Viac ako 6 lyžičiek cukru denne je nebezpečné

WHO varuje

Odporúčania, ktoré platili donedávna pre tých, čo by chceli mať normálnu hmotnosť a zdravé zuby, bolo nepresiahnuť 10 percent denného príjmu kalórií z pridávaných cukrov. Teraz sa ešte sprísnili. 

Viac ako 6 lyžičiek cukru denne je nebezpečné

Kto chce žiť zdravo, nemal by podľa Svetovej zdravotníckej organizácie WHO vo svojom dennom prísune kalórií prijať viac ako 10 percent kalórií vo forme cukru. Ešte lepšie je podľa nových tvrdení znížiť voľný cukor do výšky 5 percent kalórií, aby nepresiahol 25 g denne. To je asi 6 lyžičiek denne.

Za kritické sa považujú voľné cukry – cukry, ktoré sa pridávajú do potravín a nápojov a ktoré sa prirodzene vyskytujú v mede, sirupe, ovocných šťavách a  koncentrátoch ovocných štiav.

Nové usmernenia zverejnené nedávno v Ženeve by mali pomôcť zastaviť globálne šírenie obezity. Viac a viac ľudí dnes priberá na váhe, a tak majú aj zvýšené riziko chorôb ako je cukrovka a kardiovaskulárne ochorenia.

Kečup: jedna polievková lyžica omáčky = jedna lyžička cukru

Máme dobé vedecké dôkazy, že ak sa zníži podiel voľných cukrov na menej ako 10 percent z dodanej energie, zníži sa riziko nadváhy, obezity a zubného kazu“, hovorí WHO odborník Francesco Branca.

Iná situácia sa týka cukru, ktorý sa nachádza prirodzene v ovocí, zelenine a mlieku. V súvislosti s konzumáciou týchto cukrov nedokázali výskumníci odhaliť žiadne negatívne dopady. Podľa nových odporúčaní obmedzenie týchto potravín nie je potrebné.

Namiesto toho, WHO varuje pred takzvanými „skrytými cukrami“. Veľká časť ľudí prijíma každý deň cukor v spracovaných potravinách, ktoré nepovažujeme za sladké, píše sa v tlačovej správe.

Napríklad kečup: v jednej lyžici paradajkovej omáčky sa skrýva približne jedna čajová lyžička cukru – jedna šestina z odporúčaného príjmu. Ešte horšie sú na tom limonády. Iba jeden pohár koly (250 ml) obsahuje až o 27 gramov cukru viac, ako by mal človek za deň skonzumovať.

Zuby budú profitovať, postava len možno

Aktuálne odporúčania WHO nie sú úplne nové, ale ešte sa sprísnili. Skupina odborníkov už v roku 1989 odporúčala znížiť množstvo voľných cukrov na 10 % denného príjmu energie - 50 g denne. Nové je však odporúčanie znížiť príjem kalórií z cukru pridaného do jedál až pod 5 % denne, ak je to možné.

Kritické sú voľné cukry, ktoré sa pridávajú do potravín a nápojov a ktoré sa prirodzene vyskytujú v mede, sirupe, ovocných šťavách a  koncentrátoch ovocných štiav. Netýka sa to však celých potravín, ako je ovocie.

Nemeckí výživoví odborníci z Die Deutsche Gesellschaft für Ernährung (DGE) vidia odporúčania WHO skôr kriticky. Ich bohaté vedecké dôkazy o vzťahu medzi obezitou a príjmom cukru nestačia. Výmena cukru za iné sacharidy s rovnakým množstvo kalórií podľa nich neviedla v štúdiách k poklesu hmotnosti.

Unikátny je výskum o riziku limonád, píše DGE. Korelácia kazu a častej konzumácie sladených potravín sa v štúdiách dokázala.

Poškodenie zdravia v každom prípade nehrozí, ak by ste si dali niekedy len trochu cukru. Lenže v Nemecku priemerný človek skonzumuje asi 36 kg cukru ročne. To zodpovedá 100 gramom cukru denne, čo je oveľa viac, ako DGE odporúča.

Tip Vitariána

Veľa ľudí bojuje so svojou chuťou na sladké. A často odopieranie skončí s tými najnezdravšími variantami. Ale prečo? Pre ľudí je chuť na sladké prirodzená. Doprajte si sladkého surového ovocia koľko sa vám žiada a chuť na zákusky a sladkosti s pridanými cukrami zmizne prirodzene. Naozaj!

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

www.spiegel.de

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 74