Výživa ľudí v pokročilom veku

Čo potrebuje zrelé ľudské telo a ako preň stravu pripravovať?

V oblasti správnej výživy si dávame záležať predovšetkým čo sa týka detí. Výživa je však mimoriadne dôležitá v každom veku. S pribúdajúcim rokmi sa požiadavky tela na živiny a ich množstvá menia, a preto je nutné prispôsobiť im aj svoje stravovacie návyky.

Výživa ľudí v pokročilom veku

Jedzte, pite, mixujte a nesoľte!

Deti celé dni behajú, tínedžeri chodia po vonku a cvičia na telesnej výchove, pracujúci dospelí si sadnú na dlhé roky za stôl a ľudia na dôchodku sa hýbu len minimálne. Všeobecná tendencia je bohužiaľ jednoznačná: čím sme starší, tým menej sa hýbeme. S tým súvisí i odporúčané zníženie množstva kalórií a konzumácia čo najvýživnejších jedál.

S pribúdajúcim vekom telo postupne stráca schopnosť efektívne čerpať živiny z pokrmov. Aby preto starší ľudia do tela dostali všetky potrebné živiny, musia konzumovať jedlá, ktoré sú nimi doslova nabité.

Vápnik a vitamín D sú kľúčovými živinami v starobe.

Ako bojovať so stratou chuti a komplikovaným trávením?

Niektorí ľudia postupom času prestávajú cítiť chuť jedla, s čím sa vytráca aj ich apetít. Nepomáhajú im navyše ani problémy s chrupom a trávením. Odpoveďou na tieto ťažkosti sú dve konkrétne riešenia:

  • Príprava pokrmov s bohatými a výraznými chuťami, no bez prehnaného solenia. Na oživenie a zvýraznenie chutí možno používať výrazné bylinky, akými sú napríklad rozmarín, tymian, bazalka, koriander, petržlenová vňať alebo oregano. Používajte ich predovšetkým v čerstvom stave, kedy majú výraznú chuť a sú nabité živinami.
  • Aby mohli starší ľudia, ktorým chrup či sánka nepracuje tak, ako by mali, jedlo riadne stráviť a vychutnať si ho bez stresu a trápenia, mali by si pripraviť pokrmy tak, aby bola pre nich konzumácia jednoduchá. Ak ingrediencie rozmixujete vo vysokovýkonnom mixéri, rozbijete potraviny na najmenšie možné častice. Uvoľní sa z nich maximum chuti a živín a pritom zostanú v surovom, teda najvýživnejšom možnom stave. Ovocné alebo zeleninové kaše, zelené smoothies, jemne zohriate polievky, pyré rôznych druhov, zmrzliny, omáčky alebo krémy možno vyrobiť za surova a v tej najvyššej výživovej a chuťovej kvalite. Zabudnite na rúru a hrnce a pripravujte si výživné jedlá za pomoci kvalitného mixéra. Požiadavky náročných gurmánov o zdravú stravu a maximálne vyťaženie živín splní napríklad nový rad Vitamix mixérov z radu ASCENT.

Mixovanie potravín uľahčuje konzumáciu, trávenie a dodáva telu maximum živín.

Top živiny pre zrelé telo

Vápnik a vitamín D

Ľudia v pokročilom veku potrebujú množstvo vápnikavitamínu D, aby si udržali zdravé kosti. Denne by si mali dopriať až tri jedlá s vitamínom D. Získať ich môžu z kvalitného jogurtu, cereálií, ovocných štiav, tmavej listovej zeleniny a z rýb s jemnými kosťami. Ak získavate vápnik z výživových doplnkov, uistite sa, že obsahuje aj vitamín D.

Vitamín B12

Mnoho ľudí nad 50 rokov nemá dostatok vitamínu B12. Chudé mäso, niektoré druhy rýb a morské plody by preto mali tvoriť súčasť ich jedálnička. Ak konzumujete vegetariánsku stravu, potom môžete vitamín B12 získať z kvalitných mliečnych produktov, ako napríklad jogurtov a syrov, vajíčok, z húb shitake alebo zo sušeného droždia.

Vláknina

Aby vaše trávenie fungovalo spoľahlivo a pravidelne vás zbavovalo všetkých nepotrebných a odpadových látok, uistite sa, že prijímate dostatok vlákniny. Vláknina okrem toho znižuje i riziko rozvoja kardiovaskulárnych ochorení, pomáha s udržaním stabilnej váhy a pôsobí preventívne pred cukrovkou 2. typu. Zaraďte do svojho jedálnička celozrnné potraviny (pečivo i obilniny) a jedzte viac strukovín spolu s množstvom ovocia a zeleniny.

Zdravej príprave pokrmov s amožno priučiť aj v pokročilom veku.

Draslík

Zvýšte príjem draslíka a znížte príjem sodíka (soli). Znížite si tak riziko rozvoja vysokého tlaku a podporíte zdravie srdca. Odpoveďou na zvýšený príjem tohto minerálu je opäť ovocie, zelenina alebo kvalitný jogurt. Jedlá si pripravujte len s malým množstvom kvalitnej soli, ktorá im dodá okrem chuti i výživovú hodnotu.

Tip Vitariána

Veľmi dôležitou súčasťou potravinovej pyramídy starších ľudí je i voda. S pribúdajúcim vekom sa pocit smädu dostavuje čoraz menej často. Niektoré lieky navyše zvyšujú možnosť dehydratácie organizmu. Voda je veľmi dôležitá i pri zvýšenom príjme vlákniny, keďže vláknina ju v organizme nasáva a do istej miery odčerpáva. Odporúčaná dávka pre ľudí v zrelom veku je až 8 pohárov tekutiny denne (vody, šťavy, čaju atď). Najlepšie urobíte, ak si zadovážite 1,5 litrovú sklenú fľašu a naplníte ju každý deň kvalitnou vodou. Nebudete tak musieť počet pohárov počítať a budete vedieť, koľko vám do naplnenia dennej dávky tekutín zostáva.  

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

www.eatright.org

www.nutrition.org.uk

www.webmd.com

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 20