Život bez pšenice

Mnohí z nás si ani nedokážu predstaviť chutné a sýte raňajky bez kúska voňavého chleba, čerstvých rožkov z pekárne za rohom alebo sladkého pečiva s maslom a marmeládou. Francúzi si pochutnávajú na krehkých bagetách, Angličania na chrumkavých toastoch, Indovia nepohrdnú čerstvým čapati a iných poteší jemný arabský chlebík alebo kvalitné talianske cestoviny na večeru.

Život bez pšenice

Čo majú tieto dobroty spoločné? Obsahujú pšenicu, ktorá má z hľadiska zdravia svoje plusy, ale aj mínusy.

Upokojuje a lieči nespavosť

Pšenica obsahuje množstvo vitamínov a minerálov najmä vitamíny skupiny B, A, E. Podľa tradičnej čínskej dietetiky je povahy sviežej a chuti sladkej. Týmito vlastnosťami posilňuje obličky a vyživuje jin v tele. Má významný vplyv na srdce a pečeň, čím prospieva našej duši, upokojuje nás, lieči nespavosť a podráždenosť. Má aj miernu kyslú príchuť, takže je nápomocná pri liečbe pomočovania a nadmerného potenia. Dodáva telu energiu a šťavy. Zasýti nás. Aby sme vyživili naše telo, môžeme popíjať pšeničné pivo alebo pšeničný čaj. Oboje osvieži a upokojí. Pšeničný čaj si môžeme pripraviť kedykoľvek počas dňa.

Pšeničný čaj

4 kopcovité lyžice pšeničných zŕn varíme 40 minút v ½ vody. Scedíme a popíjame. Sladká chuť tohto nektáru poteší naše srdce a jeho slabá kyslá príchuť dodá jin našej pečeni. Zharmonizuje tieto dva orgány a dodá im potrebné šťavy. Upokojí našu dušu a zabezpečí dobrý spánok.

Priberanie a prekyslenie

K pšenici však treba pristupovať veľmi opatrne. Podporuje ukladanie tukov a preto je vhodná pre slabé a chudé osoby. To ju robí nevhodnou pre ľudí s nadváhou, ktorí by ju mali konzumovať len v malých dávkach. Zároveň je kyselinotvorná a tým môže spôsobiť problémy typu pálenia záhy, regurgitáciu (návrat natrávenej potravy zo žalúdka späť do úst), kyslú chuť v ústach atď. Prekyslenie zhoršuje funkcie žalúdka, nevylučujú sa potrebné tráviace šťavy, dlho sa spracováva potrava – bielkoviny, tuky aj cukry. Nastáva kvasenie, ktoré spôsobuje množstvo nežiaducich ochorení.

Pomletá pšenica

Nebezpečný lepok

Pšenica obsahuje lepok, takže je ťažšie stráviteľná a nevhodná pre ľudí s črevnými ochoreniami. Neodporúča sa ľuďom s bolestivým žalúdkom, poruchami trávenia, chladom v žalúdku. V týchto prípadoch môže ešte viac zaťažiť metabolizmus a zhoršiť zdravotný stav. Má ochladzujúci účinok, preto nadmerná konzumácia oslabuje slezinu, vytvára v tele vlhkosť a hlieny. Toto môže spôsobiť únavu, pocit ťažkých nôh, nafúknuté brucho alebo opuchy. V horších prípadoch vyvoláva gynekologické ochorenia u žien najmä výtoky a cysty, u mužov problémy s prostatou, neplodnosť. Nesmieme zabudnúť ani na kožné ochorenia, ktoré veľa krát súvisia so stavom nášho hrubého čreva. Podľa čínskej medicíny má hrubé črevo svoj párový orgán pľúca. Pľúca majú na starosti pokožku, preto sa ťažkosti s trávením lepku môžu odzrkadliť na našej koži vo forme ekzémov, vyrážok, prípadne akné.

Namiesto pšenice špalda

Podľa dietetiky krvných skupín sa zdá byť voči pšenici odolná len krvná skupina AB i napriek tomu, že typ A je typický poľnohospodár a veľmi dobre znáša obilniny. Pšenica mu však neprospieva, rovnako ani ostatným krvným skupinám. Väčšina z nás by sa teda mala pšeničným výrobkom vyhýbať. Mnohé národy sveta vôbec nepoznajú pšeničný chlieb, poznali ho naši predkovia v minulosti? Ak sa nedokážeme vzdať čerstvého chrumkavého chleba, môžeme zvoliť kompromis vo forme špaldy. Je to tiež pšenica, ale nie je vyšľachtená, takže si zachovala potrebné výživné látky, vitamíny a minerály. Podľa čínskej dietetiky je neutrálnej chuti a ľahko zohrievajúcej povahy. Toto je jej protiklad s klasickou pšenicou. Špalda posilní trávenie tým, že mierne zohrieva žalúdok. Teplo v žalúdku je také dôležité ako oheň na sporáku pri varení. Aj náš žalúdok je takýmto hrncom, v ktorom sa „varí“ potrava, ktorú skonzumujeme.

Prospešné klíčky a otruby

Pšenica má aj svoje kladné stránky. Jej vedľajšie produkty sú užitočné pre naše zdravie. Sušené pšeničné klíčky obsahujú veľa vitamínov skupiny B a E, ktoré znižujú riziko srdcových ochorení. Taktiež obsahujú kyselinu listovú a pre svoj obsah vlákniny sú výbornou prevenciou pri poruchách funkcie čriev. Sú povahy studenej a kyslej. Kyslá sťahuje a tým bráni úniku energie a tekutín, a preto klíčky pomáhajú pri hnačke, inkontinencii alebo nadmernom potení. Používať ich môžete aj namiesto orechov ako posýpku na koláče či ako doplnok do obilninových kaší. Pšeničné otruby sú tiež výborným prostriedkom na prečistenie hrubého čreva. Kvôli obsahu vlákniny pomáhajú pri zápche, hemoroidoch, nadváhe.

Olej proti starnutiu pleti

Olej, lisovaný za studena z pšeničných klíčkov, má vysoký obsah vitamínu E, odbúrava voľné radikály a tým predchádza rastu rakovinových buniek. Zároveň čistí vnútorné orgány, najmä pečeň a srdce, pomáha tak pri procese trávenia a udržiavania dobrého krvného tlaku. Na vonkajšie použitie sa využíva hlavne v kozmetike - je to najlepší olej proti predčasnému starnutiu. V masážnych zmesiach pôsobí ako prírodný antioxidant.

Pšeničný chlieb

Pšenica, čo s tebou?

Rozumný človek si vyberie to, čo mu prospieva. Skúsme si teda z darov pšenice zobrať to dobré – pozitívne účinky jej celých zŕn, otrúb, klíčkov a oleja (v ich prirodzenej forme a bio kvalite) a vyhnime sa tomu, čo nám škodí – chlebu, pečivu a koláčikom z bielej múky. Zdravou náhradou sú chleboviny z iných obilnín ako je špalda alebo raž, ryžové alebo kukuričné cestoviny alebo široký výber bezlepkových potravín.

Pšenica bola pôvodne divo rastúca tráva

Naši predkovia ju používali už dávno pred naším letopočtom napríklad na výrobu ťažných lán potrebných pri stavbe pyramíd. Neskôr sa stala potravinou číslo jedna pre obyvateľov Mezopotámie. Dnes sa pšenica pestuje po celom svete. Spolu s kukuricou a ryžou je v prvej trojke produkcie obilnín.

Hladká pšeničná múka 00

extra Je to vlastne len čistý pšeničný škrob, ktorý neobsahuje žiadne živiny. Dodá nám iba energiu, ktorá však rýchlo vyprchá a my opäť dostaneme chuť na niečo sýte. Je to najdrahší fast food na svete.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

Horoskopy & Lifestyle

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 52