Starostlivosť o pokožku v zime

Jedálniček pre krásnu pleť

Nezdravo vyzerajúca pokožka nie je v zime ničím výnimočným. Chlad, vietor a suchý prekúrený vzduch z nej doslova vysávajú vlhkosť. Je suchá, popraskaná, niekedy sa zlupuje a od zdravého vzhľadu má veľmi ďaleko. Regenerácia však nie je zložitá.

Starostlivosť o pokožku v zime

Jedlo namiesto kozmetiky

V pokožke rúk, nôh a ramien sa nachádza len minimum mazových žliaz, a preto sú v zime väčšinou veľmi suché. Počas chladných mesiacov by ste preto týmto častiam tela i vetrom ošľahanej tvári mali venovať väčšiu pozornosť ako obvykle. Nemusíte však investovať do drahých kozmetických prípravkov. Prirodzenú ozdravovaciu kúru si môžete ľahko pripraviť aj doma, a to z potravín, ktoré sú pre pokožku najprínosnejšie. Používajte ich zvonku i zvnútra a vaša pokožka prežije nadchádzajúcu zimu v zdraví.

Mrkva

Mrkva je plná vitamínu C, ktorý pomáha pri tvorbe kolagénu, proteínu zabezpečujúcemu elasticitu pokožky. Vitamín C je navyše silný antioxidant, ktorý napáda voľné radikály, predchádza vráskam a vyrovnáva farebný tón pokožky. Mrkva obsahuje i draslík, ktorý často suchej pleti chýba. V zimných mesiacoch si preto dopriavajte častú dávku mrkvovej šťavy, ktorá vám do tela naleje navyše i slušnú dávku vitamínu A.

Zelený čaj môžete po vylúhovaní použiť na kozmetické účely.

Zelený čaj

Tento obľúbený výživný nápoj z exotických končín zeme je plný antioxidantov. Má protizápalové vlastnosti, ktoré pokožku hoja a bránia vzniku pigmentových škvŕn. Zelený čaj podporuje odplavovanie toxínov z tela, hojenie rán a jaziev a redukuje zápaly. Pôsobí priaznivo aj na elasticitu pokožky. Zelený čaj môžete na dosiahnutie všetkých zmienených účinkov nie len piť, ale môžete ho použiť i ako pleťovú masku:

Zaliate lístky zeleného čaju vyžmýkajte, pridajte k nim trochu medu a zopár kvapiek citrónovej šťavy. Naneste masku na tvár a nechajte pôsobiť 5 – 10 minút. Opláchnite vlažnou vodou a osušte.

Hnedá ryža

Celozrnná ryža je plná vlákniny, vitamínu B a karotenoidu lykopénu. Ten likviduje voľné radikály a ak sa v zime často vyberáte na slnečné horské svahy, potom vám dodá i potrebnú ochranu pre UV žiarením.

Avokádo

Avokádo patrí k jedným z najzdravších potravín, aké máme k dispozícii a je mimoriadne prínosné i pre pokožku. Obsahuje množstvo vitamínu E, dôležitej živiny pre udržanie trvalého zdravia pokožky. Ak je vaša pleť fádna a unavená, môžete jej dodať život za pomoci masky z avokáda.

Zrelé mäkké avokádo vidličkou roztlačte na kašu a zmiešajte s jednou z nasledujúcich ingrediencií: citrónová šťava, med, olivový olej alebo surový vaječný žĺtok. Masku si naneste na čistú tvár, nechajte pôsobiť 15 minút a umyte vlažnou vodou.

Avokádo je skvelé v šaláte i v maske na tvár!

Tekvicové semienka

Tekvicové semienka sú hitom každej jesene a nie je to náhoda. Práve na jeseň a v zime potrebuje pokožka poriadnu výživu a ak zameníte čipsy a chrumky za tento druh semien, dodáte svojej pokožke riadnu dávku horčíka, protizápalového minerálu, ktorý pokožke pomáha syntetizovať oleje.

Olivový olej

Ak si v zime pripravujete šaláty, nešetrite olivovým olejom. Je to ďalší skvelý zdroj vitamínu E, ktorý pomáha regenerovať poškodenú pokožku a obsahuje množstvo antioxidantov, ktoré pokožke pomáhajú s prirodzenou tvorbou kolagénu. Olivový olej zvonka i zvnútra ocení predovšetkým zrelá pokožka bez elasticity. Z olivového oleja si môžete pripraviť jednoduchý píling, a to tak, že ho zmiešate s trochou jedlej sódy. 

Kučeravý kel

Na listovú zeleninu nezabúdajte ani v zime. Do šalátov si môžete pridať napríklad kel, ktorý obsahuje vzácny vitamín K. Má protizápalové vlastnosti a je bohatý na síru redukujúcu začervenania a šúpanie pokožky. Z kelu si môžete vyrobiť výborný zimný šalát, ktorý je pre pokožku ako stvorený:

Pokrájané listy kučeravého kelu zmiešajte s upečenou/uvarenou/naparenou maslovou tekvicou, pokvapkajte olivovým olejom a posypte vlašskými orechmi. Šalát v prípade potreby dosoľte ružovou alebo čiernou himalájskou soľou s obsahom síry a ak máte chuť na prílohu, naservírujte si porciu celozrnnej ryže.

Kelový šalát s tekvicou je plný vitamínov, ktoré pokožka ocení.

Červený grapefruit

Zima je ročným obdobím, kedy v ďalekých krajinách dozrieva exotické ovocie a v našich zemepisných šírkach sa dá zohnať za relatívne dobrú cenu a s uspokojivou chuťou. Ak sa chcete poriadne postarať o svoju pokožku, zadovážte si každý týždeň niekoľko červených grapefruitov. Ružové sú vďaka už zmieňovanému lykopénu, ktorý má na pokožku blahodarné účinky.

Tip Vitariána

Hoci v zimných mesiacoch je väčšinou chladno, pokožka neobľubuje ani opačný extrém, a to predovšetkým v kúpeľni. Vyhýbajte sa horúcim sprchám a kúpeľom a pristupujte striedmo aj k saune. Lepšou voľbou je vlažná voda, alebo, ak ste fanúšikom otužovania, chladná či ľadovo studená. Po kúpeli alebo po osprchovaní, kým je ešte pokožka vlhká, potrite ju kvalitnými olejmi alebo čistým kakaovým maslom. Oleje vďaka vlhkosti preniknú do hĺbky a pokožka nezostane mastná.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

www.foodnetwork.ca

www.eatingwell.com

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 26