Vyhnite sa túto jeseň vírusom

Ako si posilniť imunitu v sychravom počasí?

Jeseň sa v našej predstave často rovná šíriacim sa baktériám, nachladnutiam a v prípade detí aj chrípkovým prázdninám. Po komfortnom bezstarostnom lete nastáva obdobie, kedy je testovaná odolnosť nášho organizmu. Ak vaša imunita nie je v stopercentnom stave, no túto jeseň sa chcete vírusom rozhodne vyhnúť, riaďte sa našimi jednoduchými a efektívnymi tipmi.

Vyhnite sa túto jeseň vírusom

Vystúpte z nič neriešiaceho kolobehu výživových doplnkov

Najčastejšie bojujeme proti jesenným ochoreniam očkovaním alebo „céčkom“. To však nestačí. Vo vzduchu sa pohybujú mnohé druhy vírusov a baktérií a zaočkovať sa proti všetkým je nemožné. Na bežné nachladnutie navyše očkovanie nepomôže vôbec. Vitamín C je stále iba jedna živina z celého spektra, ktoré naša imunita potrebuje na správne fungovanie. Aby fungovala spoľahlivo, musí byť vybudovaná na silných základoch. Správnu stratégiu si musia vytvoriť predovšetkým tí, ktorí pracujú s ľuďmi: lekári, učitelia, čašníci, letušky atď. Čo teda môžeme robiť, aby sme sa ochoreniam túto jeseň vyhli?

Nechytajte si tvár

Najprv kľučka, potom volant, zábradlie na eskalátore, stolička, klávesnica, telefón, a potom si tými istými rukami chytíme tvár, pery, nos alebo jedlo. Snažte sa v chrípkovom období vyhnúť kontaktu rúk s tvárou a naučte to aj svoje deti. Vyhnete sa tak priamemu kanálu, ktorý vedie baktérie z okolia na ústnu a nosnú sliznicu.

Venujte sa pravidelne aeróbnym cvičeniam

Takéto cvičenie rozpumpuje krvný obeh a zvyšuje v tele počet buniek likvidujúcich vírusy. Cvičenie navyše uvádza do pohybu aj lymfatický systém, ktorý má silné detoxikačné schopnosti.

Fytochemikálie nájdeme aj v tradičných jesenných potravinách.

Jedzte potraviny s fytochemikáliami

Prirodzené chemické zložky rastlín dodávajú ľudskému telu dávku vitamínov a minerálov, ktoré vírusmi testovaná imunita nutne potrebuje. Zabudnite na výživové doplnky a vytvorte si komplexný jedálniček, vďaka ktorému budete prijímať širokú paletu živín vo všetkých jedlách. Zostavte si menu, ktoré bude také farebné, ako jeseň samotná. Nezabudnite na zelenú listovú zeleninu, žlté a červené plody či kvalitné sezónne ovocie.

Obmedzte alkohol

Alkohol vyvádza imunitný systém z rovnováhy. Ak ho pijete veľa, ste náchylnejší na infekcie a svoj organizmus neustále dehydrujete. Jednou z efektívnych zbraní silnej obranyschopnosti je neustály príjem kvalitných tekutín. Na výber máte ovocné šťavy, smoothies, čistú vodu alebo bylinkové čaje.

Jedzte probiotiká

Probiotiká aktívne pracujú na tom, aby „zlé baktérie“ v organizme nezvíťazili a neuvrhli telo do chorobného stavu. Z mnohých štúdií vyplýva, že pravidelná konzumácia probiotík efektívne bráni ochoreniam horných dýchacích ciest vrátane klasického nachladnutia.

Choďte von za každého počasia

Letná pohodlnosť sa na jesenné počasie nedá aplikovať. Ak by sme chceli čakať na babie leto a príjemné slniečko, možno by sme sa dostali na jeseň von raz za šesť dní. Zmierte sa s pravou tvárou jesene a choďte na čerstvý vzduch za každých okolností. Či už fúka, je zamračené, chladno, prší alebo je sychravo a hmlisto, vyjdite každý deň aspoň na pol hodinu na čerstvý vzduch. Prechádzka po čerstvom vzduchu v riadnom počasí vás okysličí a vy budete svoju imunitu trénovať „na ostro“, pravidelne a strategicky. Keď sa potom náhodou ocitnete v daždi nevybavený adekvátnym oblečením, organizmus nezostane v šoku a bude schopný obrániť sa.

Prechádzka v daždi je krajšia, ako sa zdá. Navyše podporuje obranyschopnosť organizmu.

Vyhýbajte sa davom

Hoci vy na svojej imunite pracujete aktívne, iní tak nerobia. Kýchajú, kašlú, neumývajú si ruky a šíria baktérie. Ak sa vám v chrípkovom období podarí vyhnúť davovým situáciám, urobíte dobre. Neodkladajte bicykel skôr, ako je to absolútne potrebné a ak je to možné, dochádzajte do svojej práce pešo. Ak sa priestorom s množstvom ľudí vyhnúť nemôžete, riadne si umyte ruky a držte sa pri otvorenom okne.

Venujte zvýšenú pozornosť najčastejšie používaným miestam

Na jeseň je hygiena dôležitejšia ako v iných ročných obdobiach. Umývajte umývadlo, kľučky a kuchyňu šetrným no účinným čistiacim prostriedkom častejšie ako obyčajne.

Otužujte sa

Jeseň je dokonale prirodzenou možnosťou na postupné vystavovanie sa chladu. Je dobre známe, že otužovanie dokáže urobiť s imunitným systémom divy, a že funguje aj vtedy, keď všetky ostatné prostriedky z nejakého dôvodu zlyhali. Zžite sa s prírodou a otužujte sa na vzduchu aj vo vode. Podporíte svoj nervový, lymfatický, imunitný a tráviaci systém a navyše si to riadne užijete, pretože kúpanie v októbri je oveľa adrenalínovejšie ako kúpanie v júli. Navyše môžete zabudnúť na preplnené jazerné pláže a davy ľudí čľapkajúcich sa pri brehu.

Nájdite si alternatívu

Proti prechladnutiam je často účinná aj alternatívna medicína. Môžete siahnuť napríklad po kvalitných lokálnych bylinkách, ktoré sú na jeseň mimoriadne vhodné na prípravu čaju a ako doplnok pitného režimu. Ak chcete siahnuť aj po exotike, popri medovke, šalvii či šípkach môžete popíjať i echinaceový čaj.

Dobrý spánok dokáže kladne ovplyvniť našu imunitu.

Poriadne sa vyspite

Organizmus je na jeseň skúšaný viac ako inokedy, následkom čoho je často vyčerpaný. Doprajte mu dostatok odpočinku, a to hlavne v noci. Neponocujte, nepozerajte na obrazovku počítačov a telefónov viac, ako je nutné a ak sa cítite zle a máte pocit, že na vás niečo lezie, vezmite si deň voľna skôr, ako vás vírusy úplne zložia na kolená. Odpočinok je účinná zbraň, ktorú často prehliadame. Imunitný systém pracuje aj počas spánku, a tak mu musíme dopriať dostatočne dlhé nočné smeny. Spite v dobre vetranej neprekurovanej no dostatočne teplej miestnosti. Suchý vzduch sliznici škodí a ten vlhký jej naopak dovoľuje pracovať efektívnejšie.

Tip Vitariána

Imunita je komplexný obranný systém organizmu a presne tak k nej treba pristupovať. Starať sa o ňu musíme na mnohých úrovnaich a ak zanedbáme čo i len jednu, môže sa to odraziť na našom oslabenom zdraví.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

www.webmd.com

www.everydayhealth.com

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 12