Mangold

Špenát Stredomoria, priateľ cukrovkárov

Mangold nie je výstrelkom modernej doby. O jej pozitívnych zdravotných účinkoch sa vo svojich prácach zmieňoval filozof Aristoteles, ktorý ho už v 4. storočí pred Kristom s obľubou konzumoval. Zo starovekého Grécka sa mangold rozšíril do celého Stredomoria a dnes tvorí pevnú súčasť zdravej južanskej stravy.

Mangold

Krvný cukor v norme

Mangold má mimoriadne priaznivé účinky na reguláciu krvného cukru, a je preto vhodnou zeleninou pre všetkých, ktorí trpia cukrovkou. Podľa laboratórnych štúdií na zvieratách obsahuje mangold kyselinu syringovú, ktorá účinne zabraňuje aktivite enzýmu alfa-glukozidázy. Tento enzým využíva ľudské telo na rozbíjanie karbohydrátov na jednoduché cukry. Ak organizmus tomuto „rozbíjaniu“ zabráni, uvoľní sa z nich menej cukrov a hladina cukru v krvi zostane stabilná.  

Vláknina a proteín

Ak ste aktívnym športovcom a po rannom behu či intenzívnom večernom tréningu si radi doprajete zelené smoothie, mangold by v ňom nemal chýbať. Okrem elektrolytov, ktoré potrebujeme po športovaní doplniť, obsahuje mangold i množstvo vlákninybielkovín, ktoré, podobne ako kyselina syringová, pomáhajú stabilizovať hladinu cukrov v krvi. Vláknina a proteíny navyše podporujú trávenie a vyprázdňovanie čriev.

Zelené smoothie z mangoldu je dokonalým nápojom pre športovcov i pre ľudí so slabými kosťami.

Pankreas a Pečeň

Hoci štúdie, ktoré vplyv mangoldu na organizmus rozoberajú skutočne do hĺbky, sú ešte len v plienkach, výsledky testov na zvieratách dokazujú jednoznačne pozitívny vplyv tejto zeleniny na pankreas a pečeň. Pankreatické bunky sa vďaka mangoldu dokážu regenerovať, čo je opäť mimoriadne dôležité pre ľudí trpiacich diabetom. Tieto bunky sú totiž zodpovedné za tvorbu inzulínu, ktorý následne reguluje hladinu cukrov v krvi. U zvierat s cukrovkou navyše konzumácia mangoldu preukázala značné zlepšenie stavu pečene, ktorá bola vplyvom cukrovky oslabená.

Cukrovke sa vo väčšine prípadov možno vyhnúť. Vymeňte prístroje na meranie cukru v krvi za zdravú stravu ešte kým to je možné. Mangold vám v prevencii pomôže.

Darčekový kôš antioxidantov

Mangold obsahuje tradičné antioxidanty, akými sú vitamíny C, E a A i minerály ako mangán a zinok. Vďaka tomuto nákladu antioxidantov nás jeho pravidelná konzumácia ochráni pred oxidatívnym stresom, ktorý sa spája s mnohými chronickými ochoreniami i s častými zápalmi v tele. Mangold však obsahuje i o niečo menej konvenčné antioxidanty, akými sú beta-karotén, luteín, zeaxantín, kvercetín alebo kaempferol. Výsledky štúdií na mangolde dokonca prekvapili i samotných vedcov, pretože podľa výsledkov testov obsahuje táto zelenina až približne 30 rôznych antioxidantov. Prečo antioxidanty potrebujeme sa dočítate tu.

Pevné kosti

Listový poklad zo Stredomoria obsahuje skvelú trojkombináciu živín - vápnik, horčík a vitamín K - ktoré sú kľúčovými živinami pre zdravé a silné kosti. Hoci o dôležitosti vápnika v oblasti zdravia kostí sme toho už počuli dosť, vitamín K je v tomto smere nesmierne podceňovaný, pretože vitamín K1 bráni aktivácii osteoklastov, buniek, ktoré odbúravajú kostné tkanivo. Priateľské baktérie v našich črevách navyše premieňajú vitamín K1 na vitamín K2, ktorý aktivuje osteokalcín, hlavný nekolagénny proteín, ktorý na seba viaže molekuly vápnika vo vnútri kostí, kde ich dlhodobo udržuje.

Zopár rád na záver

Hoci mangold je na pestovanie extrémne nenáročný, v našich obchodoch ho zatiaľ často nevidno. Môže za to pravdepodobne skutočnosť, že jeho listy po odtrhnutí relatívne rýchlo vädnú. Najlepšie preto urobíte, ak si mangold zasadíte doma. Stačí naň skutočne malý priestor, pretože keď sa raz jeho trsy rozrastú, budú rodiť obrovské množstvo listov. Mangold je navyše dvojročná rastlina, a preto si jeho intenzívne zelené listy budete môcť do smoothies pridávať až do prvých mrazov.

Mangold má na rozdiel od chuťovo výrazných listov, aké ma rukola, púpava či žihľava, veľmi jemnú chuť a ovocné chute v zelených kokteiloch preto vôbec nenaruší. Do smoothie ich aj vďaka tomu môžete pridať skutočne veľa. Približne od polovice leta však mangoldové listy dosahujú veľké rozmery, a preto odporúčame stredovú stopku pred mixovaním odstrániť.

Ak neobľubujete smoothie, skúste si z mangoldu pripravič raw „špenátovú“ polievku s trochou kešu smotany, alebo tradičné balkánske jedlo – dusený mangold s cesnakom a varenými zemiakmi. Mangold sa dá rozmixovať a využiť na klasický „špenátový“ prívarok a podusený na masle tvorí skvelú prílohu k pečeným či grilovaným rybám.  

Dusený mangold sa skvele hodí k cesnaku a výborne chutí i posypaný orieškovým syrom.

Tip Vitariána

Mangold patrí k zeleninám, ktorým krátke povarenie neublíži. Aby ste však neznehodnotili jeho výživné látky, pri varení postupujte nasledovne: v hrnci nechajte zovrieť vodu. Umytý a pokrájaný mangold vrátane posekaných tenkých stopiek nasypte do vody a nechajte variť asi tri minúty (hrubé stonky o niečo dlhšie). Pri varení mangoldu však hrniec nezakrývajte, pretože unikajúca para z mangoldu odstráni väčšie množstvo nechcených kyselín. Po troch minútach mangold vyberte, vložte do sitka a vytlačte z neho prebytočnú vodu. Môžete ho použiť na šalát spolu s chutným dresingom, alebo si ho môžete rozmixovať na hustú krémovú polievku.  

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

www.whfoods.com

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 75