Ako kombinovať surovú stravu

Zásady správnej kombinácie jedál

Kombinovanie surovej stravy sa javí ako ľahké. Predstavíte si akékoľvek kombinácie akéhokoľvek surového jedla. Nuž, má to však aj svoje pravidlá.

Ako kombinovať surovú stravu

Pre správne kombinovanie stravy rozdelíme potraviny na tieto skupinky:

  • Melóny;
  • Ovocie: kyslé, polosladké a sladké;
  • Zelenina: obsahujúca škrob (mrkva, tekvica...), neškrobová (listová, uhorky, cukety...);
  • Klíčky;
  • Škroby – patrí sem škrobová zelenina, ale aj obilniny;
  • Bielkoviny – strukoviny, mliečne výrobky, mäso vajcia;
  • Orechy, semiačka a avokádo (obsahujú bielkoviny aj tuky).

Kyslé ovocie + škrob a bielkovina + cukor

Nikdy nejedzte cukry s kyslými potravinami v jednom jedle.
Nikdy nejedzte koncentrovanú bielkovinu a koncentrovaný cukor v jednom jedle.

Bielkovina + bielkovina

Nikdy nekonzumujte 2 koncentrované bielkoviny naraz.

Dve koncentrované bielkoviny rôzneho druhu a zloženia (napríklad orechy a syr) by sme kombinovať nemali. Žalúdočná kyslosť, typ, sila a načasovanie vylučovania sekrétov pre rôzne bielkoviny nie je rovnaká. Trávenie koncentrovaných bielkovín je náročnejšie ako iné trávenie, preto sa vyhnite nezlúčiteľnému tráveniu dvoch koncentrovaných bielkovín. Niektorí ľudia musia obmedziť konzumovanie na jeden druh orechov alebo semiačok na posedenie, zatiaľ čo iným dva-tri druhy orechov alebo semiačok v jednom jedle neuškodia.  

Bielkovina + tuk

Nekonzumujte bielkoviny s tukmi.

Ľudská potreba koncentrovaných tukov je malá a ťažké bielkovinové jedlo už obsahuje dostatočnú dávku tuku. Väčšina orechov obsahuje 10 až 20 % proteínu, a okolo 45 až 70 % tuku. Avokádo obsahuje okolo 1,3 % bielkoviny (druh Florida) až 2,2 % alebo trošku viac (Kalifornské druhy) a 11 až 17 % tuku. Väčšina iných bielkovinových jedál je  bohatá na tuk, napríklad syr, vajcia a mäsové jedlá. Jediné bielkoviny s nízkym obsahom tuku sú v strukovinách, odstredenom syre a v chudom mäse.

Tuk zabraňuje vylučovaniu látok na trávenie bielkoviny - znižuje množstvo a aktivitu pepsínu a kyseliny chlorovodíkovej, a tým tuky môžu spomaliť celý proces trávenia až o viac ako 50 %. Navyše väčšina bielkovín už sama obsahuje tuk, preto je zbytočné až nezdravé pridávať si ho viac.

Tuky + iné jedlá

Tuky jedzme striedmo.

Tuky spomaľujú trávenie iných jedál a v kombinácii so škrobmi spomaľujú prechod škrobu zo žalúdka do čreva. Tuk nielen bráni vylučovaniu žalúdočnej šťavy, ale aj fyzickému pohybu žalúdka. Príliš veľa tuku s jedlom spôsobuje pálenie záhy a opačný smer potravy. Keď jeme tuky (avokádo, orechy) so zelenou zeleninou, hlavne surovou, tak tráveniu zabraňujúci efekt tukov v žalúdku je neutralizovaný a trávenie pokračuje normálne! Tuk (avokádo) je v kombinácii so škrobmi akceptovateľný, ak máme k jedlu zelený šalát!

Avokádo

Aj keď nemá vysoký obsah bielkoviny, obsahuje jej viac ako mlieko!

Obsahuje vysoký obsah tuku a malé percento bielkoviny s vysokou biologickou hodnotou a najlepšie je strávené spolu so šalátom. Obsah tuku spomaľuje trávenie jedál, ktoré sa obyčajne trávia veľmi rýchlo. Avokádo je asi jedinou a najvhodnejšou kombináciou spomedzi tukov k polosladkému a kyslému ovociu. Zvyčajne sa považuje za nie príliš vhodnú kombináciu k sladkému ovociu, hlavne sladkému sušenému ovociu. Avšak na túto tému sa Dr. Vetrano vyjadrila, že niekedy je možné urobiť výnimku v kombinácii avokáda a čerstvého sladkého ovocia ako banány, ale avokáda by nemali byť kombinované so sušeným sladkým ovocím s výnimkou toho, čo bolo na noc namočené. Tiež tvrdí, že jedenie avokáda k šalátu je veľmi dobrá kombinácia na trávenie. Druhou najlepšou kombináciou k avokádu je dať si ho s polosladkým alebo kyslým ovocím. V tomto prípade tuk v jedle neprekáža času na vyprázdnenie žalúdka a táto kombinácia dosahuje vynikajúce výsledky, pretože bielkovina, čo je okolo 2,1 až 2,5%, nie je dostatočná na to, aby zabránila tráveniu ovocia. Ešte lepšie je, ak si k tomuto avokádu s ovocím dáme šalátové listy a zeler. Zriedením tukov a cukrov s hlávkovým šalátom sa čas na trávenie v žalúdku nepredlžuje.

Ľudia s oslabeným žalúdkom urobia lepšie, ak si k avokádu dajú len zeleninový šalát. Dokonca strávia dobre aj kombináciu avokáda a hlávkového šalátu s čerstvým sladkým ovocím. Najvhodnejšie je nikdy nekombinovať avokádo so sladkým sušeným ovocím, ak to naozaj nie je veľmi malá dávka zjedená s veľkou dávkou šalátu.

Keďže avokádo obsahuje málo bielkoviny, môže sa tiež kombinovať so zemiakmi alebo inými škrobovými potravinami. Niektorí ľudia radi používajú avokádo so zemiakmi namiesto masla. Avšak najvhodnejšia kombinácia je k šalátu.

Avokádo by sa nikdy nemalo kombinovať s orechmi, ktoré tiež obsahujú veľa tuku a nemalo by sa kombinovať ani s melónmi.

Iné tuky ako avokádo a orechy pre ľudí skoro vôbec vhodné nie sú, čo rozoberieme v iných článkoch.

Ako kombinovať surovú stravu

Kyslá potravina + bielkovina

Nejedzte kyslé ovocie s bielkovinami.

Citrusy, ananás, jahody, niekedy rajčiny a iné kyslé druhy ovocia by sa nemali jesť spolu s orieškami, syrom, vajíčkami alebo mäsom. Kyslé ovocie bráni toku žalúdočnej šťavy, zatiaľ čo trávenie bielkoviny vyžaduje neprerušovaný tok. 

Toto pravidlo bolo často rozoberané a existuje veľa rôznych názorov. Dr. Shelton zakazuje kombinovať citrusové plody a rajčiny s orechmi a syrom, pretože orechy a čerstvý syr sa nemôžu rozložiť, ak sa kombinujú s kyselinami, ale ich trávenie je spomalené. Tiež tvrdí, že kyseliny nezabraňujú toku žalúdočných štiav viac ako olej z orechov alebo smotanový syr.

Veľa  hygienikov používa rajčiny s orechmi a veria tomu, že to nespôsobuje problémy. S citrusovým ovocím je to inak kvôli obsahu cukru, ktorý môže fermentovať, ak je jeho trávenie spomalené orechmi. Rôzne experimenty s použitím citrusových plodov kombinovaných spolu s orechmi dali vedcom rôzne výsledky. Niektorí preto kombináciu citrusov a orechov stále používajú.

Ak kombinujeme sladké pomaranče a orechy, mali by sme preventívne počkať 30 až 60 minút pred zjedením citrusu. Grepy sa k orechom hodia lepšie, pretože obsahujú oveľa menej cukru.  Citrusové ovocie je najlepšie strávené samostatne, ale dá sa kombinovať s kyslým ovocím a orechy sú najlepšie k šalátu. Napriek tomu sa ale k orechom hodí lepšie ako polosladké ovocie, napríklad jablká.

Dr. Shelton toto pravidlo zhrnul: „aj keď je zelená zelenina ideálnou kombináciou k orechom, kyslé ovocie tvorí vhodnú kombináciu s týmito potravinami a môže sa s nimi kombinovať“.

Dr. Percy Howe z Harvardu hovorí: „veľa ľudí, ktorí nemôžu jesť pomaranče ako súčasť jedla ich môžu jesť 15 až 30 minút pred jedlom“.

Dr. Vetrano je presvedčená vlastnou skúsenosťou, že orechy by sa kombinovať s citrusmi nemali. Sama ich nekombinuje už niekoľko rokov.

Cukry + škroby / bielkoviny / kyslé ovocie

Nekombinujte sladké ovocie s jedlom, ktoré vyžaduje dlhé trávenie ako bielkoviny, či škroby s kyslým ovocím.  

Cukry v sladkom ovocí rýchlo prechádzajú žalúdkom, ak im v tom nebráni iná potrava. Trvá to asi 15 až 20 minút. Ak sa kombinujú s inou potravou, zvyknú počas trávenia fermentovať. Cukor zjedený so škrobom spôsobuje ďalšie problémy. Keď si dáme do úst cukor vylúčia sa sliny, ale nie ptyalín na trávenie škrobov. Ptyalín je základ pre trávenie škrobov. Ak je škrob skombinovaný s cukrom, medom, melasou, sirupom alebo sladkým ovocím, signály na vydanie ptyalínu nefungujú a trávenie je narušené.

Jednoduché cukry fermentujú rýchlejšie ako zložité cukry. Žiadne trávenie cukrov neprebieha v ústach ani v žalúdku, a preto, ak sú skombinované s iným jedlom, ktoré sa v žalúdku trávi, počas čakacej doby fermentujú.

Cukry ale tiež zabraňujú prúdeniu žalúdočnej šťavy a pohybu žalúdka, čo nespôsobuje žiadny iný druh potravy.

Škrob + škrob

Jedzte len jeden druh koncentrovaného škrobu v jednom jedle.

Je to dokonca dôležitejšie ako neprejedanie sa škrobmi (jedného druhu). Avšak je pravda, že škrobové jedlá sa môžu veľmi líšiť. Jemne škrobová zelenina môže byť kombinovaná so škrobovou zeleninou (ako mrkva so zemiakmi), ale nie v kombinácii s ďalšími potravinami ako obilnina alebo strukovina.

Kyslé ovocie, polosladké ovocie, sladké ovocie

Kyslé ovocie sa môže kombinovať s polosladkým (polokyslým) ovocím.

Kyslé ovocie je ovocie, ktorého aróma sa zvyčajne pridáva do koláčov, napríklad citrusy, ananás, jahody, niektoré druhy jabĺk a iné. I keď niektoré polosladké druhy majú vysoký obsah cukru a kyslé ovocie môže spomaliť rýchly prechod cukru žalúdkom. Neexistuje však presná hranica medzi kyslým a polokyslým ovocím a pri ich kombinovaní je lepšie vyberať si ku kyslému to viac kyslé.

Nepoužívajte kyslé ovocie so sladkým. Kyslé je najlepšie samostatne, (jeden druh), ale v kombinácii s iným kyslým ovocím je akceptovateľné.

Polosladké ovocie sa môže kombinovať so sladkým.

Takisto hranica medzi sladkým a polosladkým ovocím nie je úplne presná. Keď kombinujete polosladké ovocie so sladkým, je lepšie vyberať sladšie druhy polosladkého. Polosladké ovocie je také, ktoré má aj slabú kyslú chuť, ako napríklad hrušky, niektoré jablká, hrozno, atď.

Sladké ovocie je ovocie s vysokým obsahom cukru a sladkej chuti, ako banány, kaki (tomel), sladké grepy, atď., a všetko sušené ovocie.

Väčšina ĺudí nemá problémy s kombinovaním banánov s polosladkým alebo sladkým ovocím. Dr. Shelton hovorí, že “sa veľmi dobre hodia k ďatliam, hrozienkam, hroznu, a pod., a zelenej listovej zelenine ako hlávkový šalát, rapíkatý zeler, ale najlepšie sa trávia samostatne. Tilden, tiež po dlhom testovaní dospel k záveru, že banány sú najlepšie konzumované samostatne.

Sladké sušené ovocie by sme mali používať s mierou. Iba jeden druh v jednom jedle, v malých dávkach, kombinované len s čerstvým sladkým alebo polosladkým ovocím, alebo s hlávkovým šalátom, alebo zelerom. Prejedanie sa sušeného ovocia môže priniesť symptómy podobné nádche. Nachádza sa tu koncentrovaný cukor v oveľa väčšom množstve ako v čerstvom ovocí. Niektoré druhy sušeného ovocia ako sušené marhule by sa mali na noc namočiť, aby sa naplnili chýbajúcou vodou. Ďatle môžu byť použité bez namáčania, figy alebo hrozienka môžeme použiť oboma spôsobmi, ale ak sú príliš tvrdé, namáčanie ich zjemní a zlepší. Dr. Vetrano odporúča použiť čo najmenej vody na namáčanie a radšej ovocie skontrolovať, a vodu pridať, aby sa všetka voda absorbovala, čím sa vyhneme strate chuti a živín. Je dôležité aby voda, v ktorej ovocie namáčame, bola destilovaná.

Sladké ovocie sa dá kombinovať s polosladkým, s tým, že toto polosladké je viac sladké, napríklad  použite sladšie jablká so sladkým ovocím.

Najlepšie je ovocie kombinovať len s hlávkovým šalátom alebo rapíkatým zelerom. Keďže ovocie má vysoký obsah kyselín a cukru, je nedobré kombinovať ho s inými potravinami.

Ovocie a zelenina

Nekombinujte ovocie so zeleninou okrem zelenej listovej zeleniny (šalát, rapíkatý zeler).

Najlepšie spravíte, ak nebudete kombinovať ovocie so zeleninou (a hlavne varenou zeleninou), bielkovinami a škrobmi, lebo sa spomalí trávenie ovocia a nastáva jeho kvasenie. Hlávkový šalát a zeler môžeme kombinovať s ovocím, s výnimkou melónov a nespôsobí to žiadne problémy.

Dr. Vetrano hovorí, “surová zelená zelenina s ovocím v jednom jedle je v poriadku. Aj ak nejaké tabuľky tvrdia, že polosladké a sladké ovocie sa nemusia dobre hodiť k surovej zelenej zelenine, naša prax svedčí, že je to dobrá kombinácia, a dokonca môže za nejakých podmienok posilniť trávenie ovocia pri oslabenom trávení.

Rajčiny sa niekedy považujú ako náhrada za kyslé ovocie, ale neobsahujú cukor a podľa niektorých odborníkov by sa nemali kombinovať s ovocím. Najlepšie sú so šalátom bez škrobovej zeleniny.

Ako kombinovať surovú stravu

Šaláty

Šaláty sa hodia ku škrobom alebo bielkovinám.

Neškrobové druhy zeleniny sa dobre správajú v jedle s bielkovinami alebo škrobmi, okrem rajčín, ktoré by sa so škrobmi príliš kombinovať nemali. Zelená listová zelenina sa dobre hodí k iným jedlám. Zelená zelenina je vynikajúca a určite by sme ju mali do stravovania zahrnúť. Hlávkový šalát a iné zelené a neškrobové druhy zeleniny opúšťajú žalúdok len s maličkou zmenou – prechádzajú rýchlo, ak nie sú spomalené olejmi, dressingami a inými potravinami, ktoré vyžadujú dôkladnejšie žalúdočné trávenie. Hlávkový šalát a zeler sú dobrou kombináciou k ovociu, pretože všetky druhy týchto potravín potrebujú minimálne spracovanie v žalúdku.

Dokonca ak je zelenina zadržaná inou potravou v žalúdku, ako pri kombinácii šalátu a orechov, žiadna fermentácia nenastáva.

Vynikajúcim zvykom je veľký šalát z čerstvej surovej zeleniny (3-4 druhy) každý deň. Dr. Shelton tvrdí: “veľkú misu šalátu denne potrebuje každý”.

Melóny samostnatne

Melóny nekombinujte s ničím.

Nekombinujte ani rôzne druhy melónov v jednom jedle. Veľa ľudí tvrdí, že nemôžu jesť melóny. Niektorí hygienici odporúčajú viac ako jeden druh melónu v jedle (alebo melón v kombinácii s hroznom, či iným polosladkým ovocím) a iní to neodporúčajú. Ak chcete experimentovať s takouto kombináciou, robte to s mierou a opatrne, ale ak mávate tráviace problémy, neskúšajte to.

Melóny obsahujú viac ako 90 % vody a opúšťajú žalúdok veľmi rýchlo, ak sa nekombinujú s niečím iným. Dr. Vetrano hovorí: “melóny sú najlepšie samostatne, pretože cukor a iné živiny majú menej stabilnú formu ako živiny v inom ovocí. Pomarančová šťava v chladničke vydrží hodinu s malou zmenou chuti, ale chladená melónová šťava iba 10 minút. Jej chuť, farba a štruktúra sa značne zmenia. Rozkladá sa oveľa rýchlejšie ako iné druhy ovocia. Preto ak je v žalúdku zadržaná, rozkladá sa (fermentuje) a zapríčiňuje veľa žalúdočných problémov. Konzumácia melónu s orechami môže skončiť naozaj nepríjemne”.

Dr. Shelton tvrdí: „kvôli ľahkosti, s akou sa melóny rozkladajú, sa nehodia k žiadnej inej potravine, možno s výnimkou niektorých druhov ovocia. My ich vždy jeme samostatne, nie medzi jedlami, ale ako hlavné jedlo. Asi je to veľká nevýhoda, že hneď necítime priame dôsledky nesprávnej stravy. Veľa ľudí má veľké nepríjemnosti po jedle, keď jedli melón s inými potravinami, ale sú aj iní, ktorí sa cítia po takom jedle dobre. Táto druhá skupina nemusí vidieť spojenie medzi nesprávnou stravou a rozpadom ich zdravia v posledných rokoch”.

Klíčky

Alfalfa klíčky kombinujte ako zelenú zeleninu.

Iné klíčky patria do kategórií ako pôvodné semiačko, aj napriek tomu, že proces klíčenia trochu znížil obsah bielkoviny a cukrov. Tým sa trochu viac obsahom podobajú zelenej zelenine (alfaalfa, mungo). Mungo fazuľka ale stále ostáva strukovinou, takže je lepšie nejesť ich spolu s ďalšou bielkovinou alebo škrobovou potravinou. Klíčky môžeme zaradiť do kategórie nízko bielkovinových alebo nízko škrobových potravín.

Mlieko, jogurt a kyslé mlieko

Mlieko je najlepšie samostatne.

Samozrejme, lepšie je nepiť ho vôbec. Dospelí mlieko nepotrebujú, deti potrebujú materské mlieko a iba ak to nie je k dispozícii, potrebujú náhradu.  

Dr. Shelton tvrdí, že kyslé ovocie s mliekom nespôsobuje problémy a nebije sa s trávením. Tiež to platí pre kyslé mlieko alebo jogurt, čo je lepšie pre dospelých.

Veľa dospelých a niektoré deti nemajú enzýmy, laktázu a renín, teda látky potrebné na trávenie mlieka. To je tiež dôvod, perčo syr je považovaný za lepší ako mlieko, i keď žiadne mliečne výrobky nie sú odporúčané na dennú spotrebu. 

Aj žľaza týmus, ktorá je tiež potrebná na trávenie mliečnych produktov, funguje najlepšie v skorom detstve a zvyčajne neskôr zakrpatie.  

Žiadne z týchto potravín však neodporúčame. Ak jete mliečne výrobky, mali by byť hlavne surové (nepasterizované) a mali by sa jesť len príležitostne. Jogurtové kultúry môžu brániť telu tvoriť si vlastné baktérie v črevnej flóre.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

www.rawfoodexplained.com

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 76