Vitamín B3

Nenahraditeľná výživa pre pokožku a nervový systém

O chorobe spôsobenej nedostatkom niacínu (vitamínu B3) nazývanej pellagra sa písalo už pred stovkami rokov, ale až v dvadsiatom storočí bola táto choroba spojená s nedostatočnou výživou. Vedci prišli na to, že chýbajúcou živinou je niacín.

Vitamín B3

Pellagra sa nedá diagnostikovať žiadnym chemickým testom, spozná sa iba podľa jej prejavov a spätnej analýzy pacientovej stravy.

Prejavy pellagry:

Na začiatku choroby spôsobenej nedostatkom vitamínu B3 je:

  • únava,
  • nechutenstvo,
  • nespavosť,
  • pokožka citlivá na slnko, hlavne podráždenie, začervenie a hnednutie rúk, brady, krku, hrudníku, neskôr šupiny,
  • poškodenie nervov, z čoho prichádza k bolestiam hlavy, narušenej rovnováhe, zmätenosti, podráždenosti, slabosti a halucináciám,
  • nadmerné reflexy šliach,
  • tráviace problémy, hnačka, zápal jazyka a ústnej dutiny, postupujúce do ďalších orgánov, vredy, zvracanie a krv v stolici,
  • nakoniec kóma a smrť.

Funkcie

Niacín je veľmi potrebný pri bunkových metabolických reakciách, ktoré uvoľňujú energiu z oxidácie tukov, sacharidov a proteínov. V tejto funkcií sa podobá vitamínom B1 a B2, ale niacín nemôže byť nahradený inými vitamínmi skupiny B.

Fyziológia

Nie všetok niacín, ktorý telo potrebuje, musí byť dodaný telu ako niacín. Telo si ho ľahko dokáže vyrobiť z aminokyseliny tryptofán. Preto ak je v strave nedostatok niacínu, musí byť strava chudobná na niacín aj na tryptofán.

Zdroje

Existuje veľa potravinových zdrojov niacínu. Niacín sa nachádza v zelenine aj mäse. Jeho najlepšími zdrojmi sú napríklad zelená listová zelenina, huby, orechy a semienka.

Tento dôležitý vitamín B3 je stabilnejší ako iné vitamíny skupiny B, nie je ľahko zničený teplom, svetlom, ani vystavením potravín kyslíku.

Infografika - Obsah vitamínu B3 v potravinách

Merania

Množstvá niacínu sa vyjadrujú v miligramoch.

Potreby

Potreby niacínu predstavujú približne 5-10 mg denne pre deti a 15-20 mg denne pre dospelých.

Účinky nedostatku

Účinky nedostatku vitamínu B3 sa spájajú s pellagrou, chorobou, ktorej symptómy boli opísané vyššie. Sú to poruchy gastrointestinálnej sústavy, pokožky a nervového systému.

Účinky pri nadbytku

Zistilo sa, že príjem nadbytočného niacínu spôsobuje poškodenie pečene, vysokú hladinu cukru v krvi, nebezpečnú hladinu kyseliny močovej v krvnom toku a gastrointestinálnu bolesť (bolenie brucha). Tento nadbytočný príjem však hrozí skôr pri potravinových doplnkoch, nie pri čerstvej zelenine.

Ideálnym zdrojov vitamínu B3 (niacínu) je zelenina a huby.

Tip Vitariána

Vitamíny skupiny B sa väčšinou nachádzajú v rovnakých potravinách. Síce sú vo veľkom množstve obsiahnuté aj v živočíšnych zdrojoch, ako napríklad v živočíšnej pečeni a rybách, pre svoje zdravie sa uprednostňujte rastlinné zdroje B vitamínov, teda hlavne zeleninu, orechy, semienka a riasy.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

↑ Späť hore

Počet hlasov: 525