanlivosť krvi.

Bohatý minerálny profil

Z minerálov v broskyniach nájdeme napríklad draslík potrebný na trávenie jedla, reguláciu srdcového tepu a znižovanie vysokého krvného tlaku. Spolu so sodíkom dokáže tento minerál kontrolovať i množstvo vody v tele.

Infografika-broskyna

Obsah železa v broskyniach pomáha s tvorbou červených krviniek a s rozvádzaním kyslíka z pľúc do celého organizmu. V broskyniach sa nachádzajú i vzácne flavonoidy, ako napríklad lykopén a luteín, ktoré sa aktívne podieľajú na prevencii pred makulárnou degeneráciou očí, rakovinou a ochoreniami srdca. Flavonoidy zeaxantín a kryptoxantín zasa chránia telo pred voľnými radikálmi a predčasným starnutím. V menších množstvách nájdeme v broskyniach i meď, horčík, mangán, vápnik a fosfor.

Je však nutné pripomenúť, že broskyne obsahujú i fruktózu, ktorá je v prehnaných množstvách škodlivá. Jej nadmerná konzumácia spôsobuje tzv. glykáciu, počas ktorej sa cukry viažu na proteíny. Výsledkom môžu byť zápalové procesy aktivujúce imunitný systém.

Čo tvrdia štúdie

Broskyne zaujali i vedcov. Za účelom skúmania chemopreventívnych a chemoterapeutických vlastností niektorých zložiek, ktoré broskyne a broskyňové extrakty obsahujú, navrhli vedci štúdiu, ktorá mala súčasne zhodnotiť celkovú inhibičnú schopnosť broskýň voči rakovine.

Broskyne sú skvelým letným ovocím, ktoré od lokálnych pestovateľov zoženieme v bio kvalite.

Vedci zistili, že fenolové kyseliny, prokyanidíny, antocyaníny a flavonoid kvercetín prítomné v broskyniach efektívne bránia proliferácii niektorých bunkových línií rakoviny prsníka.

Bioaktívne látky v broskyniach, slivkách a nektarinkách majú navyše schopnosť predchádzať ochoreniam súvisiacim s obezitou a kardiovaskulárnym ochoreniam. Výskumy ďalej preukázali, že antocyaníny, chlorogénové kyseliny, deriváty kvercetínu a katechíny prítomné v broskyniach dokážu spolupracovať natoľko efektívne, že svojich konzumentov ochraňujú pred LDL cholesterolom, obezitou a zápalmi spojenými s metabolickým syndrómom.

Ovocie pre celé telo

Pokožka: Vďaka antioxidantu vitamínu C konzumovanému v prirodzenej strave a celistvých potravinách dokáže človek predchádzať vzniku vrások a brániť rôznym poškodeniam pokožky spôsobovaným slnkom a znečistením. Vitamín C, bohato prítomný i v broskyniach, zohráva kľúčovú úlohu i v prípade tvorby kolagénu, ktorý je takisto mimoriadne dôležitý pre zdravú pokožku.

Cukrovka: Štúdie ukázali, že diabetici, ktorí konzumujú stravu s vysokým obsahom vlákniny, majú nižšie hladiny krvnej glukózy. V prípade cukrovkárov trpiacich na cukrovku 2. typu dokáže vláknina vyrovnávať hladiny krvného cukru, tukov a inzulínu. Jedna priemerne veľká broskyňa zabezpečí človeku asi 2 g vlákniny.

Broskyňový šalát z čerstvej zeleniny a ovocia.

Srdce: Vláknina, draslík, vitamín C a cholín, ktoré broskyne obsahujú, pôsobia blahodarne na zdravie srdca. Zvýšený príjem draslíka a znížený príjem sodíka predstavuje to najlepšie, čo môže podľa Marka Houstona, klinického profesora medicíny na lekárskej škole Vanderbilt, človek urobiť, aby sa aktívne podieľal na znížení rizika kardiovaskulárnych ochorení.

Podľa štúdie, v ktorej dobrovoľníci konzumovali 4 069 mg draslíka denne mali títo ľudia až o 49 % nižšie riziko smrti spôsobené ischemickou chorobou srdca v porovnaní s jedincami, ktorí denne konzumovali menej draslíka (asi 1 000 mg denne).

Oči: Bolo dokázané, že zvýšená konzumácia ovocia (viac než 3 porcie denne) znižuje riziko rozvoja chorôb očí spojených so starnutím vrátane makulárnej degenerácie. Vyššie zmieňovaný vitamín A, ktorý broskyne obsahujú je najdôležitejším vitamínom pre zdravé oči a dokáže predchádzať i šeroslepote.

Z broskýň si môžete vyrobiť i skvelú zmrzlinu.

Tip Vitariána

Čo môžeme urobiť so surovými broskyňami v kuchyni? Okrem toho, že si môžeme pochutnávať na celých čerstvých alebo sušených plodoch, môžeme z nich vyrobiť zmrzlinu alebo smoothie. Broskyne chutia skvelo v čerstvých ovocných šalátoch, pridané do čokoládového chia pudingu alebo ako súčasť jednoduchého ovocno-zeleninového vitariánskeho šalátu s paradajkami a bazalkou:

  • 1 šálka čerstvých bazalkových lístkov
  • 2 veľké sladké paradajky
  • 1 polievková lyžica olivového oleja
  • 1 kávová lyžička citrónovej šťavy
  • 2 veľké zrelé broskyne
  • štipka kvalitnej soli

Paradajky a broskyne nakrájajte na mesiačiky, zmiešajte s ostatnými ingredienciami a okamžite podávajte. Ak si nepotrpíte na vitariánskej strave, skúste do šalátu pridať i plátky mozzarelly alebo iného obľúbeného syru. Dobrú chuť!

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

www.foodfacts.mercola.com

www.medicalnewstoday.com

www.nutrition-and-you.com

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 16