Zalievajte svoj mozog každý deň

5 bylín na dobrú pamäť

Na portáli vitarian.sk ste už mohli v minulosti naraziť na niekoľko článkov o vplyve zdravých jedál na mozog a pamäť. Tento centrálny nervový orgán však môžeme pozitívne ovplyvniť nie len tým, čo jeme, ale i tým, čo pijeme. Prinášame vám zoznam piatich domácich a exotických bylín, ktoré majú na zdravie ľudského mozgu skvelý účinok.

Zalievajte svoj mozog každý deň

Zabúdame v každom veku...

Mnohých ľudí, predovšetkým tých v pokročilom veku, trápi strata pamäte. Zabúdajú na svoje povinnosti, na potraviny, ktoré si chceli priniesť z obchodu, mýlia si mená vnukov, zabúdajú, kde položili kľúče, rukavice alebo telefón. Stáva sa to však naozaj iba starším ľuďom? „Akútna zábudlivosť“ dnes postihuje i mládež, mladých dospelých aj ľudí v najproduktívnejšom veku. Bylinky však dokážu fungovanie pamäte povzbudiť či už sa pripravuje na písomku, na štátnice, na prezentáciu v práci alebo na návštevu svojich piatich vnúčat.

Šalvia

Šalvia nie je pre slovenského bylinkára novinkou. Využíva sa u náš dlhé desaťročia na liečenie nepríjemných ochorení krku či na zápaly v ústach. Šalvia však často nachádza svoje miesto aj v štúdiách venujúcich sa pamäti. Za jej úspechom stojí schopnosť blokovať aktivitu enzýmu, ktorý degeneruje neurotransimitery podieľajúce sa na hlavných funkciách mozgu vrátane učenia, pamäti a pozornosti. Najvyššie účinky v tomto prípade neboli dosiahnuté popíjaním šalviového čaju ale užívaním extraktu byliny. Na ten si však musia dávať pozor ľudia s vysokým krvným tlakom, ktorý podľa všetkého šalvia ešte zvyšuje.

Ochrana neurotransmiterov - ďalší dôvod, prečo po večeroch popíjať šalviový čaj.

Ginko biloba

Jeden z najstarších stromov na našej planéte je takisto jedným z najpredávanejších doplnkov stravy v USA a v Európe. Už celé storočia sa totiž používa na liečenie problémov s krvou a pamäťou. Čo sa krvi týka, ginko podporuje jej správny prietok cievami. Známejšie je však vďaka svoju ohromnému vplyvu na ľudskú pamäť. Kto pravidelne pije čaj z ginka, bude mať pamäť ostrú ako britva. Ginko pomáha i ľuďom trpiacim demenciou a Alzheimerovou chorobou. Pacientom s druhým zmieneným ochorením pomáha v nasledujúcich smeroch:

  • Zlepšuje myslenie, učenie a pamäť.
  • Zjednodušuje každodenné aktivity.
  • Zlepšuje sociálnu interakciu.
  • Zmierňuje depresívne pocity.

Zdá sa vám ginko drahé? Skúste si ho vypestovať doma na záhrade. Jedná sa o pestovateľsky nenáročný strom.

Ženšen

Táto ázijská a americká bylina, z ktorej sa využíva predovšetkým koreň, stimuluje mozgové bunky, zlepšuje koncentráciu a podporuje kognitívne aktivity. Výskumy ukazujú, že pri 12-týždňovom užívaní ženšenu sa zlepšila duševná výkonnosť dokonca aj u pacientov trpiacich Alzehimerovou chorobou. Táto „petržlenovitá“ bylina podporujúca chátrajúcu pamäť je navyše účinná i pre mužov trpiacich erektilnou dysfunkciou, pre ženy s problematickou menopauzou i pre ľudí s vysokým krvným tlakom.

Ženšen prináša aspoň čiastočnú úľavu pacientom trpiacim Alzheimerovou chorobou.

Rozmarín

Vôňa rozmarínu rozsypaného na pečenom jahňacom či rozmixovaného v skvelom vitariánskom dresingu má viac ako len omamujúce účinky. Okrem toho, že nažhaví chuťové bunky, dokáže stimulovať i pamäť. Preukázala to štúdia postgraduálnej študentky Lauren Bussey z Northumbrijskej univerzity, ktorá v jej závere tvrdí, že vôňa esenciálneho rozmarínového oleja zlepšuje pamäť ľudí nad 65 rokov.

Ako konkrétne? Pamätajú si udalosti v minulosti a nezabúdajú ani na to, čo majú urobiť v blízkej budúcnosti. Jedná sa preto predovšetkým o stimulovanie tzv. prospektívnej pamäti, vyjadrené slovným oxymoronom – pamäti smerom do budúcna. Čo to znamená v praxi? Že vaši rodičia či starí rodičia sa nezabudnú k lekárovi dostaviť na čas, že si spomenú na sľúbenú návštevu, na oslavu narodenín alebo na to, že vám majú o piatej zavolať a povedať, ako sa majú.

Ak si chcete viac pamätať, inhalujte rozmarínový esenciálny olej!

Mäta

Túto voňavú bylinku máme v mysli uloženú predovšetkým v spojitosti s trávením a prechladnutím, no výskumy ukazujú, že je i vhodným doplnkom pre všetkých dospelých, ktorí chcú podporiť svoju dlhodobú aktívnu pamäť. Podľa British Psychological Society, hlavného zastupiteľského orgánu psychiatrov a psychológov v Spojenom kráľovstve, dokáže mätový čaj skutočne zlepšiť našu pamäť. K tomuto výsledku dospeli vedci po experimente na 180 dobrovoľníkoch rozdelených do troch skupín. Prvej skupine vedci podávali mätový čaj, druhej harmančekový a tretej horúcu vodu. 20 minút po požití čaju vedci otestovali pamäť testovacej vzorky. Ukázalo sa, že mätový čaj ohromne zlepšuje dlhodobú pamäť, pracovnú pamäť i ostražitosť.

Ani po mätu nemusíte chodiť do obchodu. Ľahko ju vypestuje v záhrade, na balkóne alebo v črepníku na kuchynskom okne.

Tip Vitariána

Ak sa vaši rodičia alebo starí rodičia sťažujú na nefungujúcu pamäť, môžete im k narodeninám pripraviť práve balíček z vyššie uvedených sypaných bylín. Ak sa vám to nezdá dosť, pribaľte im aj túto skvelú knihu o správnom fungovaní mozgu.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

www.eurekalert.org

www.prevention.com

naturalsociety.com

www.umm.edu

www.nutraingredients-usa.com

Pharmacol Biochem Behav. 2003 Jun;75(3):669-74

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 504