Ultrabežcom na živej strave?

Peter Fijalka je vegán, prevažne vitarián, ktorý preteká v ultrabehoch.

Peter Fijalka, mladý športovec, tréner a odborník na výživu je vegánom, ktorý úspešne beháva ultrabehy - preteky dlhšie ako maratón, teda 42,2 km. Peter sa zúčastňuje pretekov na vzdialenosti dokonca viac ako 100 km a pritom jedáva len rastlinnú a väčšinou živú stravu.

Ultrabežcom na živej strave?

  • Ahoj Peťo, ako si sa dostal k behu na také dlhé vzdialenosti? Prečo si si vybral práve takýto šport?

Pred istým časom mi manželka kúpila knihu od Richa Rolla: Hľadanie Ultra, ktorá je biografiou človeka, ktorý úplne zmenil svoj život a z alkoholika sa stal prvým, kto urobil päť Ironmanov päť dní po sebe na piatich rôznych havajských ostrovoch. To ma doslova fascinovalo a navyše opisoval, ako postupne vystriedal rôzne typy stravovania a ostal pri vegánstve s vysokým podielom surovej stravy a hlavne listovej zeleniny. Na svojom konte youtube pridával rôzne videá ako si vo Vitamixe pripravuje svoje smoothies, presne ako ja po cvičení, keďže pracujem ako kondičný tréner v Bratislave. Jednoducho bol človekom, s ktorým som sa vedel vnútorne stotožniť.

Malo to však háčik. Ak chcete byť triatlonista, musíte naozaj dobre plávať a to vôbec nie je môj prípad. Takže som začal trénovať plávanie s trénerkou a popri tom viacej behávať. No a vtedy prišiel druhý zlom. Teda dva. Bestsellery. Born to Run o Tarahumarských Indiánoch a Jedz a behaj od Scotta Jureka (vegán a snáď najvačšia ultra legenda). Takmer ihneď som rozdal všetku svoju obuv (keď budete vidieť v BA partičky bezdomovcov v conversoch všetkých farieb, už viete ako je to možné :). A začal som chodiť či behať v minimalistických teniskách a sandáloch. Určite som sa nevzdal svojej túžby dokončiť aspoň jeden Ironman v živote, ale beh v prírode mi naozaj učaroval, takže svoju budúcnosť momentálne vidím v ultrabehaní. 

  • Akých pretekov si sa už zúčastnil?

Toto je reálne moja prvá sezóna v živote, nikdy predtým som po horách nebehal viac ako 5 km. Zatiaľ som stihol Tatranskú šelmu (55 km celou magistrálou), Javornícku stovku (108 km) a teraz s dvojtýždňovým odstupom Prešporský Ultra Trail (103 km), ktorý som zvládol za 14:54, teda čas, o ktorom som iba sníval pre ďalšiu sezónu. Ak pôjde všetko podľa plánov, moju prvú sezónu by som chcel ukončiť 4.12. na pražskom ultra 130 km. 

Vegána a ultrabežca Petra Fijalku inšpirovali knihy Stvorení pre beh, Hľadanie Ultra a Jedz a behaj.

  • Koľko ti trvalo dopracovať sa k behaniu takej dlhej vzdialenosti? Ako dlho a často trénuješ?

Keďže mám 28 rokov, tak mi to trvalo cca toľko. Ale prvý reálny bežecký tréning v lese som absolvoval asi v apríli tohoto roku, čo je podľa mňa veľmi rýchly nástup, no zatiaľ mi nohy stíhajú regenerovať. Predtým som mal za sebou dva ČSOB polmaratóny, ale 21 km po rovine v meste sa so 100 km peklom po bahne alebo skalách vážne nedá porovnať...
Trénujem, koľko mi čas dovolí. V ideálny týždeň mám 2 plavecké tréningy, 1 tréning s fyzioterapeutom a 3 bežecké tréningy, ktoré mám rozdelené na kopce (napr beh pod lanovkou na kolibe), šprinty a víkendový tréning na 40 a viac km.

  • Venuješ sa ešte nejakému športu okrem behu?

Hrával som futbal, ale ten už beriem len veľmi rekreačne a ide mi skôr o stretnutie s priateľmi, než samotnú hru. Občas badminton a samozrejme cvičím vo fitku, čo však pri mojej aktuálnej váhe naozaj nie je až tak vidno :).

  • Stravuješ sa rastlinnou stravou, čo vlastne počas dňa jedávaš?

Ráno začínam rituálom voda, konopný, ľanový alebo cédrový olej plus cca 10 gramov spiruliny. Potom ide tak cca 2 litre zeleného smoothie, neskôr dávam jeden druh ideálne sezónneho ovocia (napr. 4 jablká). Každý deň mám jedno varené jedlo. Nie preto, že by som ho potreboval (pol roka som bol na čisto vitariánskej strave), ale zistil som, že radšej si dám slovenskú fazuľu, šošovicu alebo zemiaky, než marocké jahody. Ekológia je pre mňa dôležitejšia. Keď raz budeme mať s rodinkou vlastnú záhradu a budem schopný si na zimu spraviť zásoby jabĺk a hrušiek, opäť skúsim úplne vynechať varenú stravu. Každopádne, aj cez zimu mám maximálne jedno varené jedlo denne. Poobede si robím rastlinné mlieka alebo obrovské zeleninové resp. plodové šaláty. Ale naozaj obrovské.

Ultrabežci Peter Fijalka s Majom Srníkom preferujú beh naboso, resp. v teniskách s tenkou podrážkou.

  • Ovplyvňuje strava tvoj fyzický výkon? Ako hodnotíš rozdiel medzi tým, ako si sa stravoval predtým a ako sa stravuješ dnes?

Strava je neskutočne dôležitá a hlavne v takom športe, akým je ultra trailové behanie. Neviem si predstaviť behávať a pritom jesť živočíšnu bielkovinu. Ja som prešiel z bežnej konvenčnej stravy na 100 percentné vitariánstvo v jeden jediný deň. A moje telo sa odvtedy cíti lepšie a lepšie. Som dva dni po pretekoch, ale úprimne som sa fyzicky nikdy necítil lepšie. Schopnosť regenerácie organizmu na rastlinnej strave s vysokým obsahom surovej, hlavne zelenej listovej stravy, je neuveriteľná! To, že za posledné tri roky som nemal ani len soplík, tak to už ani nekomentujem. Je v podstate nemožné, aby vitarián ochorel.

  • Nechýbajú ti ako športovcovi bielkoviny?

Bielkoviny mi rozhodne nechýbajú, tých rastlinných zdrojov je neúrekom. Mám každý deň 1 a pol gramu bielkovín na každý kilogram hmotnosti. Viac ako dosť! A ak by sa stále našiel nejaký špekulant, ktorý tvrdí, že on potrebuje obrovské svaly a nebude jesť kilo ryže, v dnešnej dobe sú rastlinné proteíny už bežne dostupné a oproti minulosti majú skvele vyvážené aminokyselinové spektrum a v neposlednom rade aj chuť!

Najlepšie sa behá a športuje na surovej vegánskej strave.

  • Čo ti takýto život plný športu, ovocia a zeleniny prinášajú? Prečo to vlastne robíš?

Asi neriešim, čo mi prinášajú. Snažím sa neriešiť, čo mi život prináša, ale aktívne ja prinášať niečo životu a svojmu okoliu. Niektorí behajú, lebo im to prináša radosť. Ja som šťastný a preto behám. Mám pocit, že pri behu som v úžasnom prepojení so sebou samým a celým stvorenstvom. Vtedy mám najkrajší pocit nekonečného bytia. A o to vlastne ide, však?

Tip Vitariána

Surová rastlinná nízkotučná strava naozaj veľmi podporuje váš športový výkon. Je to tým, že sa cítite ľahko a ľahko sa vám cvičí a behá, nič vás nezaťažuje, nemáte žiadne zdravotné problémy, ktoré by vaše cvičenie a beh narúšali a máte veľa energie. 

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 62