Syr a spermidín

30-gramová dávka zdravia pre srdce

Ak radi jete syr, máme pre vás dobrú správu: určité druhy syra (napr. roquefort) môžu pomôcť so zvýšením priemernej dĺžky života. Vedci totiž nedávno zistili, že tzv. spermidín obsiahnutý v syre zlepšuje zdravie srdca.

Syr a spermidín

Zdravé srdce, dlhší život

Vedci Lekárskej univerzity v Gráci uverejnili výsledky výskumu o zdravotných prínosoch syrov v odbornom časopise Nature. Niektorým ľuďom sa pri tejto predstave určite zbiehajú slinky v ústach. Syr však nielen dobre chutí, ale zdá sa, že jeho konzumácia zlepšuje zdravie a prispieva k zvýšeniu priemernej dĺžky života.

Pozor na tuk

Skutočne zvyšuje konzumovanie syra priemernú dĺžku ľudského života? Mohlo by sa na prvý pohľad zdať, že ak je to skutočne tak, mali by sme sa syrom napchávať čo najčastejšie. Avšak skôr než začnete drancovať predajne syrov, zvážte častý vysoký obsah tuku, ktorý sa v syroch nachádza. Pri konzumácii syra teda musíme myslieť i na negatívne účinky, ktoré tento prídavok v jedálničku môže mať. Výskumníci i v tomto prípade odporúčajú predovšetkým racionálnu konzumáciu, teda všetko s mierou.

Roquefort je skvelým zdrojom spermidínu.

Spermidín zlepšuje zdravie

Aktuálna štúdia vykonaná na myšiach a potkanoch potvrdila, že kŕmenie spermidínom zlepšilo zdravie pokusných zvierat. Následkom tohto pozitívneho efektu bolo celkové predĺženie života skúmaných zvierat.

Nižší krvný tlak

Spermidín bol objavený najprv vo vzorkách semien, následkom čoho dostal i svoje meno. Lenže táto vzácna látka je tiež obsiahnutá v bobuliach sóje, v hydinovej pečeni, hrachu, kukurici a mušliach. Nielen u myší, ale aj u ľudí sa vysoká miera spermidínu navyše spája s nižším krvným tlakom a menším sklonom k ochoreniam srdca.

Kvalitný syr má pozitívny vplyv na srdcovo-cievnu sústavu.

S mierou

Syr môže bezpochyby tvoriť súčasť vyváženej stravy, ale – ako všeobecne vo výžive – mala by sa i táto potravina konzumovať s mierou. Syr obsahuje vápnik, zinok a iné dôležité živiny, avšak má aj vysoký obsah tuku a obsahuje veľa kalórií. Ak teda dbáte o svoju hmotnosť, nemali by ste to s konzumáciou syra preháňať.

Odporúčaná dávka

Podľa lekárov by mala normálna porcia syra, ktorú skonzumujeme na jedenkrát, vážiť približne 30 g. Ak z času na čas túto hodnotu presiahneme, nič sa samozrejme nestane. Pri pravidelných vyšších dávkach syrov však hrozí, že sa váha na viac neodrazí len na porcii na tanieri, ale aj na vašom tele.

Ak neobľubujete pečivo, syr si môžete pridať napríklad do šalátov.

Tip Vitariána

Ak nedôverujete kvalitám bežne dostupných syrov, či iných fermentovaných mliečnych výrobkov, môžete si ich poľahky vyrobiť aj doma. Fermentor Kuvings dokáže pripraviť domáci ochutený i prírodný syr, srvátku, grécky jogurt či dokonca obľúbený Cottage cheese.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje
Naturheilpraxis

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 159