Príprava vitariánskych jedál

To najjednoduchšie „varenie“

Príprava živých jedál má veľké výhody, pretože zaberie len minimum času a je veľmi jednoduchá. Ale aj pri raw food sa dajú tvoriť rôzne zaujímavé gurmánske jedlá a pochúťky na slávnostné pohostenie, pri ktorých sa môžu realizovať aj milovníci „varenia“. Medzi bežné spôsoby živého „varenia“ patrí hlavne odšťavovanie, mixovanie, sušenie a klíčenie.

Príprava vitariánskych jedál

Čo tvorí vitariánske jedlá?

  • Surové potraviny, ktoré neprešli tepelnou úpravou vyššou ako 42°C. To je teplota, kedy sa v potravinách začínajú ničiť živé enzýmy a vitamíny (ani človek neprežije teplotu nad 43°C).
  • Potraviny rastlinného pôvodu, teda žiadne živočíšne výrobky.

Vitariánska strava teda pozostáva hlavne z ovocia a zeleniny, zo semienok a orechov, klíčkov, byliniek a burín. Najideálnejšie je, ak máte tieto potraviny zrelé a v organickej kvalite, vtedy chutia oveľa lepšie a sú aj niekoľkonásobne výživnejšie. Všetko sa dá jesť priamo alebo spracované vo forme smooties, štiav, šalátov, dezertov, zmrzliny a iných zdravých surových alternatív k receptom ako je dokonca aj pizza, čipsy a chlieb.

Čo pripravila príroda

Na surovej strave je úžasné, že je hotová. Ovocie si stačí odtrhnúť zo stromu alebo kúpiť, umyť, niekedy ošúpať a jedlo je hotové. Raňajky alebo obed môžu pozostávať dokonca len z jedného druhu ovocia - napríklad z niekoľkých zrelých banánov, veľkej misy jahôd alebo akékoľvek sezónneho ovocia v takom množstve, po akom sa budete cítiť sýti (nebojte sa najesť sa do sýtosti). Ovocie je jedným z najzdravších fast foodov. Prostredníctvom jednoduchých cukrov vám dodá dostatok tej energie. 

Na surovej strave je vynikajúce aj to, že je hotová a ak nechcete, nemusíte sa zaoberať varením. Príroda navarila za nás.

Ku klasickej jednoduchej príprave patrí aj krájanie, sekanie a strúhanie. Príkladom k tomu je zeleninový šalát, ktorý je ideálnym jedlom napríklad na večeru, kedy už nepotrebujete toľko energie z jednoduchých cukrov, po ktorých by sa vám pravdepodobne ani nechcelo spať.

Odšťavovanie

Čerstvé ovocné a zeleninové šťavy sú skvelou výživovou injekciou, vďaka ktorej sa vitamíny, minerály, enzýmy a fytochemikálie dostanú okamžite do krvi. Pri odšťavovaní sa z potravín odstráni jedna zložka – vláknina – a tak sa živiny vstrebávajú hneď do krvi. To je vynikajúce napríklad pri liečení chronických chorôb a očistách.

Kupované balené šťavy však bývajú pasterizované, teda tepelne upravené, čím sa veľa výživných látok ničí. Najzdravšie šťavy sú čerstvo odšťavené na kvalitnom odšťavovači, ktorý zachováva živiny. To dokážu šnekové (slimačie) odšťavovače a dvojhriadeľové odšťavovače, ktoré pracujú pri nízkych otáčkach, pričom šťava neoxiduje a zachováva sa v nej maximálne množstvo vitamínov, minerálov a fytochemikálií.

Čerstvé šťavy sú skvelou výživovou injekciou, vďaka ktorej sa vitamíny, minerály, enzýmy a fytochemikálie dostanú okamžite do krvi.

Mixovanie

Mixovanie sa používa hlavne na výrobu smoothies, ale aj na iné dobroty ako sú orieškové pasty, surové polievky a rôzne dressingy na šaláty.

Smoothies – veľmi chutné rozmixované nápoje z ovocia, zeleniny, bylín, prípadne aj orechov, semienok – sú kompletným jedlom, ktoré obsahuje veľa ľahko stráviteľných živín a vlákniny. Výnimočne zdravé sú zelené smoothies s listovou zeleninou a divo rastúcimi bylinami.

Pri mixovaní zostáva ovocie a zelenina v ich kompletnom zložení. Na rozdiel od odšťavovania sa zachováva aj vláknina a nevzniká žiaden prebytočný odpad. Vláknina z ovocia a zeleniny je najvhodnejším druhom vlákniny pre ľudí a dôkladne čistí naše črevá. Je veľmi účinná proti zápche, ale zároveň šetrná k tráviacemu systému a potraviny bohaté na vlákninu dodávajú pocit sýtosti.

Smoothies sú kompletným jedlom, ktoré obsahuje veľa ľahko stráviteľných živín a vlákniny.

Mixovanie je veľmi jednoduché a zaberie veľmi málo času a špinavých riadov. Keď s ním raz začnete, možno sa rýchlo stane vaším najobľúbenejším spôsobom prípravy jedál.

Na mixovanie sú najideálnejšími pomocníkmi vysokootáčkové mixéry, a to špeciálne mixér Vitamix. Takéto mixéry si poradia so všetkým a vyrobíte na nich dokonale jemné smoothies za veľmi rýchly čas, v ktorých neprekážajú žiadne nerozmixované kúsky. Na Vitamixe sa dajú vyrobiť aj bylinkové pestá, šalátové dressingy, orieškové maslá, vynikajúce zdravé ovocné zmrzliny, omáčky, polievky, nasekať kapusta, cibuľa, pomlieť múka, atď.

Sušenie

Na surovej strave môžete jedávať aj sušené produkty. Tie sa hodia, keď ste na cestách, na dochutenie smoothies a dobre vám padnú cez zimu, keď nie je toľko čerstvého organického ovocia a zeleniny. Ale: tieto potraviny by mali byť sušené len do 42°C a nemali by obsahovať ani konzervanty a cukor. Takéto bio potraviny bývajú často drahé, a preto je dobré vyrábať si ich doma.

Potraviny sušené do 42°C patria tiež k surovej strave.

Doma môžete sušiť na slnku – no len za slnečných letných dní bez vtákov a zvierat okolo. V zime sa dá sušiť na radiátoroch, kedy treba sa dať pozor, aby teplota nepresiahla 42°C. Sušiť je možné aj v rúre pri pootvorených dvierkach, čo však nie je ani veľmi efektívne, ani úsporné na energiu. Na efektívne sušenie sú najvhodnejšie kvalitné sušičky.

Čo si môžete usušiť? Všetko ovocie, zeleninu, koreniny, bylinky. Chutné je aj ovocné pyré usušené ako pláty, ktoré sa dajú použiť na vitariánske palacinky a rolády. A môžete si vyrobiť aj rôzne sušené čipsy, keksíky, chlieb, pizzu a bezlepkové koláčiky.

Kvalitné sušičky zachovávajú v potravinách enzýmy a zároveň znižujú riziko rastu plesní a baktérií, ktoré vlhko milujú. A ktoré sú tie kvalitné? Tie, v ktorých je teplota rovnomerná na všetkých poschodiach, nemá na ňu vplyv teplota v miestnosti a zohľadňujú zásady surovej stravy. Sušia horizontálnym prúdením vzduchu, pri ktorom teplý vzduch prúdi rovnomerne zozadu dopredu a majú termostat, ktorý meria aktuálnu teplotu potravín. K najkvalitnejším sušičkám patria sušičky SedonaExcalibur. Teplotu v nich si môžete nastaviť približne v rozmedzí od 30 po 70°C a pri sušení do 42°C zachovávajú všetky výživné látky. Sedona sa líši tým, že má dvierka zo skla, takže proces sušenia môžete mať pod kontrolou.

Usušiť si môžete napríklad aj "živé čipsy" z kučeravého kelu.

Namáčanie a klíčenie

Namáčanie potravín ako sú orechy a semienka v potravinách prebúdza život, robí ich oveľa stráviteľnejšími a živiny z nich sú pre telo lepšie využiteľné. Namáčaním sa v semienkach neutralizujú inhibítory enzýmov, odstraňujú sa toxíny a semená sa stávajú sa bohatšími na vitamíny a minerály a ľahšie a lepšie využiteľnými pre telo.

Keď semená klíčia, stúpa ich zásaditosť a dochádza k obrovskému nárastu živín. Čerstvé klíčky z orechov, semien, zŕn a strukovín majú omnoho vyššie hodnoty vitamínov a minerálov (v priemere o 500%), bielkovín a nukleových kyselín (o 30%) a až stonásobne viac enzýmov ako surové ovocie a zelenina. Zároveň robia bielkoviny dostupnejšími pre telo, ale aj kvalita bielkoviny, vlákniny a esenciálnych mastných kyselín v samotných semienkach sa nakličovaním zvyšuje.  Klíčky konzumované spolu s jedlom umožňujú telu vstrebať viac vitamínov, minerálov, aminokyselín a esenciálnych tukov aj z ostatnej stravy, ktorú jete.

Klíčky sú výnimočné výživovou hodnotou. Obsahujú v priemere až o 500% viac vitamínov a minerálov ako ovocie a zelenina.

Ako namáčame a klíčime?

Klíčky sa dajú vypestovať v akejkoľvek nádobe s pôdou či bez alebo v špeciálnych nádobách na nakličovanie, ktoré môžu uľahčiť nakličovanie a ušetriť priestor. Orechy, semienka, strukoviny a obilniny sa na určitú dobu namočia, potom sa voda zleje a klíčky sa niekoľkokrát denne preplachujú, aby nevznikla pleseň.

Využitie klíčkov v kuchyni je pestré. Môžete ich pridávať do šalátov, polievok a zeleninových jedál a výborne chutia aj rozmixované v smoothies.

Nakličovanie vám môže veľmi uľahčiť nakličovadlo Freshlife. Stačí ho naplniť vodou, vložiť semienka a po 2-4 dňoch si môžete vychutnávať klíčky a po 7-10 dňoch máte doma čerstvé rastlinky. Prístroj klíčky sám pravidelne a rovnomerne zavlažuje a klíčiť môžete viac druhov semienok naraz.

Fermentovanie

Fermentovanie (kvasenie) s použitím soli zvýrazňuje chuť potravín a približuje ju chuti varených jedál. Používa sa najmä na zeleninu alebo napríklad pri marinovaní. Zvyšuje množstvo priaznivých baktérií v potravinách, ktoré pomáhajú tráveniu v črevách.

Fermentovanie zvýrazňuje chuť a zvyšuje množstvo baktérií priaznivých pre črevá.

Rastlinné mlieka

Vzdať sa nemusíte dokonca ani mlieka, stačí ho nahradiť za zdravšie, výživnejšie, ale minimálne rovnako chutné rastlinné mlieko. Jeho výroba pozostáva z rozmixovania a precedenia vopred namočených semienok, orechov alebo zŕn. Potrebujete teda mixér a sitko alebo kuchynského pomocníka na výrobu mlieka ako je Veggiefino.

Vyrábanie špagiet

Máte chuť na špagety alebo slíže? Viete, že si môžete vyrobiť aj surové? Plné vitamínov a s malým množstvom kalórií. Vyrobiť sa dajú na niektorých struhákoch alebo na špiralizéri. Špagety z ovocia alebo zeleniny vyzerajú ako špagety, chutia úžasne a sú veľmi zdravé. Ideálne sú z cukety, mrkvy, kalerábu, jabĺk, uhoriek, reďkovky, atď. Príprava je jednoduchá. Vynikajúcim špiralizérom je Le Rouet, ktorý vyniká tým, že je stabilný, praktický, vyrobený z nerezovej ocele a obsahuje tri typy nožov, na ktorých môžete vyrábať rôzne špagety a rezance.

Cukinové špagety chutia veľmi dobre, majú veľa vitamínov, takmer žiadne kalórie a žiaden lepok. Dajte si k nim napríklad avokádový dressing a paradajky.

Na surovej strave je vynikajúce to, že je hotová, chutná a výživná aj bez varenia, ale ak máte chuť realizovať sa v kuchyni, dajú sa z nej jednoducho a hravo vytvoriť aj najlepšie gurmánske pochúťky!

K základným spôsobom prípravy surových jedál patrí mixovanie, odšťavovanie, namáčanie, klíčenie, sušenie, fermentovanie, strúhanie, krájanie a pod. Kombináciou metód a surovín môžete vytvoriť v kuchyni naozaj zdravé a chutné špeciality.

Tip Vitariána

O príprave jedál sa veľa dočítate v našej novej vitariánskej kuchárskej knižke Raw Kreácie. Nájdete v nej aj vyše 130 špeciálnych gurmánskych receptov!

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

naturalepicurean.com

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 57