DASH: diéta, ktorú zvládne každý

Najlepší a najzdravší plán stravovania podľa US News & World Report

Prečo bola DASH diéta ocenená ako najlepšia diéta, najzdravšia diéta a najlepšia strava proti cukrovke 6 rokov po sebe? Odborná porota lekárov zhromaždená US New &

DASH: diéta, ktorú zvládne každý

DASH strava v správach...

6. január 2016. DASH strava bola podľa US News & World Report 6. rok po sebe ohodnotená ako najlepší spôsob stravovania. Pôvodne bola nastavená na znižovanie krvného tlaku, ale DASH stravovanie je tiež veľmi účinné na chudnutie, znižovanie cholesterolu a na riadenie alebo ako prevencia cukrovky.

24. február 2015. Washington Post písal o tom, aká vážna je prehypertenzia a prečo sa ako prvé pre zmenu životného štýlu odporúča DASH stravovanie.

6 január 2015. Po 5. rok po sebe vybrala odborná porota z US News & World Report DASH stravu ako najlepšiu diétu, najzdravšiu diétu a najlepšiu diétu pri cukrovke. Tvrdia, že „DASH bola vyvinutá na zabránenie vysokému krvnému tlaku, nie ako univerzálna diéta. Ale určite sa zdala vynikajúca celej našej porote, ktorá jej dala vysoké známky za jej nutričnú kompletnosť, bezpečnosť, schopnosť predchádzať a regulovať cukrovku a za úlohu pri podpore zdravia srdca. Aj keď je neznáma, porazila kopu najznámejších diét.“

Okrem toho sa DASH diéta objavila v časopisoch vďaka:

  • obsahu potravín s nízkym glykemickým indexom a podporu kardiovaskulárneho zdravia,
  • nízkemu obsahu sodíka, ktorý sa tiež spája s podporou kardiovaskulárneho zdravia,
  • znižovaniu krvného tlaku, čo dokáže už do 14 dní vďaka ovociu, zelenine a nízkotučným a odtučneným mliečnym výrobkom,
  • redukovaniu tvorby obličkových kameňov a môže spomaliť progresiu ochorenia obličiek,
  • prevencii srdcovej choroby a mŕtvice a zlyhania srdca,
  • znižovaniu cholesterolu,
  • znižuje riziko rôznych druhov rakoviny,
  • znižuje riziko rozvoja cukrovky.

DASH strava je najmä rastlinná strava bohatá na ovocie a zeleninu, orechy, s nízkotučnými a odtučnenými mliečnymi výrobkami, chudým mäsom, rybou a hydinou, prevažne celozrnnými obilninami a tukmi zdravými pre srdce. Nasýtite sa vynikajúcim ovocím a zeleninou, spolu s potravinami bohatými na bielkoviny, aby ste zahnali hlad. To vytvára stravovací plán, ktorý je jednoduché dodržiavať.

DASH diéta je strava, ktorú zvládne každý. Znižuje krvný tlak a cholesterol.

Knihy, založené na aktuálnom DASH výskume zahŕňajú bestseller, The DASH Diet Weight Loss Solution, ktorý sa zaoberá zdravotnými prínosmi DASH stravy na chudnutie. Nová kniha The DASH Diet Younger You, tvrdí, že strava založená na rastlinných potravinách vám pomôže stať sa a vyzerať mladšie zvnútra dovonka. Plne podporuje aj vegetariánov, aj mäsožravcov, s jedálničkom a receptami a je založená na nespracovaných potravinách bez prísad. Bola vydaná aj kuchárska kniha The Everyday DASH Diet Cookbook a stravovací plán The DASH Diet Action Plan.

DASH strava na chudnutie

Zatiaľ čo DASH strava bola pôvodne vyvinutá ako stravovací štýl na zníženie krvného tlaku, zistilo sa, že je vynikajúca aj na chudnutie. The DASH Diet Weight Loss Solution podporuje chudnutie so silným plánom, ktorý je založený na predchádzajúcom výskume. Ak sa stravujete klasicky alebo nezdravo a máte zdravotné problémy, môžete sa stať zdravšími, ľahšími a fyzicky mladšími zvnútra von.

Podľa zdrojov je DASH strava vďaka tomu, že kladie dôraz na skutočné potraviny, hlavne na ovocie a zeleninu vyvážené dávkou bielkoviny, výborná na chudnutie. Nasýti a uspokojí človeka. Pretože je zdravá, môžete ju držať celý život. A je to stravovací plán, ktorý môže dodržiavať celá rodina s väčšími porciami pre tých, ktorý si nepotrebujú sledovať svoju váhu. Pomáha ľahko schudnúť, aj keď sa cítite, akoby ste neboli na žiadnej diéte a spraví vás zdravšími!

DASH diéta má špeciálne prínosy pre tých, ktorí majú nadbytočné kilogramy okolo pása alebo majú metabolický syndróm, cukrovku 2. typu, syndróm polycystických vaječníkov alebo ženy, ktoré priberajú po menopauze. A ukázala sa aj ako veľmi efektívna pri znižovaní krvného tlaku a cholesterolu.

DASH strava je najmä rastlinná strava bohatá na ovocie a zeleninu, orechy, s nízkotučnými a odtučnenými mliečnymi výrobkami, chudým mäsom, rybou a hydinou, celozrnnými obilninami a tukmi zdravými pre srdce.

DASH strava pre zdravie

DASH diéta sa špeciálne odporúča ľuďom s hypertenziou (vysokým krvným tlakom) alebo prehypertenziou. To, že DASH stravovací plán znižuje krvný tlak, bolo dokázané v štúdiách sponzorovaných národným inštitútom zdravia (National Institutes of Health). Okrem toho je stravovacím plánom s nízkym obsahom soli (sodíka) a poskytuje ďalšie prínosy na znižovanie krvného tlaku. Strava obsahuje veľa vlákniny, má nízky až mierny obsah tuku, je bohatá na draslík, vápnik a horčík.

Nový výskum pokračuje v odhaľovaní jej ďalších prínosov. Je schválená aj významnými zdravotnými inštitútmi.

Znižovanie krvného tlaku bez obmedzenia sodíka

ukázalo sa, že stravovací plán DASHdokážeznížiť krvný tlak do 14 dní, dokonca bez zníženia príjmu sodíka. Najlepšia reakcia bola u ľudí, ktorí mali krvný tlak mierne zvýšený, vrátane ľudí s prehypertenziou. U ľudí s vážnejšou hypertenziou, ktorí nemusia byť schopní vzdať sa liekov, môže stravovanie DASH pomôcť zlepšiť reakciu na lieky a pomôcť znížiť krvný tlak. DASH strava môže pomôcť znížiť cholesterol a s chudnutím a cvičením môže redukovať odolnosť na inzulín a znižovať riziko rozvoja cukrovky.

Ako na to?

Ak sa stravujete bežne, jednoducho nahradíte bežné potraviny zdravšími a začnete jedávať viac čerstvého ovocia a zeleniny.

  • Pečivo zameňte za celozrnné.
  • Mliečne výrobky za nízkotučné.
  • Mäso za chudé mäso.
  • Jedávajte strukoviny.
  • Jedzte veľa ovocia a zeleniny a orechy.
  • Oleje za kvalitný za studena lisovaný olivový olej a na varenie používajte kokosový olej.

Napríklad v jednom dni si môžete zjesť podľa množstva najviac obilnín a celozrnných produktov, o trochu menej zeleniny,  ovocia, ešte menej nízkotučných alebo odtučnených mliečnych výrobkov, mäsa, rýb, ďalej orechy, semienka alebo strukoviny a ďalej zdravšie tuky a najmenej sladkostí.

Pri DASH stravovaní nebudete hladní a diéta je vhodná pre mäsožravcov aj vegetariánov.

Pri DASH diéte nebudete hladní a môžete jesť aj nízkotučné mliečne výrobky a celozrnné obilniny.

Tip Vitariána

Túto diétu je veľmi ľahké dodržiavať a je vhodná naozaj pre každého, kto sa nevie prinútiť zdravo sa stravovať. Postupne zvyšujte v strave podiel čerstvého ovocia a zeleniny – šalátov, pridávajte si čerstvé lisované šťavy a smoothies. Odporúčame aj nahradiť mliečne výrobky rastlinným mliekom a mäso vyradiť alebo zameniť za strukoviny, tofu a tempeh.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

dashdiet.org

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 68