Zima si pýta omega-3 mastné kyseliny

Zbavíte sa vďaka nim mnohých nepríjemností, ktoré prisudzujete chladnému počasiu

Zima so sebou nesie plno výhod – praskanie ohňa v krbe, chutné horúce nápoje, vianočné trhy, lyžovačky, stavanie snehuliakov a mnoho sviatočného oddychu. Okrem odtieňov bielej je však pre zimu typická i chladná šedá, ktorá na myseľ ani na telo nevplýva tak idylicky ako biela. Podráždená suchá pokožka, ubolené kĺby a melancholické až depresívne nálady mnohých zasiahnu už v prvých jesenných mesiacoch a pretrvávajú do jari.

Zima si pýta omega-3 mastné kyseliny

Telo potrebuje v zime kvalitný tuk 

Proti všetkým negatívnym symptómom spájaným s chladom sa dá bojovať a ľahko zvíťaziť, avšak iba v prípade, že má telo dostatok omega-3 mastných kyselín. Hoci sú tieto kyseliny pre telo dôležité celoročne, v zimnom období ich organizmus potrebuje najviac, a to aj v prípade, že zimu milujete a užívate si ju po každej stránke.

Bolia vás v zime kĺby a zvaľujete to na počasie?

Do istej miery máte pravdu. Chladné počasie zintenzívňuje bolesť kĺbov hlavne v prípade, že sú postihnuté zápalmi (napr. artritídou). Omega-3 však majú protizápalové vlastnosti a zápaly v kĺboch redukujú.

Máte v chladnom počasí suchú pokožku?

Následkom zníženej vlhkosti vzduchu trápi v zime mnohých ľudí suchá a popraskaná pokožka. Omega-3 pokožku upokojujú a posilňujú membrány v bunkách pokožky, ktorá si tak dokáže udržať zásoby vody dlhšie a efektívnejšie. Následkom toho je pokožka jemnejšia, hladšia a má mladší vzhľad.

Zimná depresia nie je nič výnimočné. I s ňou však dokáže pohnúť zvýšený príjem omega-3 MK.

Možno si celú zimu pokožku na tvári a na rukách poctivo natierate a predsa je stále suchá. Postarajte sa o jej hydratáciu zvnútra a užívajte pravidelne napríklad rybí olej. Okrem doplnenia omega-3 totiž dokáže vyrovnávať i hladiny pH v pokožke, a tak predchádza sčervenaniu, viditeľným krvným cievam alebo podkožným hrbolčekom.

Spája sa vám zima s nižšou kvalitou vlasov?

Pokožka hlavy svrbí, vlasy sú suché a lámu sa. Ak si v zime idete občas zaplávať do chlórovaného bazéna alebo sa uvoľniť do sauny, kvalita vašich vlasov sa ešte zníži. Aj v takomto prípade sú odpoveďou esenciálne mastné kyseliny omega-3, ktoré vyživujú vlasové folikuly, čím vlasy posilňujú, podporujú ich rast a skvalitňujú ich textúru. Prírodné oleje aplikované zvonka pomáhajú premastiť pokožku hlavy, čím redukujú pocit svrbenia spájaný s lupinami a psoriázou.

Pôsobia krátke dni a dlhé noci negatívne na vašu náladu?

Sezónna afektívna porucha (SAP), inými slovami sezónna depresia, je termín, ktorý označuje negatívne nálady súvisiace s ročnými obdobiami. Okrem zlej nálady sa prejavuje i nasledovnými symptómami:

  • zmeny v apetíte – veľká chuť na sladké alebo slané jedlá
  • poruchy spánku alebo zdĺhavé prebúdzanie
  • priberanie váhy
  • únava
  • zmeny nálady

Ak máte pocit, že sa vás týka väčšina týchto symptómov alebo dokonca všetky, mali by ste sa poradiť s lekárom. Ak sa však u vás vyskytuje len časť z nich a zmeny nálady či depresívne pocity nie sú príliš intenzívne, pomôcť vám opäť môže zvýšený príjem esenciálnych mastných kyselín omega-3.

Ako si zabezpečiť dostatočný príjem omega-3 MK?

Konzumáciou väčšieho množstva studenovodných rýb, akými je napríklad losos, halibut alebo makrela. Veľmi dôležité sú z hľadiska príjmu omega-3 i ľanové semienka (pomleté) alebo vlašské orechy, ktoré predstavujú úžasný lokálny zdroj týchto živín.

Rybí olej je výborným zdrojom omega-3 MK v prípade, že ich nemáte dostatok.

Väčšina ľudí má však nedostatok omega-3 pretože ani ryby, ani orechy či semienka nekonzumuje na pravidelnej báze a príjem omega-3 ďaleko prevyšuje príjmom omega-6, ktoré sa bohato nachádzajú v živočíšnych potravinách. Niektorí ľudia zasa nemajú radi ryby, iní ich nemajú k dispozícii a ďalším nechutia orechy.

Jednoduchým riešením je v prípade nedostatku omega-3 MK polievková lyžica rybieho oleja denne (deťom stačí polovičná dávka). Rybí olej pôsobí blahodarne tak na telo ako i na myseľ. Zlepšuje kvalitu spánku, pleti, vlasov, pomáha so zlou náladou a dokáže vylepšiť aj stav kĺbov.

Tip vitariána

Okrem už zmieňovaných zdrojov omega-3 môžete pre spestrenie a doplnenie týchto živín zaradiť do svojho jedálnička i chia semienka, sójové bôby, kaviár, ančovičky, sardinky, ustrice, slede, konopné semienka alebo množstvo surovej tmavej listovej zeleniny.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

www.beyonddiet.com

www.health.harvard.edu

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 232