Studená voda a cvičenie

Studená sprcha a ľadový kúpeľ po cvičení pomáhajú telu zotaviť sa z cvičenia

Keď ste docvičili a je čas na regeneráciu, existujú veci, ktoré vám pomôžu zotaviť sa a zrelaxovať: celotelová masáž, horúca sprcha, proteínový nápoj... Ľadový kúpeľ vás asi len tak hneď nenapadne.  Lenže podľa množstva trénerov, ktorí pracujú s profesionálnymi športovcami, je namočenie sa do vane plnej ľadu niečo, čo môže spôsobiť obrovský rozdiel v tom, ako sa vaše telo regeneruje.

Studená voda a cvičenie

Prečo sú pre vás studené sprchy a kúpele dobré?

Väčšina ľudí by si radšej narazila prst, ako vošla do studenej vody. Ale stojí to za to. Znižuje to zápaly, zmenšuje bolesť kĺbov a je to dobré na bolestivé svaly. Extrémne poklesy telesnej teploty – v ľadovom kúpeli alebo studenej sprche – sú ako iná forma cvičenia, ktorá spaľuje kalórie a tuk a môže znížiť váš srdcový tep.

Ľudia sa mýlia v tom, že ak ste vystavení chladu, ukladáte si tuk, ale v skutočnosti ho pri nízkej teplote spaľujete neuveriteľne dobre. Štúdie ukázali, že predĺžené vystavenie sa chladu môže aktivovať hnedý tuk, ktorý pomáha spaľovať biely tuk vo vašom tele a pomáha udržiavať vás štíhlych.

Prečo to funguje?

Po tréningu sa vaše telo potrebuje dať do poriadku a pripraviť sa na ďalší tréning. Dôležitú úlohu zohráva krv a cievy, ktoré prinášajú kyslík do svalového tkaniva, zatiaľ čo odstraňujú odpadové produkty z cvičenia – najbežnejším odpadom je kyselina mliečna. Príliš veľký nárast kyseliny mliečnej môže spôsobiť, že budú vaše svaly fungovať slabo, a to často vedie aj k únave. Ľadový kúpeľ ihneď zredukuje opúchanie, zatiaľ čo pomôže vyplavovať kyselinu mliečnu von z tela. Keď sedíte v ľadovom kúpeli, alebo keď si prikladáte šálku ľadu na svaly, ktoré ste trénovali, chlad spôsobí, že sa vaše cievy zúžia. To pomáha odvádzať kyselinu mliečnu z vašich unavených svalov a prekysličená krv pomôže vašim svalom k rýchlejšiemu zotaveniu.

Ako si robiť vlastnú terapiu chladom

Bude nejakú dobu trvať, kým si vaše celé telo vybuduje vytrvalosť v ľadovom kúpeli. Mali by ste začať studenými sprchami. Známy americký surfista Laird Hamilton si vždy dá jednu po cvičení, aby sa prestal potiť. Keď už zvládate naozaj studenú sprchu, dajte do vane vrece ľadu a vojdite do nej. Keď si vybudujete odolnosť, sústreďte sa na svoj dych, rozptýľte sa hudbou a sledujte hodinky. Ak s tým stále bojujete, skúste to ráno – stupeň vašej citlivosti je počas dňa oveľa nižšie pretože vaše telo je unavené a nie je pripravené na šok.

Studená sprcha a kúpeľ sú vynikajúce na regeneráciu po cvičení.

Hamilton si robieva ľadové kúpele v rámci cvičenia. Najskôr dvíha činky alebo pláva pri vysokej námahe, potom ide priamo do ľadu až po krk. Vráti sa späť k aktivite a znovu to niekoľkokrát zopakuje. Tepelná regulácia konzumuje extrémne veľa energie a takýto okruh vyžaduje veľkú námahu – a zanechá vás vyčerpaných. Ak v telocvični nemáte ľadovú vaňu, skúste si v chladných mesiacoch zaobstarať nejakú vodnú plochu alebo menšiu nádrž vonku a ísť tam hneď po cvičení.

Tip Vitariána

Ak máte pocit, že ste na tréningu preťažili niektoré svaly, pripravte si v mrazničke ľad a po tréningu si ním masírujte svaly.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

↑ Späť hore

Počet hlasov: 90