Je vaše dieťa smutné?

možno poznáme dôvody

Angličtina, nemčina, klavír, tenis a divadelný krúžok – aj vy sa snažíte z dieťaťa vychovať polyhistora? Dajte si pozor, aby sa z ratolesti nestal smutný génius. Ako udáva aktuálna štúdia UNICEFu – práve nabitý harmonogram kradne deťom voľnosť, oslabuje pocit spolupatričnosti a detstvo mení v suchopárne obdobie plné povinností.

Je vaše dieťa smutné?

Plno hračiek a samé jednotky ešte neznamenajú spokojné detstvo - príkladom toho sú nemecké deti, ktoré v prieskume UNICEFu síce patria medzi najvýkonnejšie a najbohatšie, no v rámci spokojnosti sú na posledných priečkach. Dôvodom je, že sa deti necítia byť viac uznávané a prijaté také, aké sú. Môže za to systém známok a zameranie sa rodičov len na ich výsledky v školských a mimoškolských aktivitách. Deťom chýba detstvo - ihriská, špinavé kolená, kamaráti a veľké tajomstvá, o ktorých vedia len oni a nikto iný.

V Holandsku sa deťom darí, na Slovensku nie

Doba je náročná, človek sa bez znalostí jazyka či počítača vo svete stratí. Ako teda vychovávať naše deti tak, aby sa v budúcnosti presadili, no zároveň aby boli  spokojné? Formulku na úspech poznajú Holanďania - ich deti patria k najvýkonnejším a najšťastnejším zároveň. A ako to robia? Svoje deti uznávajú ako rovnocenných partnerov, neúspech netrestajú a venujú dostatočnú pozornosť detskej duši.

Slovenské deti sú nespokojné: ich životná úroveň je nízka a nie sú spokojné ani so životom, aký vedú.

Ste rodič? Spytujte si na chvíľku svedomie:

Kedy ste sa naposledy spýtali svojho dieťaťa, ako sa má?
A kedy ste sa ho naposledy spýtali na výsledky v škole?

Práve z dôvodu, že rodičia venujú neúmerne viac pozornosti výsledkom v škole ako detskému vnútru, sa úsmev z tvarí ich ratolestí vytráca. Na Slovensku sa tejto chyby dopúšťame často - slovenské deti patria podľa prieskumu k tým najnespokojnejším.

Darujte deťom priestor

Najmenší toho majú na krku až príliš. Popri šiestich hodinách v škole ich čaká ešte družina, krúžok a doučovanie - niet divu, že im neostáva temer žiaden čas pre seba. A byť spokojný? Ani náhodou - veď čo je to za detstvo, keď sa človek len trápi nad knihami a z vonku pritom počuť džavot veselých kamarátov? Približne takto rozmýšľajú naši potomkovia. A čo s tým? Začnime deti počúvať! Nechajme deťom dostatočný priestor pre zábavu, relax, či vlastné myšlienky. Ako udáva renomovaná nemecká psychologička Elisabeth Raffauf, aj rodičovská starostlivosť a kontrola majú svoje medze - deti majú plné právo mať tajomstvá a užívať si istý stupeň slobody. Toto rodičovskú autoritu nepodkope, naopak - vzájomná dôvera vzrastie a s ňou aj sebaistota dieťaťa.

Dajte svojim deťom viac priestoru pre seba. Hra s kamarátmi bude nezabudnuteľnou spomienkou na ich detstvo.

Známky nie sú všetko

Žiaľ, školský systém je vymyslený tak, aby sme si vážili dobrých matematikov a jazykárov, no na sociálne kompetencie zabúdame. Ktoré dieťa je uznávané za to, že je priateľské, vtipné, či dobrosrdečné? Jednotky za dobré srdce sa nerozdávajú, a tak ostáva veľa deti frustrovaných. Iba hŕstka z nich patrí medzi najlepších, no ani títo to nemajú najľahšie - udržať si obdiv a rodičovskú lásku len pre výsledky v škole neuspokojí žiadne detské srdce.
Deti treba preto oceniť aj vo veciach, ktoré si spoločnosť štandardne nevšíma. Je vaše dieťa originálne? Manuálne zručné? Podporte ho v jeho nápadoch a zvýšite mu tak sebadôveru! V každom dieťati sa ukrýva kus génia. :-)

Hlasujte za viac ihrísk a športových hál pre deti

Nebolo to tak dávno, keď sa deti túlali bez strachu v mestských parkoch, či sa hrali vonku na sídlisku - a dnes? Akoby sa  z veľkých miest úplne vytratili! Deti sú kvôli bezpečnosti neustále vyvážané v aute, udržiavané v uzavretých priestoroch škôl a krúžkov. Kedysi sa na potulkách svetom učili deti spoznávať svet, podporovala sa v nich prirodzená zvedavosť. Dnes ich však bez dozoru nenechávame samých takmer nikdy a je tomu tak kvôli kriminalite a vysokej anonymite, ktoré sú vo veľkých mestách časté. Situácia však nie je definitívne stratená. Buďte politicky aktívni a snažte sa o to, aby vo vašom okolí vznikalo čo najviac bezpečných miest pre deti - ihrísk, parkov a športových hál. Na západe dokonca jednotlivé ihriská združujú do akýchsi detských komplexov, aby mali deti svoj bezpečný svet, kde sa môžu prechádzať, hrať sa a užívať si bez strachu nezabudnuteľné chvíle detstva.

Nezabúdajte, že známky nie sú všetko. Deti majú dobré srdce a kopu ďalších vlastností, ktoré si zaslúžia obdiv nás dospelých.

Nezabudnite na pocit spolupatričnosti

Azda najväčšou chybou, ktorú sa na našich deťoch dopúšťame, je dešpekt voči detskému rozumu a jeho nápadom. Berlínsky sociológ Hans Bertram zdôrazňuje, že deti stále nevnímame ako rovnocenných partnerov, čo sa podpisuje sa ich sebadôvere. Deti vnímame stále ako investíciu do budúcnosti, ako budúcich pracujúcich dospelých – no v momentálnej podobe ich nerešpektujeme. Hľadieť pritom na dieťa ako na niekoho, kto si spoločenský obdiv zaslúži až v budúcnosti, nie je správne. Skôr, ako si pomyslíte, že toto sa vás netyka, spomeňte si, koľkokrát ste sa už svojej dcérky či syna pýtali: Čo budeš, keď budeš veľký?  
Kto je dieťa dnes, nás akosi nezaujíma.

To, ako na deti rodičia vplývajú, je pritom enormne dôležité a ovplyvňuje to ich ďalší vývoj. Tak na príklad príliš veľa kontroly ukracuje deti o vlastnú sebarealizáciu, čo môže v budúcnosti vyústiť do psychických problémov, ako sú bulímia alebo obsedantno-kompulzívna porucha.

Aby ste predišli komplikáciám a najmä - aby bolo vaše dieťa šťastné, začnite sa zaoberať nasledujúcimi bodmi, ktoré sú podľa  Bertrama nosné v otázkach detskej spokojnosti:

  • Aké má dieťa vzťahy k dospelým?
  • Aký má dieťa vzťah k rodičom a k učiteľom?
  • Aký má dieťa vzťah k ostatným deťom?
  • Ako vníma dieťa okolie, v ktorom žije?
  • Ako je dieťa spokojné so školou, škôlkou, či športovým klubom, ktoré navštevuje?
  • Koľko má dieťa času pre seba?
  • Nemusí dieťa na svoje študijné výsledky investovať príliš veľa času - na úkor svojich obľúbených aktivít?

Zodpovedanie otázok vám pomôže porozumieť tomu, ako vaše dieťa vníma svoj svet. Pomôžte mu, nepríjemnosti vyriešiť, krúžky, kde sa necíti dobre, zrušiť a naopak, podporte ho v činnostiach a kamarátstvach, ktoré mu robia radosť - vytvoríte mu tak viac priestoru pre krajšie zážitky, a dieťa bude šťastnejšie.

Milujte bez podmienok

Nech je vaše dieťa akékoľvek, zo všetkého najviac potrebuje cítiť vašu lásku. Nech vyparatí čokoľvek, nech sú jeho známky akékoľvek, nikdy mu neodnímajte pocit, že je milované. Psychológovia sa v tomto bode zhodujú: nič nevylieči detský bôľ lepšie ako bezpodmienečná láska. Len dieťa, ktoré bolo vždy milované a podporované, vie v budúcnosti pevne stáť na svojich nohách.

Ak chcete, aby bolo vaše dieťa zdravé a spokojné, nezabúdajte na správne stravovanie. Banánový smoothie je výborný začiatok školského rána.

Tip vitariána: Dajte deťom viac slobody!
  • Dovoľte deťom robiť aj chyby a omyly
  • Dovoľte im bádať a hladať svoju cestu
  • Dovoľte im maximum možností rozvoja
  • Nesnažte sa z dieťaťa spraviť nudného ľúbivého dospelého
  • Najdôležitejšie: VENUJTE IM SVOJU POZORNOSŤ

Na záver ešte rada z iného súdka. Ak chcete, aby bolo vaše dieťa výkonné a vysmiate zároveň, zabudnite na klasické cereálne raňajky z papierovej krabice. Obsahujú príliš veľa cukrov, čo detskú náladu len rozkolíše a prinesie skorý hlad. Na miesto toho stavte na klasický zelený smoothie s banánom – zeleň dá žiačikovi potrebnú dávku horčíka pre mentálnu pohodu a banán zase dostatok draslíka a fruktózy pre energiu na celý deň. Už len bozk na líce – a hor sa do školy!

Spomínate na pieseň Mariky Gombitovej "Dieťa z dobrej rodiny"? Možno by sme si spoločne mohli pripomenúť poučný text! Tak do spievania, priatelia ;)

Video

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje
  • KULLMANN, Kerstin: "Lernen, lernen, lernen" In: Der Spiegel 16/2013, S. 117
  • SCHAAF, Julia: „Die griechischen Eltern gehen anders mit ihren Kindern um“ In: www.faz.net/aktuell/gesellschaft erstellt am 13.04.2013 (abgerufen am 25.02.2014)
  • UN News Centre: New UNICEF report ranks children’s well-being in 29 of world’s richest countries. In: www.un.org (abgerufen am 25.02.2014)
  • SIMONN, Violetta: Was Kinder glücklich macht. www.sueddeutsche.de erstellt am 12.04.2013 (abgerufen am 25.02.2014)

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 87