Kyselina listová znižuje hladinu homocysteínu - nepriateľa srdca a ciev

Za srdcovo-cievnymi chorobami môže byť vysoká hladina homocysteínu

Vaše srdce a cievy ovplyvňujú látky, o ktorých by ste to možno ani nepovedali. Homocysteín môže spôsobovať zdravotné problémy rovnako ako fajčenie, vysoký krvný tlak a pod. Homocysteín má v tele každý. No jeho hladinu znižuje kyselina listová, ktorej má veľa Slovákov nedostatok...  A tu hrá dôležitú úlohu zdravá strava, ktorá slúži ako prevencia srdcovo-cievnych ochorení a pomáha pri ich liečbe.

Kyselina listová znižuje hladinu homocysteínu - nepriateľa srdca a ciev

Medzi faktory, ktoré zvyšujú hladinu homocysteínu a oberajú nás o prospešnú kyselinu listovú a vitamíny patrí fajčenie, strava s nízkym obsahom kyseliny listovej a vitamínov B6 a B12, lieky a antikoncepčné tabletky, genetické predpoklady a život v meste.

Homocysteín

Homocysteín je aminokyselina, ktorá sa prirodzene nachádza v krvnej plazme a patrí medzi základné stavebné látky bielkovín.

Vysoká hladina homocysteínu v krvi však zvyšuje riziko srdcovej choroby, mŕtvice, Alzheimerovej choroby a osteoporózy. Vysoká hladina homocysteínu môže zvýšiť riziko infarktu až trojnásobne.

Mnoho štúdií dokázalo, že homocysteín je nezávislým rizikovým faktorom srdcovocievnych ochorení. Jedinci so zvýšenou hladinou homocysteínu v krvi majú vyššie riziko rozvoja zablokovania ciev, známeho ako okluzívna choroba, alebo riziko zhoršenia aterosklerózy (kôrnatenia tepien).

Štúdie z roku 2000 tiež naznačili, že vysoká hladina homocysteínu sa spája s oslabením mentálnej funkcie, čo následne vedie k rozvoju Alzheimerovej choroby. Iné štúdie zistili, že vysoká hladina homocysteínu môže viesť k osteoporóze a zvýšenému riziku lámania kostí v staršom veku.

Srdcovocievne ochorenia – hlavná príčina úmrtí na Slovensku

Podľa MUDr. Jána Lietavu CSc. zo štúdie vedenej v rokoch  1999 -2002 vyplýva, že „zdraví Slováci majú takú istú hodnotu homocysteínu, ako Američania po infarkte“. Štúdia tiež zistila znížené hodnoty kyseliny listovej a vitamínov B6 a B12, ktoré majú na kardiovaskulárne zdravie pozitívne účinky. Kardiovaskulárne ochorenia sú hlavnou príčinou úmrtnosti na Slovensku a umiera na ne približne 55 % Slovákov. A vysoké hladiny homocysteínu podporujú aj vznik ďalších chorôb.

Homocysteín je aminokyselina obsahujúca síru, ktorá sa nachádza v telách nás všetkých. Rozkladá sa dvomi metabolickými procesmi a na jeho rozklad je potrebná kyselina listová (vitamín B9) a vitamíny B6 a B12. Tieto látky ovplyvňujú hladinu homocysteínu v krvi.

Homocysteín je aminokyselina, ktorá sa rozkladá vďaka kyseline listovej (vitamínu B9) a vitamínom B6 a B12. Zvýšená hladina homocysteínu škodí srdcu a cievam.

Ako si zaistiť zdravie

Na znižovanie hladiny homocysteínu je potrebné zvýšenie príjmu kyseliny listovej a vitamínov B6 a B12. Najzdravším spôsobom, ako zvýšiť ich príjem, je jesť viac potravín, ktoré týchto živín obsahujú veľa. Zvýšením príjmu kyseliny listovej sa hladina homocysteínu dokáže dostať do normálu pomerne rýchlo.

Najviac kyseliny listovej a vitamínov B obsahuje živočíšna pečeň, tá však obsahuje aj toxické látky, a preto ju odborníci veľmi neodporúčajú. Veľmi dobrými zdrojmi kyseliny listovej, vitamínu B6 a B12 sú strukoviny (šošovica, cícer, väčšina druhov fazule, bôb), špargľa, špenát,  obilné klíčky, brokolica a pomaranče, nachádza sa aj v zelenej listovej zelenine, šampiňónoch a paradajkách.

Na nasledujúcom obrázku si môžete pozrieť, koľko kyseliny listovej obsahujú určité potraviny. Všimnite si aj na spodnú hranicu kyseliny listovej: napríklad špenát jej môže obsahovať 2000 – 500 µg na kg. Preto si vyberajte radšej kvalitné čerstvé a organické potraviny. 

Infografika - Obsah kyseliny listovej v potravinách

Pamätajte, že kyselina listová je nemá rada teplo a ničí sa varením a je citlivá aj na svetlo a dlhé skladovanie. Niektoré živočíšne potraviny obsahujú tiež veľa kyseliny listovej, avšak oproti rastlinným môžu mať aj veľa nepriaznivých účinkov na organizmus.

Užívanie výživových doplnkov s kyselinou listovou nemá žiadne vedľajšie účinky, avšak štúdie ukázali, že prijímanie veľkého množstva kyseliny listovej prostredníctvom doplnkov neznižuje riziko infarktu, mŕtvice a rakoviny, i keď hladina homocysteínu môže v niektorých prípadoch poklesnúť. „Najlepším spôsobom, ako optimalizovať zdravie je pravidelne cvičiť, jesť výživnú stravu, vyhýbať sa fajčeniu a udržiavať si zdravú váhu,“ tvrdia autori štúdie o doplnkoch kyseliny listovej a ich vplyve na srdce.

Záver

Ak zvýšite príjem kyseliny listovej, vitamínov B6 a B12 v strave, uvidíte pokles hladiny homocysteínu a ako dôsledok pokles rizika srdcovej choroby a mŕtvice.

Kyselinu listovú môžete konzumovať vrámci surových jedál a smoothies, keď si pridáte čerstvé surové zelené listy do jedla.

Tip Vitariána

Ovocnozeleninové smoothies sú chutným spôsobom, ako dokážete prijať veľa listovej zeleniny a vitamínov. Napríklad surový špenát obsahuje veľmi veľa kyseliny listovej, hodí sa do smoothies a má veľmi jemnú chuť, takže ho v jedle/nápoji nebudete ani cítiť.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

↑ Späť hore

Počet hlasov: 90