Dlhovekosť je v našich rukách

Správne rozhodnutia sú silnejšie ako genetika

Vo svojej publikácii Longevity Now ponúka David Wolfe, odborník na výživu, ktorý sa už dve desaťročia venuje skúmaniu dlhovekosti, množstvo užitočných rád i varovaní týkajúcich sa dlhého a zdravého života. 

Dlhovekosť je v našich rukách

Overené vedomosti namiesto šarlatánstva

Stojí za dlhovekosťou jogínov a taoistických mníchov stoický pokojný život v odľahlých, stresom nerušených oblastiach Ázie, alebo sa za ich úspechom skrýva niečo viac? Títo ľudia očividne rozumejú mentálnym, emočným i spirituálnym aspektom dlhovekosti viac ako väčšina ľudstva, no okrem toho prišli i na koreň mnohým fyziologickým vplyvom, ktoré majú na kvalitu nášho života i na to, aký dlhý bude, zásadný vplyv.

O svoje telo sa taoistickí mnísi starajú príkladne a to nie len tým, čo do neho vkladajú, ale i tým, čomu sa vyhýbajú. Práve vďaka tomu je zrejmé, že otázka dlhovekosti nie je iba magickým nastavením mysle, ale i praktickým využitím vedomostí, ktoré nám súčasná veda a tisícročné skúsenosti mnohých kmeňov a národov ponúkajú.

Taoistický majstri prišli na koreň dlhovekosti už v dávnych dobách.

Skutočné dôvody starnutia

Za starnutím nestojí iba prirodzené plynutie času. Po dlhom a podrobnom výskume sa ukázalo, že na tom, akým spôsobom a ako rýchlo starneme, sa okrem iných faktorov podieľajú dva primárne dôvody: hormonálna nerovnováha a kalcifikácia, teda vápenatie.

Rozkolísané a nízke hladiny hormónov v tele sa spájajú s mnohými chronickými ochoreniami a predčasným starnutím. Hormóny sú okrem iného dôležitými poslami chemických správ v tele. Odkazujú bunkám, či majú spomaliť alebo zrýchliť starnutie a rozmnožovanie, či zabezpečiť rýchlu imunitnú reakciu, alebo či zostať voči vírusom v apatickom stave.

Nevyvážené hormóny ako aj ich nízke hladiny vedú k estrogénovej alebo kortizolovej dominancii či dokonca k poruchám štítnej žľazy, ktoré odzbrojujú imunitný systém, bránia produkcii energie v bunkách a spôsobujú predčasné starnutie. Následky takého stavu sú ďalekosiahle: artritída, chronické zápaly, autoimunitné ochorenia atď.  

Ku kalcifikácii dochádza v momente, keď sa v tele nahromadia vápenaté soli alebo príliš veľké zásoby „zlého“ vápnika. Dochádza k tvrdnutiu tkaniva, ktoré sa často usádza na kĺboch a spôsobuje problémy s pohyblivosťou. Ukázalo sa, že vápenatie organizmu je obrovský problém, ktorý prispieva k nespočetnému radu bežných i vážnych ochorení (kardiovaskulárne ochorenia, obličkové kamene, žlčové kamene, chronické zápaly, artritída, rakovina, ekzémy, vrásky atď.). Kalcifikácia navyše priamo súvisí i s vyššie uvádzanou hormonálnou nerovnováhou: nízke alebo nevyrovnané hladiny androgénnych hormónov (progesterón, testosterón a i.) spôsobujú v tele ku kalcifikáciu.

Kalcifikácia v oblasti kĺbov zabraňuje kvalitnému pohybu kostry.

Mladosť máme vo vlastných rukách

Hoci genetika má obrovskú moc, pravdou je, že na ňu často zvaľujeme mnohé zdravotné problémy, za ktoré v skutočnosti môžeme my samotní. To, že sa stravujeme rovnako zle ako naši rodičia či starí rodičia a že máme tým pádom rovnaké zdravotné problémy ako oni, nie je vždy dôsledkom genetiky, ale dopadom, ktorý má na náš život množstvo zlých návykov. Mnohým zdravotným problém spôsobeným nehodami alebo inými nepredvídanými udalosťami sa nevyhneme, no o to viac stojí za to vziať do vlastných rúk všetko, čo sa dá uchopiť a postarať sa o svoj život tak, aby bol dlhý a zdravý.

Na ceste za dlhovekosťou

Ak sa rozhodneme pre novú cestu, budeme si musieť vytvoriť set nových životných návykov – vnútri, vonku, v mysli i v tele. Následkom tejto zmeny bude okrem iného prirodzená samoliečba tela, nárast energie a posilnenie imunity. Za týmto účelom budeme musieť do svojich životov pridať nové zvyky a tradície, zatiaľ čo iných, starých zvyklostí sa budeme musieť zbaviť.

Jednou z látok, ktoré je nutné zo svojho života radikálne vylúčiť, sú toxíny. Ak sa neustále kŕmime chemickým, vareným, predovšetkým živočíšnym jedlom, naše telo je permanentne vystavované množstvu hnojív, toxickým kovom, pesticídom, antibiotikám a hormónom, ktoré sa do tela dostávajú prostredníctvom mizerne živených zvierat určených na konzum.

Toxíny sa do tela navyše nedostávajú iba z jedla. Sú takmer všadeprítomné, a preto sa im musíme vyhýbať aspoň tam, kde sa to dá. Skúste preto znížiť spotrebu alebo pravidelné používanie vecí, ktoré obsahujú nasledujúce látky:

  • ftaláty a bisfenol A (využívané predovšetkým v plastoch)
  • petrochemikálie
  • toluén a furén (farbivá a riedidlá)
  • pesticídy a hnojivá
  • pokrmy s hormonálne upravovanými ingredienciami (napr. niektoré druhy mlieka)
  • geneticky modifikované potraviny (napr. sója, kukurica, zemiaky, pšenica)
  • mäso zo zvierat kŕmených GMO potravinami

Pokúste sa hľadať ekologicky prijateľné alternatívy nie len vo svojej kuchyni, ale všade, kde bežne pobývate. Podlahy, nátery, koberce i nábytky pre nás môžu byť v mnohých prípadoch takisto škodlivé, a preto je dôležité vybrať si ich eko-varianty, ktoré nezaťažujú imunitný systém. 

Príprava na zmenu

Premena vnútorných tkanív, podpora hormonálnej rovnováhy a odvápnenie organizmu vyžadujú, aby sme do svojho jedálnička zaradili obrovské množstvo nutrične bohatých potravín plných antioxidantov a enzýmov. Nejde však iba o to, čo presne budeme jesť, ale i o to, v akej kvalite si dané potraviny zabezpečíme. O bio potravinách už počul každý z nás, no tu je niekoľko dôvodov, prečo sú doma vypestované potraviny alebo zakúpené potraviny v bio kvalite lepšie ako tie bežné:

  • sú bohatšie na minerály (pretože rastú v pôde bohatej na minerály)
  • nepoškodzujú náš endokrinný systém
  • eko-poľnohospodárstvo je udržateľné (netoxické a obnoviteľné)
  • domáce záhradkárčenie má celý rad ďalších zdravotných benefitov

Potraviny na podporu dlhého a zdravého života

V tomto zozname nájdete predovšetkým potraviny, ktoré sa v prírode nachádzajú v surovom stave – skúste tento ich stav zachovať a varte ich čo najmenej. Pokúste sa zadovážiť si ich nie len z obchodu, ale i zo záhrady alebo zo zberu v divokej prírode.

  • ovocie (nie GMO)
  • zelená  listová zelenina
  • orechy (pre maximálnu výťažnosť živín ich pred konzumáciou namáčajte)
  • semená (zaraďte medzi ne predovšetkým chia a konopné semienka)
  • morské riasy (predovšetkým z južnej pologule, pretože severná je znečistenejšia)
  • klíčky (jedny z najvýživnejších potravín na svete)
  • mladé trávy (jačmenná, pšeničná atď.)
  • superbyliny (zo slovenských vyniká predovšetkým žihľava)
  • kvasené potraviny (majú vysokú enzymatickú aktivitu)
  • zelenina (nie GMO)
  • superpotraviny (napr. morský fytoplanktón, surové kakao, goji bobule atď.)

K najčistejším potravinám patria byliny priamo z prírody. Nebojte sa ich a zakomponujte ich do svojej stravy.

Akým potravinám sa treba vyhnúť?

Zatiaľ čo niektoré potraviny zdravie a dlhovekosť podporujú, iné mu vyslovene škodia. Počas prechodu na zdravý jedálniček sa preto postupne snažte zbavovať nižšie uvedených potravín, ingrediencií a nápojov:

  • alkohol
  • umelé farbivá
  • umelé dochucovadlá
  • umelé sladidlá (napríklad aspartám)
  • bežne dostupné mäso
  • perlivé nápoje
  • rýchle občerstvenie
  • GMO potraviny
  • hydrogenované tuky
  • jedlo z mikrovlnnej rúry
  • bežné pasterizované mliečne produkty
  • konzervanty
  • sója
  • pitná kohútiková voda s priveľkým obsahom nechceného vápnika

Za predpokladu, že si do jedálnička doplníte aspoň väčšinu z výživných potravín a odoberiete z neho aspoň časť škodlivín, urobíte veľký krok na ceste za celoživotným zdravým. Je pravdepodobné, že váš život sa vďaka takejto skladbe jedálnička predĺži, no ešte dôležitejšou skutočnosťou je, že sa skvalitní a zregeneruje.

Tip Vitariána

Ak sa chcete dozvedieť viac o hormonálnom zdraví i o tom, ako sa nevyrovnané hladiny hormónov odzrkadľujú na našom zdraví, prečítajte si náš nasledujúci článok. 

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

David Wolfe - Longevity Now

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 104