Portulaka zeleninová - Veľmi zdravá burina

Nočná mora záhradkárov

Portulaka zeleninová sa u nás považuje za nepríjemnú a pomerne odolnú burinu. No keby ľudia vedeli, že obsahuje viac omega-3 mastných kyselín ako rybí olej, tak by ju určite zahrnuli aj do svojho jedálnička. Prečítajte si o tejto zaujímavej rastlinke.

Portulaka zeleninová - Veľmi zdravá burina

Pôvod a pestovanie

Čo sa týka pôvodu tejto rastliny, stretnúť sa možno s rôznymi údajmi. Niektoré pramene udávajú, že pochádza z Európy (z Grécka) či z Ázie (z Číny aj z Himalájí) a poznali ju už v starovekom Egypte. Podľa iných portulaku pestovali severoamerickí indiáni na náhorných plošinách medzi radmi kukurice. Isté je, že v súčasnosti je rozšírená po celom a poznáme viac ako sto druhov portulaky.

V niektorých krajinách sa dokonca aj cielene pestuje a používa ako potravina. Bohužiaľ, vo väčšine ostatných krajín, vrátane Slovenska, sa považuje za burinu a preto sa zo záhrad a parkov odstraňuje a následne vyhadzuje.

Pestovanie portualky zeleninovej nie je náročné, stačí, keď jej doprajete dostatok slnka a tepla a približne o šesť týždňov môžete zberať úrodu.

Rastúca portulaka

Obsahové látky a liečivé vlastnosti

Portulaka zeleninová je bohatá na betakarotén, vitamíny A a C, kys. listovú, vitamíny B-komplex, železo, fosfor, vápnik, draslík, horčik, sodík a riboflavín. Minerály nachádzajúce sa v portulake chránia kosti pred osteoporózou.Portulaka je tiež výborným zdrojom omega-3 mastných kyselín, ktoré chránia pred srdcovými chorobami a zlepšujú imunitný systém.

V čínskej medicíne sa portulaka používa na liečbu hnačky, krvácania v črevách, úplavice a hemoroidov.

Portulaka dokáže pri povrchovej aplikácii dužiny listov liečiť viaceré kožné ochorenia, zmierňovať opuchy po uštipnutí hmyzom, znižovať vrásky či odstraňovať jazvy Ak trpíte na vypadávanie vlasov alebo lámavosť nechtov, portulaka dokáže tieto problémy tiež účinne liečiť.

Portulaka má mierne kyselkavú chuť

Použitie portulaky

Celá rastlina sa môže jesť ako surová pochúťka. Vyskúšajte použiť portulaku na prípravu šalátov, smoothies, výprážaných jedál alebo ju pridajte do sendvičov, na pizzu a zistite, či vám jej príjemná kyselkavá chuť vyhovuje. Portulaku v podstate môžete použiť do jedál miesto špenátu.

Pri množstve peňazí, ktoré dnes ľudia míňajú za výživové doplnky a vitamíny, by konzumácia tejto bylinky mohla znamenať nielen výrazne zlepšenie zdravia, ale pre mnohých aj veľkú finančnú úsporu.

Portulaka má mierne rôsolovitú konzistenciu, takže je vhodnejšia do smoothies ako do šalátov. Portulaka je tiež výborným zahusťovadlom a pridaním do smoothies zabezpečíte, aby zostalo pohromade.

Vysmážaná portulaka je výborná pochúťka

Základná charakteristika

Latinský názov: Portulaca oleracea
Čeľaď: Portulacaceae/Portulakovité
Jedlé: Listy, stonky, kvety a semená.
Chuť: Trochu kyslá, príjemná na chuť.
Popis: Listy sú zelené, sukulentné, veslovitého tvaru a stonky sú červenkasté. Stonka rastlin je sukulentná, hladká a pri ohnutí alebo zlomení sa z nej vylučuje podobná rôsolovitá šťava ako z okry. Kvety sú maličké a žlté s piatimi korunnými lupienkami a sú skryté medzi listami rastliny.
Užitočné rady: Semená portulaky si môžete zakúpiť aj v špecializovaných obchodoch so semenami. Vysádzať portulaku je možné od mája až do konca augusta.

Tip Vitariána

Ak sa s ňou v záhrade stretnete určite ju vyskúčajte v kuchyni. Pridajte portulaku do vašich obľubených smoothies alebo šalátov a obohatíte ich o veľmi prospešné živiny. 

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

BOUTENKO, Sergei. 2015 Divoké a jedlé - Praktický sprievodca pre zber a jednoduché rozpoznávanie 60 jedlých rastlín a 67 receptov Bratislava : Plejády ISBN 978-80-971145-7-2

www.badatel.net

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 99