Mrkva

Čisté ústa, zdravé trávenie, orlí zrak

Konzumácia mrkvy znižuje cholesterol a riziko infarktu, pôsobí preventívne pred niektorými druhmi rakoviny, prispieva k zdravému zraku a znižuje prejavy predčasného starnutia. Mrkva má navyše schopnosť zlepšiť vzhľad pleti, nakopnúť imunitný systém, upraviť trávenie a udržiavať zdravie ústnej dutiny.

Mrkva

 

Skrotená divočina

Druh mrkvy, ktorý dnes konzumujeme najčastejšie, vznikol kultiváciou a šľachtením divých odrôd, ktoré pochádzajú z Európy a juhozápadnej Ázie. Koreň divej mrkvy bol pôvodne príliš zdrevnatený a ťažko stráviteľný, a tak sa biológovia pri kultivácii postarali práve o jej stráviteľnú verziu. Mrkva je dnes preto vhodná tak pre dospelých, ako aj pre deti. Je chrumkavá, príjemne sladká a len málokto má na ňu alergiu. Po celom svete sa používa ako súčasť šalátov, polievok, omáčok, zeleninových snackov, štiav či kaší.

Mrkva je cenená kvôli obsahu beta-karoténuvlákniny. Koreňová zelenina je i výborným zdrojom antioxidantov. Obsahuje vitamíny C, K a B8, kyselinu pantoténovú, kyselinu listovú, draslík, železo, meď či mangán.

Máte vysoký cholesterol?

Vďaka špecifickej kombinácii živín vám ho dokáže pravidelná konzumácia surovej mrkvy znížiť. Keďže vysoký cholesterol je jedným z hlavných príčin srdcových ochorení, mrkva sa v tomto smere považuje za výbornú preventívnu potravinu. Taliansky inštitút Maori Negri potvrdil, že ľudia, ktorí pravidelne konzumujú čerstvú mrkvu si riziko infarktu znížia až o dve tretiny v porovnaní s tými, ktorí jedia len málo tejto zeleniny, alebo ju nekonzumujú vôbec.

Mrkva je ľahko dopestovateľná a lacná zelenina. Tvorí súčasť vášho jedálnička?

Trápi vás vysoký tlak?

Mrkva obsahuje i draslík, ktorý dokáže uvoľniť tlak v krvných cievach a povzbudiť prietok krvi, následkom čoho sa zníži vysoký krvný tlak. Ten sa priamo spája s aterosklerózou, mŕtvicou aj infarktom, a preto lekári pacientom často odporúčajú práve konzistentnú konzumáciu mrkvy.

Máte slabú imunitu?

Kúpte si zopár mrkiev a jabĺk a odšťavujte! Mrkva má mnoho antiseptických a antibakteriálnych vlastností, ktoré dokážu nabudiť imunitný systém. Je výborným zdrojom vitamínu C, ktorý podporuje aktivitu bielych krviniek, a ktorý je jedným z najdôležitejších stavebných článkov imunity.

Nepracuje vám trávenie?

Mrkva, podobne ako ďalšie druhy zeleniny, má množstvo vlákniny, ktorá je kľúčová pre dlhodobo zdravé a funkčné trávenie. Vďaka vláknine sa odpadové látky v črevách hýbu ľahšie, stimulujú sa peristaltické pohyby čriev, uvoľňovanie žalúdočných štiav a následné vyprázdňovanie. Vláknina uľavuje od problémov, akými je napríklad zápcha a chráni hrubé črevo a žalúdok pred mnohými vážnymi ochoreniami vrátane rakoviny. Ak si chcete zvýšiť príjem vlákniny, mrkvu odporúčame konzumovať v neupravenej verzii, prípadne rozmixovanú. Odšťavovanie zeleninu vlákniny zbavuje, a preto za týmto účelom nie je vhodné.

Bojíte sa o svoj zrak?

Makulárna degenerácia je ochorenie, ktoré bežne trápi mnohých ľudí v zrelom veku. Výskumy jasne ukazujú, že ľudia, ktorí konzumujú dostatočne veľké množstvo beta-karoténu, si znížia riziko tohto ochorenia až o 40 %. Vďaka beta-karoténu sa v tele tvorí i vitamín A, antioxidant, ktorý sa často spája s pozitívnym dopadom na zrak. Bojíte sa o svoj zrak? Zaraďte do svojho jedálnička kopec čerstvej mrkvy a stavte na prevenciu.

Mrkvové špagety sú skvelý spôsob, ako skonzumovať nízkokalircké jedlo plné čerstvej mrkvy.

Máte cukrovku?

Potom by mala byť mrkva súčasťou vášho jedálnička. Je výborná na reguláciu hladín cukru v krvi, pretože obsahuje cenné karotenoidy. Tie pozitívne ovplyvňujú inzulínovú rezistenciu a znižujú krvný tlak, čím diabetikom uľahčujú život. Regulujú i množstvo inzulínu a glukózy, ktoré sa v tele metabolizujú. Pridajte si mrkvu do každého šalátu, urobte si mrkvovo-jablkový šalát s citrónovou šťavou, mrkvové paličky s humusom alebo čerstvé mrkvové špagety a bojujte proti svojej chorobe aktívne.

Tip Vitariána

Ak vás trápia časté zápaly v ústach, zubné kazy alebo problémy s ďasnami, mrkvu by ste si na tanier mali servírovať čo najčastejšie. Obsahuje totiž výborné minerálne antioxidanty, ktoré pôsobia blahodarne na zdravie ďasien a podporujú vylučovanie slín. Sliny obsahujú látky, ktoré bojujú proti baktériám a nechceným vonkajším látkam ovplyvňujúcim vznik zubného kazu, halitózu a ďalšie ústne ochorenia. 

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

www.organicfacts.net

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 125