Odšťavené zdravie

Sťava z listovej zeleniny - jednotka v detoxe

Hlavnou výhodou čerstvých štiav je ich ľahká stráviteľnosť a výborná vstrebateľnosť výživných látok. Doma vyrobené šťavy navyše neobsahujú nijaké umelé prísady. Proti chorobám najúčinnejšie zabojuje šťava zo zeleniny, najmä z listovej.  

Odšťavené zdravie

Šťava z ovocia, ale aj zo zeleniny vás zasýti, osvieži, dodá potrebnú dávku výživných látok. Čerstvo lisované zeleninové a ovocné šťavy sú súčasťou väčšiny liečivých a detoxikačných programov. Energia, ktorú ušetria pri trávení, organizmus využije pri svojej očiste. Sú bohaté na vitamíny, minerály, fytonutrienty, enzýmy a antioxidanty a obnovujú telo na bunkovej úrovni. Ovocné a zeleninové šťavy vám pomôžu aj pri posilnení imunitného systému, pri chudnutí či v boji s rakovinou. Nezanedbateľný je aj fakt, že v jednom pohári džúsu prijmete toľko ovocia a zeleniny, s akým by ste sa v surovom stave „trápili“ pol dňa. 

Odšťavovanie extrahuje vodu a živiny z ovocia a zeleniny a zbaví ich dužiny, teda vlákniny. Bez nej tráviaci systém ľahšie absorbuje živiny. V džúsoch prijmete viac živín, ako pri konzumácii ovocia a zeleniny vcelku. Výhodou je tiež, že sa okamžite dostanú do organizmu a nemajú sa kedy znehodnotiť oxidáciou. 

Kto je naozaj chorý, potrebuje piť nie ovocné, ale zeleninové šťavy, najmä z listovej zeleniny.

Wigmore a Boutenko

Kto je naozaj chorý, potrebuje piť nie ovocné, ale zeleninové šťavy,najmä z listovej zeleniny. S myšlienkou pozitívneho vplyvu listovej zeleniny na zdravie prišla lekárka Ann Wigmore, pionierka životného štýlu živých potravín dvadsiateho storočia. Preslávila ju energy polievka z rozmixovaných výhonkov, avokáda a jablka. Na Ann Wigmore potom nadviazala propagátorka živej stravy Victoria Boutenko. „Zelené listy nie sú zaradené do našich potravinových pyramíd ako osobitná skupina, pretože je nezvyčajné považovať listovú zeleninu za skutočné jedlo,“ uvádza vo svojej knihe.

Zelené, živé potraviny sú pritom obrovskou injekciou chlorofylu, vitamínov, minerálov, enzýmov a antioxidantov. Ich sila spočíva v spustení prirodzených mechanizmov odstraňovania zlého cholesterolu, tuku a toxínov z tela – čím prichádza k zlepšeniu fyzického, ale aj mentálneho zdravia človeka. 

Bez vrások

Vyhladenie vrások na tvári, pevnejšie nechty, zlepšenie zraku, odlúpnutie materských znamienok či bradavíc, to sú len prvotné efekty pravidelného pitia zelených štiav, ktoré uvádza Boutenko. Medzi ďalšie pozitívne účinky, ktoré možno na ľudskom organizme badať, patria:

  • vyčistenie palety chutí
  • revitalizácia organizmu
  • potreba menej spať
  • nižšia citlivosť zubov

Listová zelenina je bohatá na proteíny.

Bielkoviny

Boutenko skúmala nutričný obsah desiatok druhov listovej zeleniny. Zistila, že sú bohaté na proteíny. Listová zelenina navyše obsahuje proteíny vo forme individuálnych aminokyselín, ktoré ľudské telo využije lepšie ako komplexné bielkoviny: „Nízke hodnoty aminokyselín v jednej rastline boli v inej vysoké. Ak budete dbať na rozmanitosť listovej zeleniny v strave, dokážete pokryť všetky esenciálne aminokyseliny, ktoré potrebuje vaše telo.“ 

Chlorofyl

Zelené časti rastlín obsahujú farbivo chlorofyl, ktoré pozitívne vplýva na bunky tela a v konečnom dôsledku aj na zdravie človeka. Chlorofyl je rovnako dôležitý ako slnečné svetlo. Žiaden život nie je možný bez slnečného svetla a žiaden život nie je možný bez chlorofylu. Molekula chlorofylu sa pozoruhodne podobá molekule ľudskej krvi. Chlorofyl lieči a čistí naše orgány a ničí patogénne baktérie, plesne či nádorové bunky. Bojuje s následkami chorôb a každodenným stresom. Čím viac listovej zeleniny, ktorá je doslova napumpovaná chlorofylom jete, tým viac urobíte pre svoje zdravie.

Pozitívne účinky chlorofylu:

  • zvyšuje počet červených krviniek v tele
  • zabraňuje rakovine
  • je zdrojom železa
  • optimalizuje črevnú mikroflóru
  • čistí pečeň
  • hojí vredy
  • eliminuje zápach z úst
  • upokojuje vnútorné zápaly
  • zlepšuje stav kŕčových žíl
  • zlepšuje zrak

Pravidelná konzumácia štiav zo zeleniny, ale najmä z listovej zeleniny vám pomôže pri liečení mnohých ochorení:

Biela kapusta

Dodáva kyselinu listovú, vitamín C, E, vitamíny skupiny B, draslík, fosfor, horčík, chlór, sodík, vápnik, meď, zinok, železo. Odporúča sa piť pri žalúdočných a dvanástnikových vredoch, pri zápche a problémoch s pečeňou. Častá konzumácia kapustovej šťavy z tela vyplavuje jód, ktorý je potrebný na správnu funkciu štítnej žľazy. Kapustovú šťavu môžte miešať s mrkvovou šťavou.

Brokolica

Poskytuje tmavozelenú šťavu s horkastou príchuťou, mala by byť vždy riedená jemnejšími džúsmi v pomere 1:4. Patrí medzi najúčinnejšie šťavy na prevenciu zhubných ochorení. Obsahuje veľa antioxidantov. Okrem toho vynikajúco prečisťuje organizmus a je vhodná aj na redukciu telesnej hmotnosti pri obezite. Je bohatá na beta-karotén, kyselinu listovú, vitamín C; malé množstvo vitamínov BI, B2, B3, B5 a B6. Obsahuje draslík, fosfor, horčík, sodík a vápnik; malé množstvo medi, zinku a železa.

Čakanka

Má mierne horkastú chuť, čím stimuluje sekréciu tráviacich štiav. Povzbudzuje vylučovanie žlče a normalizáciu činnosti pečene a sleziny. Má pozoruhodne dobré účinky na zrak. V rôznych kombináciách ju môžete používať pri všetkých očných ochoreniach. Je bohatá na beta-karotén, vitamíny skupiny B, vitamín E, kyselinu listovú a horčiny, tiež na draslík, fosfor, horčík, malé množstvo železa a medi.

Cvikľa

Podporuje tvorbu červených krviniek. Šťava z cvikle blahodarne pôsobí na poškodenú pečeň. Má horkú chuť, a preto je vhodné ju zriediť mrkvovou šťavou alebo šťavou z listovej zeleniny. 

Fenikel

Šťava z fenikla je hodnotným prostriedkom na tvorbu krvi, a tým veľmi užitočná pri menštruačných poruchách. Šťava sa pije buď čistá alebo v kombinácii s karotkou a cvikľou. Okrem toho mierne podporuje činnosť celej zažívacej sústavy. Je bohatá na vitamín C; malé množstvo vitamínu B6, na draslík a vápnik.

Kel prečisťuje organizmus.>

Kel kučeravý

Poskytuje horkastú intenzívnu, tmavozelenú šťavu, ktorá by ste mali riediť jemnejším džúsom v pomere 1:4. Blahodárne prečisťuje organizmus, podporuje trávenie a priaznivo pôsobí aj pri psychických a nervových ochoreniach. Je bohatá na na beta-karotén, vitamíny B3 a C; malé množstvo vitamínov B1 a B2. Tiež na draslík, fosfor, sodík, vápnik a železo.

Kel ružičkový

Tmavozelený džús, ktorý by ste mali riediť jemnejšou šťavou v pomere 1:4. Tento nápoj je mierne horkastý, preto sa dobre hodí ku sladším džúsom napríklad k mrkvovému. Šťava z ružičkového kelu spolu so šťavou z karotky, zelených fazuľových luskov a šalátu dodáva kombináciu minerálov, ktorá posilňuje a obnovuje tvorbu inzulínu v slinivke brušnej. Je preto vhodná pre diabetikov. Je bohatá na beta-karotén, kyselinu listovú, vitamín C; malé množstvo vitamínov B1, B2, B3, B5 a B6, tiež na draslík, horčík, fosfor, sodík, vápnik; malé množstvo medi, zinku a železa.

Lucerna siata

Šťava orieškovej chuti, vhodná na miešanie s inými, jemnejšími džúsmi. Je bohatá na dôležité minerály a chemické prvky, ale obsahuje aj stopové prvky z hlbších vrstiev pôdy, pretože jej korene môžu dosiahnuť až deväťmetrovú hĺbku. Používajú sa iba listy. Lucerna je jednou z potravín, ktoré obsahujú najviac chlorofylu. Pomáha dožiť sa vysokého veku a buduje odolnosť voči infekciám. Šťava z čerstvej lucerny je silná a výdatná, preto sa nemôže piť čistá. Najlepšie je riediť ju so šťavou z karotky. V tomto zložení sa jej predností ešte znásobia. Ukázalo sa, že táto šťava napomáha aj pri cievnych poruchách. Je bohatá na beta-karotén, chlorofyl, vitamín C; malé množstvo vitamínov B1, B2, B3. Tiež na draslík, fosfor, sodík a vápnik.

Mrkva

Je základom pre mix s inou zeleninou. Je bohatá na betakarotén, kyselinu listovú, vitamín C, E, obsahuje aj vitamíny skupiny B, vysokú dávku draslíka, ďalej fosfor, horčík, chlór, síru, sodík, vápnik, meď, zinok, železo. Pomáha pri liečbe a prevencii chorôb očí, zvyšuje odolnosť proti infekciám, chráni nervový systém, zachováva štruktúru a pevnosť kostí a zubov, čistí organizmus. Zlepšuje kvalitu pleti. 

Odšťaviť môžete aj bylinky.

Petržlenová vnať 

Intenzívny zelený džús, ktorý by ste mali vždy riediť v pomere 1:4, má príjemnú bylinkovú chuť. Surová petržlenová šťava je jedna z najsilnejších. Nemá sa piť samotná a naraz vo väčšom množstve ako 30 až 60 gramov, ale má sa miešať s potrebným množstvom šťavy z inej zeleniny. Surová petržlenová šťava má pozitívny vplyv na látkovú výmenu, na regulovanie činnosti nadobličiek a štítnej žľazy. Účinné látky, nachádzajúce sa v petržlene, napomáhajú udržiavať pevnosť ciev a kapilári. Je vhodným liečebným prostriedkom pre urogenitálne orgány (močové a pohlavné ústrojenstvo), napomáha pri kameňoch v obličkách a močovom mechúre, ako aj pri albuminúrii (bielkovina v moči), zápaloch a ostatných obličkových ochoreniach. Užíva sa aj na vyvolanie menštruácie, najmä v spojení so šťavou z cvikle alebo zmesou štiav z mrkvy, cvikle a uhoriek. Šťava z petržlenovej vňate je účinná aj pri očných chorobách a chorobách zrakového nervu. Nepite veľké množstvo čistej surovej petržlenovej šťavy, pretože svojou koncentráciou môže zapríčiniť nevoľnosť aj nervové poruchy. 

Uhorka

Dodáva kyselinu listovú, vitamín C, vitamíny skupiny B, horčík, draslík, chlór, síru, vápnik a ďalšie stopové prvky. Uhorka patrí medzi najlepšie prírodné diuretiká (látky s močopudným účinkom). Vďaka vysokému obsahu kremíka a síry podporuje rast vlasov a nechtov. Šťava sa odporúča pri lámavých nechtoch a vypadávaní vlasov. Zmes uhorkovej šťavy s mrkvou má priaznivý účinok na pohybové problémy, spôsobené nadmerným ukladaním kyseliny močovej v organizme. Ak sa k tejto zmesi pridá ešte šťava z cvikle, celý detoxikačný proces sa ešte urýchli. Uhorková šťava má v mnohých prípadoch priaznivý vplyv aj pri rôznych kožných ochoreniach. Pre vysoký obsah draslíka je vhodná aj pri vysokom a nízkom krvnom tlaku. 

Zeler

Zelerová šťava blahodárne pôsobí na nervový, zažívací i vylučovací systém. Ľudovo sa hovorí, že čistí krv. Pomáha predchádzať a liečiť reumatizmus, hemoroidy, ale aj astmu, neurasténiu a dokonca aj duševný zmätok a psychické choroby. Je bohatá na vitamín C a malé množstvo vitamínov B1, B2, B3 a B6. Tiež na draslík, fosfor, horčík, sodík a vápnik; malé množstvo železa.

Zemiaky

Šťava z nich je cenná pre vysoký obsah kyseliny listovej, vitamínu C, vitamínu skupiny B, draslíka, fosforu, horčíka, síry, vápnika, medi, zinku a železa. Šťava má silný alkalický (zásaditý) účinok. Vhodná je pri prekyslenom organizme. Priaznivo ovplyvňuje vredovú chorobu žalúdka a paradentózu.

Žerucha

Intenzívny zelený džús sa musí riediť v pomere1:4 s miernejšími šťavami. Nápojom dodáva pikantnú príchuť. Pretože táto šťava má silný čistiaci efekt, nemala by sa piť neriedená, ale iba v zmesi s inými šťavami, napríklad s mrkvovou a zelerovou. Je bohatá na beta-karotén, vitamíny C, E; malé množstvo vitamínov B1, B2, B3, B5, B6 a biotín. Tiež na draslík, fosfor, horčík, chlór, síru, sodík, vápnik, železo; malé množstvo medi a zinku.

Aký odšťavovač?

Skôr, ako sa rozhodnete pre pravidelnú konzumáciu štiav z ovocia či zeleniny, zvážte aký druh odšťavovača si zadovážite. . Pozor na výkon, aby pri odšťavovaní tvrdých surovín nedochádzalo k poklesu otáčok. Nízkootáčkové prístroje nedokážu pracovať dlhšie ako niekoľko minút a vyžadujú prestávku na vychladnutie motora. 

Lacné, odstredivé odšťavovače teplom a oxidáciou ničia enzýmy a živiny v ovocí a zelenine. Používajú sa najmä v baroch ponúkajúcich čerstvé šťavy, ale je to ten najnekvalitnejší spôsob odšťavovania. Ovocie a zelenina sa v nich rozomelie, spojí s kyslíkom a potom odstredí. Šťava je zoxidovaná, nepeknej farby a obsahuje až 50% peny.

Vhodnejšie odšťavovače sú šnekové. Okrem toho, že šťava z nich je kvalitnejšia, v dlhodobom horizonte vám vďaka väčšej výdatnosti nejaké to euro aj ušetria.  Kto je naozaj chorý, potrebuje piť nie ovocné, ale zeleninové šťavy,najmä z listovej zeleniny. A s tým si naozaj neporadí hocijaký odšťavovač. Najlepší na to je Green Star, dizajnovaný na odšťavovanie tráv. Každé odšťavovanie s prípravou aj čistením je však riadna "makačka". Oplatí sa však vydržať.

Tip Vitariána

Green Star Elite odšťavovač je vhodný na odšťavovanie skoro všetkých druhov ovocia a zeleniny. Nemá problém dokonca ani s listovou zeleninou a bylinkami.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

Victoria Boutenko: Zelená pre Život

zasaditastrava.webnode.sk

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 92