Výživa otužilcov

Čo potrebuje telo milovníka chladu?

Čo patrí do jedálničku otužilca? Potraviny so živinami, ktoré telu pomáhajú vysporiadať sa s chladom, a ktoré majú zahrievaciu funkciu, i keď nemusia byť vyslovene horúce. Pripravte svoje telo na ľadovo osviežujúce zážitky a uľahčite mu zahrievanie po kúpaní.

Výživa otužilcov

Menu otužilcov

Tečúce i stojaté vody sa pomaly ochladzujú a vytvárajú ideálne podmienky pre tých, ktorí svoju imunitu radi nabudzujú a posilňujú v prírodných podmienkach. Voda však bude s nastupujúcou zimou čoraz chladnejšia, a preto sa musí telo riadne pripraviť. Ako mu v tejto úlohe môže pomôcť strava?

Ak sa chystáte popoludní do ľadovej vody, mali by ste zvoliť pokrmy, ktoré vás nebudú počas dňa ochladzovať. Ideálnou voľbou sú jedlá a ingrediencie, ktoré telo zahrejú a dodajú pocit vnútorného tepla. Na raňajky je vhodná napríklad ovsená kaša so škoricou. Namiešať si môžete kvalitnú domácu kašu z celostných ingrediencií, akými sú ovsené vločky, konopné, ľanové alebo chia semienka, sušené ovocie a orechy, med alebo agávový sirup. Ak si takúto kašu zalejete mierne ohriatym rastlinným mliekom, skvele vás zasýti, príjemne zohreje, no nezaťaží žalúdok. Takéto raňajky obsahujú kvalitné tuky, železo a omega-3 mastné kyseliny, ktoré telo otužilca potrebuje ako soľ.

Telá otužilcov majú špecifické výživové potreby.

Termoska zázvorového čaju nikdy neuškodí

Aj otužilcom býva zima. I keď sú ich telá voči chladu vďaka tréningu odolnejšie ako organizmy ostatných ľudí, chlad cítia a zahriatie uvítajú. Je dobre známe, že po kúpaní v ľadovej vode mnoho vrstiev oblečenia nepomáha. Ľahké fyzické cvičenie a šálka príjemne teplého čaju však dokážu telu zahrievanie značne uľahčiť a spríjemniť.

Ak máte radi čaj, siahnite po tom zázvorom. Tento koreň má totiž termogénne vlastnosti a telo zahrieva, aj keď ho konzumujeme v studených pokrmoch alebo nápojoch. Zázvor navyše vďaka svojim zahrievacím schopnostiam podporuje metabolizmus a prietok krvi.

Husté polievky s čili na obed alebo na večeru

Husté krémové polievky sú veľmi výživné, zasýtia, no pritom nezaťažia žalúdok. Ak si do nich pridáte i trochu morských rias, dodajú vám i potrebný jód, ktorý zvyšuje toleranciu chladu. Polievky sú skvelou alternatívou hlavne v prípade, že sa krátko po obede chystáte na kúpeľ v ľadovej vode. Ak preferujete vitariánske polievky, aby ste si zabezpečili maximum dostupných enzýmov, skúste ich nechať v mixéri o niečo dlhšie, aby sa mierne zahriali.

Či už za hlavné jedlo dňa považujete obed alebo večeru, pokúste sa na jeho výrobu opäť využiť zahrievajúce ingrediencie. Indické korenené zmesi, čili, zázvor, koriander alebo semienka, oleje, strukoviny a celozrnné obilniny sú len niektoré z príkladov potravín, ktoré sú na zimné zahriatie organizmu viac než vhodné. Aké ingrediencie majú najintenzívnejšiu zahrievaciu funkciu? Patrí k nim napríklad čierne korenie, kardamon, kajenské korenie, čili paprika, chren alebo cesnak.

Husté polievky zahrejú, zasýtia no pred ponorom do vody nezaťažia žalúdok.

Tri základné otužilecké živiny

Ako telo každého človeka, aj milovníci chladu potrebujú komplexnú výživu. Špeciálny pozor by ste si mali dať na dostatočný príjem omega-3 mastných kyselín. Ryby, ktoré plávajú v studených oceánoch, majú vo svojich telách vysoký obsah práve tejto živiny, ktorá im chlad pomáha zniesť. Ak patríte k flexitariánom, orientujte sa predovšetkým na konzumáciu kvalitných rýb s vysokým obsahom omega-3 MK. Ak ste vegán, zabezpečte si ich dostatočný príjem z iných zdrojov, napríklad z ľanových, konopných alebo chia semienok. Ak si nie ste istí, či prijímate dostatok omega-3 MK alebo či ich vo vašom jedálničku závratne neprevažujú menej zdravé omega-6 MK, obráťte sa na výživové doplnky, akým je napríklad rybí olej.

Jód je ďalším často podceňovaným prvkom, ktorého nedostatok má na ľudský organizmus fatálne následky. Patrí medzi ne zväčšenie štítnej žľazy a jej oslabené fungovanie, depresívne pocity, neznášanlivosť chladu, únava a nedostatok energie. Ak máte v tele málo jódu, bude pre vás pravdepodobne otužovanie ťažšie ako pre ostatných. Ak po krvných testoch zistíte, že vám jód skutočne chýba, zaraďte do svojho jedálnička potraviny, ktoré ho obsahujú. Okrem jodizovanej kuchynskej soli existuje i mnoho prirodzených jedlých zdrojov jódu: ryby, listová zelenina, morské riasy alebo vajíčka. Odporúčaná denná dávka jódu predstavuje 150 mikrogramov.

Morské riasy obsahujú potrebný jód.

Tretím výživovým pilierom otužilcov je železo. Ak ho máte v krvi málo, budete anemický. Ak sa cítite neustále unavený, malátny, zdá sa vám, že vaša pracovná výkonnosť klesá, búši vám srdce, trápi vás nekvalitný spánok a máte zvýšenú citlivosť na chlad, je veľmi pravdepodobné, že neprijímate dostatok železa. Keďže otužilci sa chladu vystavujú oveľa častejšie a predovšetkým intenzívnejšie než bežní jedinci, mali by si príjem tohto minerálu skutočne strážiť. V prípade flexitariánov i vegánov existuje množstvo potravín, z ktorých si bežnú dennú dávku 25 mg možno ľahko zabezpečiť.

Tip Vitariána

Ak chcete k otužovaniu pristupovať komplexne a máte záujem vyťažiť z neho viac než len silnú imunitu, prečítajte si o jednom z najznámejších a najrešpektovanejších otužilcov súčasnej doby, Holanďanovi Wimov Hofovi, ktorý drží 27 rekordov súvisiacich s chladom.

Video

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

www.health.com

www.huffingtonpost.com

www.health.clevelandclinic.org

 

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 10