Výhody a nevýhody konzumácie zmrzliny

Ktoré prevažujú?

Zmrzlina sa vyrába miešaním a chladením zmesi vyrobenej z mlieka s vysokým obsahom tuku alebo zo smotany, z fruktózových alebo glukózových sladidiel a z dochucovadiel, akými sú napríklad vanilka alebo čokoláda. Keď táto zmes zamrzne, jej konzistencia sa rozvinie v bohatú krémovú zmrzlinu, ktorá dokáže ľudské telo ovplyvniť tak pozitívne ako aj negatívne.

Výhody a nevýhody konzumácie zmrzliny

Energia

I keď nutričné zloženie zmrzliny závisí od jednotlivých značiek a spôsobov výroby, vo všeobecnosti môžeme o zmrzline povedať, že je dobrým zdrojom energie. Okrem 15 gramov karbohydrátov obsahuje jedna porcia zmrzliny i 7 gramov tuku a 2 gramy proteínov, vďaka čomu ju môžeme považovať za energeticky hodnotný pokrm.

Zmrzlina môže byť dobrou voľbou, ak potrebujete okamžitú dávku energie alebo ak sa snažíte pribrať. Je však nutné myslieť na to, že okrem energie si v klasickej zmrzline do tela nakladáme i množstvo nechceného materiálu. Ako sme zmienili vyššie, bežná zmrzlina je z nutričného hľadiska veľmi chudobná, no čo sa týka tukov a cukrov, je doslova dukátmi nabitá pokladnica.

Vitamíny a minerály

Ak sa rozhodnete pre zmrzlinu, ktorá ponúka okrem karbohydrátov i výživu, dostanete do tela i vitamíny a minerály. Ak je v zmrzline použitý kvalitný živočíšny mliečny zdroj, je bohatá na vápnik a fosfor. Podľa príchutí, ak takisto pochádzajú z kvalitných zdrojov a nie sú iba výsledkom umelých dochucovadiel a farbív, môžeme v zmrzline nájsť i vitamíny A, C, D a E, tiamín, riboflavín, niacín či vitamín B12.

Deti zmrzlinu milujú. Postarajte sa, aby v nej dostávali i minerály a vitamíny, nie len skvelú chuť.

Dúfať však, že kopček zmrzliny, ktorý stojí 50 centov bude tieto látky obsahovať, je prinajmenšom naivné. Aké možnosti spotrebiteľovi zostávajú, ak si chce počas horúcich dní pochutnávať na zdravej zmrzline? Môže sa o zložení zmrzliny informovať priamo u zmrzlinára, alebo sa môže spoľahnúť sám na seba a vyrobiť si zmrzlinu doma.

Ak máte doma výkonný mixér, môžete si ingrediencie dohladka rozmixovať a zamraziť napríklad v nanukových formičkách, alebo sa môžete obrátiť na domáce výrobníky zmrzliny, ktoré dokážu vyrobiť sorbety, zmrzliny i pravé talianske gelato.

Či už sa obrátite na prvú alebo druhú možnosť, zoznam a kvalitu svojich ingrediencií budete mať plne pod kontrolou. Ak napríklad použijete na výrobu zmrzliny mixér, môžete použiť 100 % vitariánske ingrediencie a nabiť svoju ľadovú pochúťku vitamínmi, minerálmi, antioxidantmi a úžasnou ovocnou chuťou.

Ak však vaše srdce či srdce (a ústa) vašich detí pištia po pravej krémovej, hustej a smotanovej zmrzline, resp. po talianskom gelate, ktoré si pamätáte z letnej dovolenky, lepšou voľbou budú prístroje na domácu výrobu zmrzliny. S ich pomocou si okrem tradičnej zmrzliny z mlieka a cukru budete môcť vyrobiť i zdravé alternatívy z nepasterizovaných mliečnych výrobkov, z kozích či ovčích jogurtov alebo dokonca i vegánsku variantu z kešu orechov. Zdravé sladidlá a čerstvé ovocie či kúsky orieškov navyše nutričnú hodnotu takéhoto druhu zmrzliny ešte pozdvihnú.

Vyrobte si domácu zmrzlinu a naplňuje ju antioxidantmi

Cukor a tuky

Zmrzlina je pokrm s vysokým obsahom tuku. Aby sa zo zmesi ingrediencií, ktoré sa pri jej výrobe používajú, stala zmrzlina, musí obsahovať mliečna zložka aspoň 10 % tuku, ideálne však až 16 %. Mliečny tuk sa z veľkej časti skladá z cholesterolu, teda z nasýtených tukov. Keď sa obsah cholesterolu v krvi príliš zvýši, môže sa v cievach tvoriť povlak, tukové nahromadenie, ktoré bráni krvi v plynulom toku a zvyšuje riziko ochorenia srdca vrátane infarktu.

Lekári varujú, že konzumácia prílišného množstva cukru prispieva k nadváhe, zubnému kazu a zvyšuje hladiny triglyceridov, ďalšieho nechceného typu tuku prítomného v ľudskom tele. Aby ste predišli následkom, ku ktorým prílišná konzumácia zmrzliny často vedie, pochutnávajte si na nej iba výnimočne, alebo si zmrzlinu vyrábajte doma a využívajte zdravé zdroje tukov a kvalitné mliečne výrobky.

Výroba domácich ovocných nanukov je rýchla a ľahká.

Laktóza

Zmrzlina môže ľuďom, ktorí majú problémy s mliečnymi produktmi, spôsobiť zažívacie či alergické problémy. Mnohí z nich majú intoleranciu na laktózu a nedostatok laktázy, enzýmu, ktorý človek potrebuje na trávenie laktózy. Takýmito tráviacimi ťažkosťami trpí až jedna desatina populácie, ktorá si na zmrzline počas leta radšej nepochutnáva. Aj v ich prípade však existujú alternatívy, ku ktorým sa môžu uchýliť, ak majú na zmrzlinu predsa len chuť. Vyrobiť si možno domácu ovocnú dreň, orieškové vitariánske zmrzliny alebo krémové vegánske a vegetariánske varianty.

Tip Vitariána

Hoci niekedy sa vystavenej zmrzline odolať nedá, vo väčšine prípadov, hlavne ak sme doma, to ide ľahko. Vzdajte sa nákupu nezdravých nanukov z obchodov a vyrábajte si vlastné ľadové pochúťky podľa toho, čo momentálne potrebujete, alebo na čo máte chuť. Po namáhavom letnom tréningu si napríklad môžete pripraviť vysokoproteínovú raw banánovú zmrzlinu s kakaom, karobom, konopnými semienkami a agáve a pri diéte si zasa môžete pripraviť jednoduchú dreň z rozmixovaného ovocia, ktoré práve dozrieva, zmiešaného s medom, xylitolom, agáve alebo kokosovým cukrom.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

http://healthyeating.sfgate.com

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 6