Využite cenovo atraktívne sady prístrojov a inovatívnych produktov.

Glutamát a učenie

Pôsobí glutamát proti poruchám učenia?

17. 09. 2015 Problémy Zlúčeniny  Jozef Maťko
Glutamát a učenie

Čo je glutamát?

Ďalšie názvy: Glutaman sodný, L-Glutaman sodný monohydrát, tiež Glutasol nebo wei-su je kryštalická forma sodnej soli kyseliny L-glutámovej, jednej z prirodzených aminokyselín obsiahnutých v živých organizmoch. Je to bezfarebný kryštalický prášok bez vône a mierne mäsovej chuti. Používa sa v potravinárskom priemysle ako prídavná látka na zvýšenie intenzity chuti pokrmov. V EÚ sa ako prídavná látka v potravinárskych výrobkoch povinne uvádza pod kódom E 621. Známy je aj pod označením MSG (z angl. monosodium glutamate) alebo Vetsin.

Glutamát ako liek?

Jeho povesť ako lieku snáď ani nemôže byť horšia. Je známy predovšetkým ako výživový doplnok. Stále sa mu vyčíta, že má podiel na neliečiteľných chorobách, ako je Alzheimerova choroba, Parkinsonova choroba alebo skleróza multiplex. Doteraz však nebolo preukázané, že glutamát z potravy pritom skutočne hrá nejakú úlohu. Ale zvesti o negatívnych dôsledkoch neprestávajú. Znie to absurdne, že látka bola inzerovaná v päťdesiatych rokoch ako druh lieku na liečbu porúch učenia a hyperaktivity. Svet hore nohami!

Taká scestná však táto myšlienka vôbec nie je. Glutamát korení nielen veľa potravín. Látka sa tiež vyrába v samotnom ľudskom tele.

Ako jeden z najčastejších neurotransmiterov v mozgu prenáša glutamát zmyslové pocity, podieľa sa na riadení pohybu a stará sa v oblasti mozgu hipokampu o to, aby sa obsahy pamäti prenášali z krátkodobej do dlhodobej pamäti. Stručne: S pomocou glutamátu ukladáme naučené do pamäti.

Čím viac z tejto veci, tým lepšie, taký bol prístup niektorých lekárov v päťdesiatych rokoch. Aby sa stupňovala inteligencia, dostávali deti prášok po lyžiciach. Ale tak jednoduché, ako si to rodičia a lekári v tej dobe predstavovali, to nie je. Hneď niekoľko vecí hovorí proti glutamátu na liečenie porúch učenia alebo toľko diskutovanej poruche pozornosti a  hyperaktivite (ADHD z angl. Attention Deficit Hyperactivity Disorder).

Aby sa stupňovala inteligencia, dostávali deti glutamát po lyžiciach.

Konečná stanica krvná bariéra v mozgu

Na jednej strane zabraňuje hematoencefalická bariéra u zdravých ľudí na základe súčasných poznatkov, aby sa táto látka zo zvyšku tela vôbec dostala do mozgu. K tomu príde, píše Nemecká výskumná spoločnosť, komisia senátu pre bezpečnosť potravín, že látka je síce absorbovaná z čreva do tela, ale pritom sa chemicky mení. V krvi sa glutamát z potravy sotva prejavuje.

"Konzumácia látok obsahujúcich glutamát nemá žiadny vplyv na poruchy učenia alebo hyperaktivitu," píše Gerd Schulte-Korn, riaditeľ kliniky a polikliniky pre detskú a dorastovú psychiatriu, psychosomatiku a psychoterapiu na univerzite v Mníchove. Avšak niektorí výskumníci dúfajú, že budú môcť používať tento neurotransmiter jedného dňa na lekárske účely.

O krútňavu v mozgu sa stará predovšetkým glutamát, ktorý sa vyrába na mieste. A to je možné podľa štúdie uverejnenej v decembri 2013 manipulovať.  Podľa toho môžu takzvané flavonoidy z potravy zabezpečiť, aby sa v mozgu prenášalo viac informácií pomocou glutamátu. Ale účinok bol testovaný len na krysách. Či flavonoidy, ktoré sa vyskytujú okrem iného v ovocí a zelenine, a ktoré sa už robia zodpovednými za všetky možné pozitívne zdravotné účinky u človeka skutočne zvyšujú učebný výkon, zostáva preto pochybné.

Americkí vedci berú liečbu glutamátom do úvahy

Vedci sú tiež ešte len na začiatku riešenia otázky, v akej miere glutamát v mozgu ovplyvňuje ADHD riziko: V roku 2011 porovnali vedci pod vedením Hakona Hakonarsona z Centrálnej detskej  nemocnice vo Philadelphii genóm od vyše 1000 detí s ADHD a 4000 zdravých detí. V priemere našli u desiatich zo 100 ADHD postihnutých genetické odchýlky, ktoré menia príjem glutamátu v mozgu.

Pretože ADHD je riadený interakciou tisícov génov, je vraj rodina génov, ktorá je zmenená u desiatich percent detí s ADHD, výrazný výsledok, píšu výskumní pracovníci. Oni dokonca navrhujú u postihnutých detí testovať glutamátové náhradky na liečbu ADHD – podobne ako to bolo zrejme navrhované v päťdesiatych rokoch.

Zrelé na rozhodnutie to pravdaže nie je. Schulte-Korn hovorí, že dodnes chýba vedecky podložený dôkaz, že zmenená hladina  glutamátu v mozgu vedie k poruchám učenia alebo hyperaktivite alebo udržiava poruchy. V súlade s tým vraj nemá zmysel vzhľadom na súčasný stav poznatkov prepašovať na liečbu dodatočne glutamát do mozgu, alebo umelo znížiť hladinu glutamátu. Pritom by sa nemalo nikdy zabudnúť: žiadny účinok bez vedľajších účinkov. Pre látky, ktoré pôsobia v mozgu, toto platí obzvlášť.

Deti s ADHD majú genetické odchýlky, ktoré menia príjem glutamátu v mozgu.

Záver

Glutamát je dôležitý neurotransmiter v mozgu a riadi naše učenie a pamäť. Cez potravu cielene liečiť s glutamátom poruchy učenia sa nedajú. Potom zostáva len trpezlivosť, pracovitosť, a ak máte pochybnosti, choďte k špecialistovi.

Tip Vitariána

Pri učení pomáha ľahká ovocná strava. Mozog totiž fičí na cukroch a cukry z ovocia sú tou najlepšou voľbou. Navyše, trávenie ovocia neoberie váš mozog o žiadnu energiu a tak sa vám bude učiť ľahšie. Ak sa potrebujete učiť, obmedzte ťažké jedlá a tuky.

Súvisiace články

Výrobcovia

© 2013 - 2024 Vitarian spol. s r. o.
Powered by MIBRON  |  Created by Faustagency