Škodí vám spánok?

14. 03. 2014 Šport Relax  Jana Klimanová

Koľko hodín spánku prospieva vášmu zdraviu? Odpoveď sa pokúsil nájsť najnovší výskum publikovaný v časopise American Journal of Epidemiology.

Spíte príliš dlho?

V rozsiahlej štúdii, ktorá sa robila počas 15 rokov vo Švédsku, sledovali viac než 75-tisíc žien a mužov. Rozdelili ich do skupín v závislosti od dĺžky ich spánku a úrovne aktivity počas dňa. Prvú skupinu tvorili tí, ktorí spali menej ako šesť hodín, druhú tí, ktorí spali viac ako osem hodín. Spánok približne sedem hodín výskumníci definovali ako normálny. Ku vzorke mužov a žien s nízkou aktivitou zaradili tých, ktorí sa hýbali menej ako 20 minút denne, mali sedavé zamestnanie, a väčšinu voľného času presedeli pri televízore. Vyššia úroveň aktivity označovala tých, ktorí sa venovali turistike, cyklistike, nemali sedavé zamestnanie a pravidelne cvičili.

Vedci zistili, že skupina s krátkym spánkom, bez ohľadu na fyzickú aktivitu, mala oveľa vyšší výskyt úmrtí, než muži a ženy s normálnou dĺžkou spánku. V skupine s dlhým spánkom sa fyzická aktivita, naopak, výrazne podieľala na dĺžke života. Najvyššiu úmtnosť mali jedinci, ktorí nešportovali. Medzi hlavné príčiny smrti vo všetkých skupinách boli kardiovaskulárne choroby a rakovina.

Ak chcete dlhšie žiť, doprajte si spánok a pohyb.

Čo z toho vyplýva? Ak spíte menej ako šesť hodín, hrozí vám predčasné úmrtie, napriek tomu, že ste aktívni a pravidelne sa venujete športu. Zdá sa, že vedci našli aj odpoveď na otázku, či veľa spánku škodí. Nie, ak budete primerane aktívni a šport vám nebude cudzí. 

Súvisiace články

Vysoký krvný tlak

Vysoký krvný tlak

Pomoc pri hnačke

Pomoc pri hnačke

Alkohol a trávenie

Alkohol a trávenie

Výrobcovia