Uzemnenie alebo ako žiť bez topánok

Pripojme sa k elektrickému prúdu našej planéty

Ľudské chodidlo je dokonalá konštrukcia, ktorá sa skladá z 52 kostí. Na svoje správne fungovanie nepotrebuje nič len povrch, na ktorý dopadá. Ak navyše kráča, skáče alebo beží po prirodzenom zemskom povrchu, dokáže nás zbaviť množstva zdravotných problémov.

Uzemnenie alebo ako žiť bez topánok

Držte sa pri zemi

Môže mať niečo tak jednoduché, ako je bosá chôdza po tráve, skutočne pozitívne dopady na ľudské zdravie? Ku skeptikom sa v tomto prípade pridávajú i mnohí alternatívne zmýšľajúci ľudia, ktorým prírodná medicína nie je cudzia. V čom teda spočíva myšlienka „uzemnenia sa“? 

Odpoveď je jednoduchá: v prirodzenom, priam nutnom kontakte nášho tela s povrchom zeme, s ktorým si telo prostredníctvom bosého chodidla vymieňa elektrickú energiu. Keďže naše telo je vodivé rovnako ako zem, oba tieto „elektrické vodiče“ sa dokážu spojiť tak, aby cez ne prúdili elektróny. Ak sa naše telo postaví na zem bez prekážky, teda bez toho, aby stálo napríklad na gumených podrážkach, jednosmerným elektrickým prúdom do neho „vtečú“ elektróny zo zeme.

Tie sa následne dostávajú do jednotlivých buniek v tele a nalievajú do nich novú energiu. Vzhľadom na to, že na rozdiel od mnohých druhov alternatívnej medicíny, uzemnenie sa dá vedecky zmerať, dostáva sa do čoraz širších medicínskych kruhov po celom svete.

Topánky vs. bosé chodidlo

Obuv zohráva v ére 21. storočia neoddeliteľnú súčasť pokrokovej kultúry. Potrebujú ju robotníci, požiarnici, športovci a mnohí ďalší. Predstava bosej chôdze po špinavom mestskom chodníku neláka nikoho ale mäkká tráva, jemný piesok alebo udupaná hlina predstavuje typ povrchov, pre ktorý sú naše chodidlá doslova stvorené. Dr. Samuel Shulman tvrdí, že obuv je najväčším nepriateľom ľudskej nohy. Uvedomuje si totiž, že mnohé problémy s dolnými končatinami spôsobujú práve topánky. Neprirodzené špicaté tvary, ktoré utláčajú prsty a opätky, ktoré krivia celú kostru, spôsobujú, že noha je celé roky uzatvorená a deformovaná.

Topánky nohy často deformujú, a preto je vhodné dať im aspoň na chvíľku voľnosť od akejkoľvek obuvi.

Lenže mnohí z nás sa bosej chôdze boja. Na každom mieste predsa môže číhať nebezpečenstvo poranenia. Je ale bosé chodidlo naozaj také zraniteľné?„Bosá ľudská noha je dokonale skonštruovaná pre plnenie širokého spektra úloh v stoji, pri chôdzi i v behu.“

Modernú obuv sme predsa začali nosiť až približne v 15. storočí, do kedy bola chôdza na boso považovaná za absolútne prirodzený spôsob existencie. Ľudská noha sa následkom neustáleho nosenia obuvi v priebehu života deformuje a spôsobuje rôzne zakrivenia jednotlivých kostí a prstov. To všetko je vo väčšine prípadov práve dôsledkom nosenia topánok, ktoré sa zvyčajne z módnych dôvodov neprispôsobujú prirodzeným požiadavkám chodidla, ale tomu, čo je v danom momente "trendy".

O tom ako prechádzky na boso menia život

Už samotné vyzutie topánok má rad nespočetných výhod. Ak však k bosým nohám pridáme kontakt zo zemou, spektrum pozitívnych zdravotných dôsledkov sa rozšíri ešte viac. Medzi najčastejšie zmieňované zdravotné pozitíva patrí lepšia kvalita spánku a nárast energie, priame dôsledky toku elektrónov do ľudského tela. Krvný tlak s chôdzou na boso klesá a zápaly v tele ustávajú, následkom čoho sa zmierňujú i chronické bolesti. Ak trpíte častými bolesťami hlavy, chôdza na boso po parku by vám takisto mohla priniesť značnú úľavu.

Vo vhodných podmienkach je beh na boso skvelou skúsenosťou i pre ostrieľaných bežcov.

Tip Vitariána

Ak sa vám chôdza na boso zapáči a zopár kilometrov bez topánok už budete mať za sebou, skúste i bosý beh. Postačí nájsť vhodný terén (futbalové ihrisko, trávnatú hrádzu, bezpečný park alebo pláž) a neobťažovať sa tou „správnou“ bežeckou obuvou, ktorá – podľa narastajúceho čísla zranení spôsobených pri behu – pravdepodobne neexistuje. Začnite pozvoľna a snažte sa dopadať predovšetkým na prednú časť chodidiel. Takýto beh vám prinesie množstvo nových vnemov a pocitov. Navyše pocítite prácu mnohých svalov, ktoré zostávali pri behu v teniskách zviazané šnúrkami a stenami topánky. A rada na záver? Pozerajte sa pod nohy!

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

Clinton Ober, Earthing: The Most Important Health Discovery Ever?

Daniel Howell: Naboso: 50 důvodů, proč zout boty

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 96