Ako prejsť na surovú stravu

Čo teda treba jesť, ak sa chcem stravovať ideálne? V jednoduchosti je krása!

Chcete prejsť na surovú stravu a neviete si predstaviť, čo by ste mali jesť? Hneď vás uvedieme do obrazu. A na začiatok vás potešíme: nie je to žiadna komplikovaná príprava jedál a v kuchyni nestrávite veľa času. Jedlá sú veľmi jednoduché, ale práve v jednoduchosti je krása!

Ako prejsť na surovú stravu

Videli ste niekedy výživovú pyramídu? V jej dolnej časti sa nachádzajú potraviny, ktorých by sme mali jesť najviac - v zdravej pyramíde je to ovocie a zelenina (v niektorých pyramídach sa dole nachádza pečivo a obilniny, možno preto, že sú na to tak ľudia bežne zvyknutí, preto, že je na výrobu najlacnejšie alebo v makrobiotike).

ALE: čo ak by sme si z pyramídy nechali len to, čo je pre nás najzdravšie, a tie vrchné časti, ktoré pre nás nie sú až také dobré, vylúčime? Budeme sa tak cítiť najlepšie? Prinesie nám to to najlepšie zdravie? Ľudia, ktorí prešli na živú stravu už prišli na to, že áno. A ako bonus, dokonalé zdravie vám prinesie aj vnútorný pocit spokojnosti, viac sebavedomia, dobrej nálady a ako svoj vonkajší prejav aj krásu - ideálnu postavu a čistú pleť.

Čo ak by sme si z pyramídy nechali len to, čo je pre nás najzdravšie, a to ostatné vylúčime úplne?

Voda

O tom, aké je dôležité piť vodu, hlavne ak nie ste na 100% surovej strave, sme už písali. Tiež je to nesmierne dôležité pri očiste tela a pri prechode na surovú stravu, pretože voda pomáha organizmu čistiť sa a vylučovať nahromadené škodlivé látky z tela von. Ak nepijete aspoň 1,5 litra vody denne, určite si prečítajte článok o vode. My sa dnes budeme surovej strave.

Ste pripravení začať sa stravovať 100% RAW?

Ak áno, potom tu máme niekoľko rád, ako začať.

Čo môžu jedávať vitariáni?

Vitariáni sú ľudia, ktorí sa stravujú iba surovou – živou – rastlinnou stravou, aby si mohli užívať zdravý a šťastný život. Nejedávajú žiadne živočíšne potraviny – teda žiadne mäso, mlieko a mliečne výrobky a vajcia (pretože majú veľa negatívnych účinkov na zdravie, prírodné prostredie, atď.). Z rastlinných potravín jedia tie, ktoré neprešli tepelnou úpravou, teda sa nijako nevarili a nepiekli. Mohli byť sušené do 42°C, čo je teplota, pri ktorej sa v potravinách ešte nezničia dôležité enzýmy.

K vitariánskej strave patrí hlavne ovocie, zelenina, semienka a orechy. V surovej podobe sa dajú jesť aj obilniny a strukoviny, ale musia sa naklíčiť, čo v nich ešte niekoľkonásobne zvýši množstvo vitamínov, enzýmov a iných živín.

Jedálniček si môžete obohatiť aj o takzvané „superpotraviny“, teda špeciálne potraviny, ktoré majú silné liečivé účinky, patria sem napríklad riasy chlorella, spirulina, AFA, surové kakao, goji, physalis, konopné semienka, atď. Povolené, ale nie vo veľkom množstve, sú aj kvalitné za studena lisované rastlinné oleje.

K vitariánskej strave patrí hlavne ovocie, zelenina, semienka a orechy.

Raňajky vás môžu do nového dňa „nakopnúť“ alebo „odpísať“

Správna voľba raňajok je veľmi dôležitá, pretože už ráno sa človek môže ťažkým jedlom doslova „odpísať“. Ak človek zje na raňajky napríklad vajcia alebo chlieb (alebo aj aj), takáto strava si vyžaduje veľa energie na trávenie, preto sú ľudia hneď zrána „ospalí“, ťažko sa človeku rozmýšľa, sústreďuje a aj hýbe.

Ideálne vitariánske raňajky

Ráno potrebujete energiu do nového dňa. Chcete vládať fungovať, pracovať, jasne a rýchlo rozmýšľať, byť bdelý a nezaspávať, byť pripravený konať, ale aj mať dobrú náladu. Zároveň ale nechcete jedlo, ktoré by rýchlo zvýšilo váš glykemický index (napríklad jedlá s pridaným cukrom), nechcete ani jedlo, ktoré by obsahovalo škodlivé látky a spôsobovalo napríklad aj priberanie. Preto je vynikajúcim jedlom na ráno ovocie alebo smoothie (mixovaný nápoj z ovocia a zeleniny).

Najlepšie raňajky? Ovocie alebo smoothie!

1. Monojedlá

Najľahšie stráviteľnými jedlami sú monojedlá. Sú to jedlá, ktoré sa skladajú len z jednej potraviny. Napríklad si na raňajky dáte:

  • 4-5 máng
  • alebo 8 hrušiek
  • alebo približne 5-10 banánov
  • alebo ½ melóna.

Pri surovej strave nejde o obmedzovanie sa, môžete sa najesť dosýta. O to, že by ste z toho pribrali, sa báť nemusíte, ovocie a zelenina totiž obsahujú veľmi veľa vody a veľa vlákniny, no omnoho menej kalórií ako iné potraviny.

2. Smoothies

Druhou vynikajúcou možnosťou na raňajky je smoothie. Je to nápoj, ktorý vznikne rozmixovaním celého ovocia a zeleniny. Keďže potraviny neodšťavíte, ale celé rozmixujete, zachová sa v nich aj vláknina. Vláknina čistí telo a črevá a dodáva nám pocit nasýtenia!

Medzi najlepšie smoothies patria práve zelené smoothies, čo je kombinácia ovocia s listovou zeleninou. Zelená listová zelenina sa na rozdiel od koreňovej zeleniny dá kombinovať s ovocím a je pre ľudí, čo nie je až tak známe, oveľa potrebnejšia ako škrobová koreňová zelenina. Obsahuje obrovské množstvo minerálov a chlorofylu.

Príkladom ideálnych raňajok je aj zelené smoothie.

Smoothie si môžete robiť husté alebo redšie, podľa vlastnej chuti. Rovnako sa nemusíte obmedzovať množstvom, dobré je vypiť 0,5 až 2 litre. Príklady ranného smoothie:

  • zrelé banány + špenát + voda
  • mango + špenát + datle + goji + voda
  • zrelý banán + mrazené ríbezle + šalátové listy + voda

Kombinácii existuje nekonečne veľa. Skúšajte a nájdite svoje obľúbené. Banány dodávajú smoothie krémovú konzistenciu. Dosládzať môžete datlami, agávovým alebo kokosovým sirupom alebo medom. Pridať si môžete aj svoje obľúbené superpotraviny.

3. Čerstvé šťavy

Dobré ráno sa môže začať aj čerstvou ovocnou alebo ovocnozeleninovou šťavou. Je dobré počas dňa v jedení postupovať od najľahších jedál k ťažším, preto vám môže šťava vyhovovať práve ráno. Nemusí vás však zasýtiť na celé dopoludnie, preto si na neskôr pokojne nachystajte nejaké ovocie alebo zeleninu na zahryznutie. Šťavu si však môžete dať počas dňa kedykoľvek. Čo je však dôležité? Aby bola čerstvá, nepasterizovaná a odšťavená na kvalitnom odšťavovači, ktorý tie cenné vitamíny nezničí.

Dobré ráno sa môže začať aj čerstvou ovocnou alebo ovocnozeleninovou šťavou.

Obed: ovocie či zelenina?

Na obed je vynikajúce dať si podobne ako na raňajky buď:

  1. ovocné monojedlo

  2. viac druhov ovocia

  3. smoothie (boli opísané vyššie),

  4. prípadne zeleninové jedlo

Zeleninovým obedom môže byť napríklad:

  • veľký zeleninový šalát z listovej zeleniny (šaláty, špenát, rukola), plodovej zeleniny (paradajky, paprika, uhorka), z kapustovitej zeleniny (kučeravý kel, karfiol, kapusta) alebo aj z koreňovej zeleniny (mrkva, petržlen, cvikla, zeler). Dochuťte ho bylinkami, citrónovou alebo limetkovou šťavou, môžete si vyrobiť aj vitariánsky dressing.
  • surová zeleninová polievka 
  • cuketové špagety. Cuketu jednoducho nastrúhate na pásiky, ktoré vám úplne nahradia pšeničné špagety. Ak bude príloha alebo omáčka chutná, vynikajúco si pochutíte, ušetríte zbytočné kalórie, ktoré by ste získali z obyčajných špagiet a dodáte telu množstvo živín.

Cuketové špagety sú vynikajúcim vitariánskym jedlom. Koľko ich zjete, toľko schudnete :-)

Ovocie alebo zelenina? Riaďte sa svojimi pocitmi a chuťami, lenže na to, aby ste sa nimi vedeli riadiť, musí vaše telo získať nejaké vlastné skúsenosti (ako sa cítite, keď zjete šalát, ako po ovocí a ako, keď zjete varené jedlo?). Preto zo začiatku treba skúšať. Ovocie vám ale dodá viac energie ako zelenina.

Večera: najlepší čas na zeleninu a semienka alebo orechy

Zeleninu je najlepšie voliť na večeru. Večer už nepotrebujeme toľko energie, ktorú nám poskytuje ovocie. Ak by ste zjedli večer veľa ovocia, nechcelo by sa vám ísť spať, najradšej by ste sa išli vybehať. Preto je lepšie na večeru jedávať:

  • zeleninový šalát (avšak ovocie je predsa len vždy lepšie ako niečo varené). Šalát si večer môžete doplniť aj zdravými surovými tukmi – semienkami, orechmi, avokádom. Tuky sa trávia dlhšie a viac nás spomaľujú a „uspávajú“. 

Posledné jedlo je dobré jesť aspoň 3-4 hodiny pred spaním. Bude sa vám lepšie spať a zobudíte sa oveľa čerstvejší.

Zeleninu je najlepšie voliť na večeru. Večer už nepotrebujeme toľko energie, ktorú nám poskytuje ovocie.

Medzi jedlami

Kedykoľvek, keď pocítite hlad alebo nedostatok energie, si môžete dať ovocie, zeleninu alebo ktorékoľvek z vyššie opísaných jedál. Avšak ak chcete byť svieži a štíhli, nepreháňajte to s tukmi (teda s orieškami a semienkami), trávia sa oveľa dlhšie ako ovocie a zelenina, obsahujú viac kalórií a nie ste po nich takí svieži. Najlepšie sú na večer, kedy sa chcete upokojiť a ísť spať. Kedykoľvek cez deň si môžete dať aj čerstvo vylisovanú šťavu.

Naraz alebo postupne?

Samozrejme, na surovú stravu nemusíte prejsť zo dňa na deň. Ak vaša strava doteraz sotva obsahovala niečo surové a zrazu všetko zmeníte, vo vašom tele nastane veľmi silná očista organizmu, ktorá by vás mohla odradiť. Táto detoxikácia sa môže prejaviť rôznymi spôsobmi - únavou, bolesťou hlavy, dokonca sa môžu prejaviť rôzne nedoliečené choroby, budete chodiť často na záchod, atď. Na úplný začiatok si zvoľte aspoň 1 alebo 2 surové jedlá denne a vylúčte z jedálnička všetky živočíšne potraviny (mäso, mlieko, syry, jogurty, vajcia) a pečivo.

Raw food neznamená žiadnu komplikovanú prípravu jedál a ušetrí vám čas v kuchyni!

Záver

Možno sa na surovú stravu zatiaľ pozeráte ako na extrém alebo nepredstaviteľný cieľ. Chápeme vás, aj my sme sa niekedy stravovali ako vy. Nie je zlé, ak stále pochybujete, ale vyskúšajte si to a presvedčte sa sami! Začnite jesť aspoň jedno alebo dve surové jedlá, smoothie alebo šťavu každý deň!

Tip Vitariána

Milí športovci, nebojte sa, bohato vám budú stačiť aj rastlinné bielkoviny. Ak by ste na surovej strave schudli a pritom by ste stále cvičili, nezbavíte sa svalov, ale hmoty, ktorú máte okolo nich (čo je často oveľa viac, ako si sami myslíme!). Telo sa zbaví zadržiavanej vody, tuku a uložených škodlivých látok, ktoré sú okolo svalov, ale silné telo si môžete vybudovať aj na surovej strave. Okrem toho sa vám bude, naozaj, oveľa lepšie cvičiť.
PS: platí to aj pre nešportovcov, pretože na surovej strave si k pohybu určite nájdete svoju cestu!

A na úplný záver Vám prezradíme ešte niečo: „Najväčšie dobrodružstvo, aké môžete zažiť, je žiť život svojich snov (Oprah Winfrey)“. A živá strava je významným prostriedkom k jeho dosiahnutiu!

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

 

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 88