Ako prejsť na surovú stravu

Hneď alebo postupne?

Čerstvé surové ovocie, zelenina a semienka väčšine ľudí chutia a vedia o nich, že sú zdravé, ale málokoho napadne stravovať sa len nimi a dopriať si maximum zdravia.

Ako prejsť na surovú stravu

Surová strava je pre ľudí ideálnym spôsobom stravovania. Rýchlo sa zbavíte zdravotných problémov, nadváhy, budete sa cítiť omnoho lepšie. So živou stravou bude pre vás radosť žiť. Pretože v surovom – živom – ovocí, zelenine, orechoch a semienkach sa nachádza najviac vitamínov, enzýmov a iných živín potrebných pre naše telo.

Ujasnite si svoje dôvody!

  • Strava má obrovský vplyv na naše zdravie. Stručne povedané, ak máte zdravotné problémy, o ktorých si možno ani nemyslíte, že sa dajú zmeniť, pri prechode na surovú stravu sa s nimi môžete rozlúčiť.
  • Rovnako strava výrazne ovplyvňuje psychiku. Ak rozmýšľate negatívne alebo máte až sklony k depresií, je to neuveriteľné, ale na živej strave vám bude jednoducho tak ľahko a príjemne, že vás takéto myšlienky ani nenapadnú.
  • A ďalším dôvodom, prečo sa ľudia rozhodujú pre surovú stravu, je výzor. Pleť sa vyčistí a nadbytočné kilogramy odídu.

Pamätajte si svoje dôvody, pre ktoré sa chcete zdravo stravovať a spomeňte si na ne, keď máte chuť stravovať sa znovu normálne!

Prejsť naraz alebo postupne?

Telo si na nový druh stravy, tak veľmi odlišný od vášho predchádzajúceho dlhoročného spôsobu stravovania, musí zvyknúť. Ak prejdete z varenej stravy na surovú okamžite, spôsobíte telu šok a organizmus sa bude musieť čistiť a transformovať veľmi rýchlo a silno. Pri takom detoxe ľudia často dostávajú pochybnosti, či je surová strava dobrá, pretože sa môžu niekoľko dní cítiť veľmi unavení, môžu chodiť často na záchod a môžu sa objaviť iné zdravotné problémy z minulosti. Lenže tie nespôsobila surová strava, ale detoxikácia. Surové potraviny plné vlákniny, vody, chlorofylu a iných živín len čistia telo od dlhoročných nánosov. Toto obdobie (ktorého dĺžka je individuálna, čím dlhšie ste sa stravovali varenou stravou a čím menej surového ste jedli, tým dlhšie to bude trvať –niekoľko dní až týždňov) však zrazu prejde a vy pocítite veľký pocit ľahkosti. Ale takýto nárazový prechod je vhodnejší pre ľudí, ktorí sú veľmi odhodlaní a môžu si detox dovoliť napríklad aj časovo.

Postupný prechod

Pri postupnom prechode na surovú stravu nehrozia takéto silné detoxikačné príznaky. Začnite zavedením surových raňajok. Budete môcť pocítiť vplyv ľahkého jedla, ktoré vám dodá energiu a nespomalíte sa ťažkým jedlom hneď ráno. Ideálnou voľbou na raňajky sú zelené smoothies alebo ovocie.

Ideálnym začiatkom so surovou stravou je výmena raňajok za zelené smoothie alebo ovocie.

Čo je zelené smoothie? Smoothie je rozmixovaný nápoj zo surového ovocia a zeleniny. Zelené smoothie je kombinácia ovocia a zelenej listovej zeleniny (špenát, šalát, kučeravý kel). Listová zelenina je veľmi dôležitá a bohatá na potrebné živiny a mali by sme jej zjesť minimálne 0,5 kg denne! To je pre niektorých nepredstaviteľné a nemusí to byť ani chutné. Tento problém riešia práve zelené smoothies, pretože je to chutná forma, ako zjesť veľké množstvo listovej zeleniny, ktorá nám pomáha čistiť organizmus. Zelené smoothies majú ešte jeden veľký plus: živiny ukryté v bunkách listovej zeleniny chránené pevnou celulózou sa v rozmixovanej podobe môžu omnoho lepšie vstrebať.

Na výrobu smoothies je najlepším pomocníkom mixér Vitamix. Je to najkvalitnejší mixér, ktorý dokáže smoothies, ale aj všetky ostatné jedlá, rozmixovať úplne dohladka. Dokáže to vďaka veľmi vysokým otáčkam, takže v smoothies vám nebudú prekážať žiadne nerozmixované kúsky a potrava sa bude môcť dokonale vstrebať.

Postupne si môžete aj k ostatným jedlám pridávate veľkú porciu zeleniny alebo zeleninového šalátu. Ovocie sa však spolu s vareným jedlom kombinovať nehodí, pretože je veľmi ľahko stráviteľné, ale varená strava ho brzdí v žalúdku a ono zatiaľ kvasí. Keď vám ovocie alebo smoothie na raňajky nerobí problém, zameňte za surové jedlo aj obed. A ak máte chuť alebo hlad medzi jedlami, vždy si dajte vaše obľúbené ovocie, zeleninu alebo čerstvú ovocnozeleninovú šťavu.

Aj varené jedlá zamieňajte za ľahšie a zdravšie. Pečivo a výrobky z obilia zameňte za celozrnné bezlepkové obilniny, ako je pohánka a quinoa. Mäso vylúčte, ak vám chutí, namiesto neho si raz za čas dajte tempeh alebo tofu. Spomedzi mliečnych výrobkov sú najlepšie čerstvé ovčie a kozie výrobky a cottage syr a kombinovať ich je najlepšie so zeleninou. Nič zlé sa však nestane, ak všetky živočíšne výrobky vylúčite úplne. Dnes je známe, že žiadny nedostatok bielkovín vegánom nehrozí, a to ani športovcom. Naopak, cvičiť na surovej strave sa vám bude veľmi dobre.

Ku každému jedlu si doprajte veľa surovej zeleniny alebo veľký šalát.

Dokonca aj ak ste na surovej strave už aspoň z 80%, skúste ísť ešte ďalej. Dajte si napríklad týždeň surovej stravy. 100% živá strava je úžasný rozdiel v kvalite života. Ale ak raz za čas neodoláte alebo si niečo doprajete, nemajte výčitky, ale znovu pokračujte živou stravou. Tak to bude čím ďalej lepšie, pretože vy sami si budete vedomí rozdielu toho, ako sa cítite, aký ste zdraví a ako vyzeráte.

Tip Vitariána

Zaujímali by vás surové recepty, ktoré by vám nahradili jedlá z varenej stravy? Vyše 130 vitariánskych receptov nájdete v novej knižke Raw Kreácie.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 720