Liek na rakovinu?

pripravte si ho doma

Myslíte si, že sa dá vyliečiť rakovina pomocou fľašky s ľanovým olejom a krabicou cottage syru? Tuky sa dostali na zoznam potravín, ktoré nášmu organizmu nesvedčia. Nie všetky tuky sú však zlé. Naopak, niektoré zdraviu dokonca prospievajú. Omega 3-mastné kyseliny sú zázrakom, ktorý nám ponúka príroda. A v správnej kombinácii dokonca liekom vážnych ochorení.

Liek na rakovinu?

V minulosti v našom jedálnom lístku bodovali najmä čerstvé, za studena lisované oleje a živočíšna masť. Po priemyselnej revolúcii sa však k slovu dostali fabriky na výrobu rafinovaného cukru a hydrogenovaných tukov. Kvalitné viacnásobne nenasýtené kyseliny vystriedali lacné, ale ľahko dostupné potravinové „plasty“.

Ktoré sú dobré?

Tuky náš organizmus potrebuje, treba však odlíšiť dobré od zlých. Najhoršie a najzákernejšie sú transmastné kyseliny. Tieto jedy sú ukryté v sušienkach, pečive, zákuskoch, hranolčekoch, pri ktorých sa použili tuky na pečenie a tiež vo väčšine margarínov. Vznikajú priemyselnou úpravou teplom alebo hydrogenáciou (stužovaním) pri výrobe margarínov, či pri vyprážaní v rastlinných olejoch.

Najhoršie a najzákernejšie sú transmastné kyseliny v stužených tukoch.

Telu nesvedčia aj nasýtené mastné kyseliny v tučnom mäse a plnotučných mliečnych výrobkoch, v loji, v bravčovej masti či vo vaječnom žĺtku. Okrem toho, že sa podpisujú pod obezitu, zvyšujú hladinu zlého cholesterolu a riziko srdcovo-cievnych ochorení. No nájdu sa medzi nimi aj také, čo zdraviu prospievajú. Napríklad v orechoch. Tým sa vyhýbať nemusíte.

Omega-3 v „topke“

K dobrým tukom patria nenasýtené mastné kyseliny, ktoré sa delia na mononenasýtené (v olivovom oleji) a predovšetkým polynenasýtené omega-3 (kyselina alfa-linolénová) a omega-6 (kyselina linolová) mastné kyseliny. Za optimálnych podmienok si z nich zdravé telo vyrába nielen životne dôležité typy omega-3 (EPA, DHA) a omega-6 mastné kyseliny (gama-linolová, GLA), ale aj hormónom podobné prostaglandíny. 

K odhaleniu zdravotných plusov omega-3 mastných kyselín dopomohli Eskimáci. Nepoznajú rakovinu prostaty a prsníka, ich srdce postihne infarkt len výnimočne. Vďačia za to jedlám bohatým na omega–3 mastné kyseliny. Tieto nenasýtené mastné kyseliny sú základným stavebným kameňom buniek. Ich membrány sú vďaka nim priepustnejšie, a preto môžu bunky medzi sebou komunikovať. Aj neurotransmitery, potrebné na navodenie dobrého pocitu, ako sú sérotonín a dopamín, sa dostanú do bunky a z nej oveľa ľahšie, a zaženú depresiu. To však nie je všetko. Omega 3-mastné kyseliny regulujú mnohé telesné funkcie. Pozitívne pôsobia na vývoj mozgu ľudského plodu. Množstvo omega-3 mastných kyselín v strave tehotných žien vplýva na inteligenciu dieťaťa a jeho motorické zručnosti. Majú antibakteriálne, protizápalové a protiplesňové účinky, podporujú cirkuláciu krvi, riedia ju, bránia tvorbe zrazenín v cievach, znižujú krvný tlak. Bránia vzniku porúch srdcového rytmu a ischemickej choroby srdca. Pomáhajú pri liečbe autoimunitných ochorení a zlepšujú metabolizmus inzulínu a glukózy. Zmierňujú priebeh reumatoidnej artritídy, Crohnovej choroby a naprávajú hypertenziu.

K odhaleniu zdravotných plusov omega-3 mastných kyselín dopomohli Eskimáci.

Ideálny pomer

Nedostatok omega-3-nenasýtených mastných kyselín v strave je nebezpečný. V detstve bráni správnemu vývoju mozgu a sietnice. V neskoršom veku sa mení na rizikový faktor vzniku rôznych druhov rakoviny.Pri ich nedostaku vám hrozia suché sliznice, poruchy trávenia, oslabená imunita, aj bolesti kĺbov. 

Rovnováha medzi omega-3 a omega-6 v strave umožňuje obom kyselinám spoločne pracovať na podpore zdravia. Nadbytok omega-6 mastných kyselín podporuje zápaly a prispieva k rozvojom chorôb ako je ischemická choroba srdca, rakovina či artritída. Aj zdraví ľudia majú často nedostatok omega-3 a zároveň nerovnováhu medzi tukmi typu omega-3 a omega-6. Naši predkovia konzumovali približne rovnaké množstvo. Pomer 1:1 však už neplatí. S priemyslom, ktorý spracováva potraviny a s nadbytkom konzumácie nevhodných rastlinných olejov dnes konzumujeme až 20-krát viac omega-6 než omega-3. Odporúčaný pomer omega-6 ku omega-3 je od 6:1 do 3:1.

Ľudský organizmus si tieto esenciálne mastné kyseliny nevie vytvoriť, pretože mu na to chýbajú potrebné enzýmy. Do tela ich môžete dostať iba v strave. Kde hľadať omega-3 mastné kyseliny, ktoré sú v top rebríčku zdravých tukov? Nájdete ich predovšetkým v morských, divožijúcich rybách, v rastlinnej ríši sa nachádzajú najmä v ľanových semienkach, v ľanovom, konopnom a repkovom oleji. Omega-6 vám doplní slnečnica, sezam, vlašské orechy, sója, kukurica, tekvicové semená a ich oleje.

Objav storočia?

Štúdiu nenasýtených mastných kyselín a ich pozitívneho účinku na organizmus zasvätila život nemecká fyzička a biochemička Dr. Johanna Budwigová, PhD. V roku 1951 ponúkla alternatívu k chemoterapii. Jej jednoduchý recept vaše telo doslova napumpuje omega-3 mastnými kyselinami. A pripravíte si ho aj sami doma v kuchyni.

Doktorka Johanna Budwigová sa narodila v Nemecku v roku 1908 a zomrela ako 95-ročná. Pozorne študovala vzorky krvi onkologických pacientov a zdravých ľudí a hľadala medzi nimi nejakú súvislosť. Po preštudovaní tisícky vzoriek objavila rozdiel. Zdraví ľudia majú v krvi vyšší obsah omega-3 mastných kyselín, dôležitých pre správne fungovanie organizmu. Jej pátranie pokračovalo. Snažila sa nájsť také, ktoré sa budú dobre rozpúšťať v ľudskom tele. Po rokoch výskumu a klinických experimentov dokázala, že nerafinované, za studena lisované oleje majú vysoký obsah kyseliny linolovej (slnečnicový, sójový, makový, orechový). Tepelne nespracovaný ľanový olej je však jednoznačne najlepším zdrojom esenciálnych mastných kyselín.

Nie každý ľanový olej vášmu organizmu prospeje. Len taký, ktorý neznehodnotilo teplo a oxidácia, vyvolaná kyslíkom a svetlom. Nesprávne získané a skladované oleje totiž rýchlo zožltnú a potom strácajú účinok. Olej preto držte v chlade. Najlepší je panenský olej lisovaný za studena z ľanových semienok v bio kvalite. Ak obsahuje lignany (druh fytoestrogénov), má ešte lepšie účinky.

Budwigovej protokol

V kombinácii so sírou z mliečnej bielkoviny sa ľanový olej stáva rozpustným vo vode. V tejto podobe voľne prúdi, môže preniknúť do všetkých kapilár a buniek, kde podporuje bunkové dýchanie. Ak podporíme bunkové dýchanie, náš organizmus si poradí s väčšinou zdravotných problémov sám. Tuky sa rozpúšťajú vo vode a sú schopné prejsť bunkovou membránou vtedy, ak sú obalené proteínom. To je práve prípad cottage syru. Ak sa skombinuje s ľanovým olejom, tuky z neho sa viažu so sírnatým proteínom zo syra, pomocou ktorého prejdu ich molekuly cez bunkovú membránu.

Zmes doktorky Budwingovej tvorí ľanový olej a cottage syr.

Počas svojej klinickej praxe Dr. Budwigová touto diétou pomohla tisícke pacientov. Liečila aj pacientov v poslednom štádiu rakoviny, ktorí mali pred sebou len pár týždňov života. Kúra, ktorá pozostáva z podávania liečivej zmesi a pobytu na slnku, účinkovala aj pri aterioskleróze, mozgovej mŕtvici, srdcovom infarkte, žalúdkovom vrede, artritíde, ekzéme a oslabení imunitného systému.

Nemecká biochemička otvorene kritizovala používanie hydrogenovaných tukov a ich ničivý účinok na organizmus. Nemala to však jednoduché. Farmaceutická loby a priemyselné koncerny vyrábajúce stužené tuky blokovali vydávanie jej odborných prác a klinických štúdií a Dr. Budwigová kvôli svojej priamosti a neústupnosti opakovane čelila rôznym obvineniam.

Je to vtip?

Keby to fungovalo, už to dávno všetci robia... Zaručené recepty proti rakovine sa množia ako huby po daždi... Aj vy ste skeptickí? Nemôžeme zatracovať onkologickú liečbu, ale jedno je isté. Jej vedľajšie účinky sú niekedy ničivé až fatálne. Každý sa môže rozhodnúť aj pre alternatívu.

O protirakovinovom účinku omega-3 mastných kyselín sú aj vedecké dôkazy. Na štúdiu publikovanú v magazíne the Cancer Research z roku 2000 nadväzujú výskumníci z Univerzity v Kalifornii. Tím šestnástich vedcov pod vedením doktora Guodonga Zhanga odhalil mechanizmus, ktorým omega-3 mastné kyseliny redukujú rast nádorov a šírenie rakoviny.

A môžeme ísť aj do minulosti: Nemecký vedec Otto Heinrich Warburg, ktorý dostal v roku 1931 Nobelovu cenu za objavenie základných príčin vzniku rakoviny, prišiel na to, že zdravé bunky žijú v zásaditom prostredí bohatom na kyslík. Naopak, nádorové bunky prežívajú v kyslom prostredí chudobnom na kyslík.

Aj pre vitariánov

Ak sa rozhodnete protokol doktorky Budwigovej vyskúšať, cottage syr skvelo nahradíte tvarohom a jogurtom (najlepšie z kozieho mlieka), samozrejme, v bio kvalite. Liečebná kúra trvá tri mesiace, počas troch týždňov znížte dávku na 1 polievkovú lyžicu denne, kúru môžete užívať aj preventívne.

Základná liečebná kúra trvá 3 mesiace. Pomer ľanového oleja a syra je 1:3 až 1:4. Prvý týždeň alebo 10 dní začnite s pomerom 1:1, ďalší týždeň alebo 10 dní 1:2 a po rovnakej dobe dávku ustáľte na 1:3 až 1:4. Zmes užívajte trikrát denne. Po troch mesiacoch postupne znižujte dávku na 1 PL ľanového oleja denne, čo je vlastne trvalá preventívna dávka. Ak použijete jogurt alebo kefír, zvýšte ich množstvo na dvojnásobok. Pomer teda bude 1:6. Na dokonalé zmiešanie oboch zložiek je najlepší mixér. Zmes je vymixovaná vtedy, ak na hladine nie je vidieť žiaden olej.

Môžete si urobiť sladký alebo slaný variant. Do zmesi pridajte ovocie, med či bylinky. Výraznejšiu chuť jej dodá kmín, kôpor, cesnak alebo čili, synergický efekt zabezpečí kurkuma a čierne korenie. Kurkuma je  protirakovinová a v kombinácii s čiernym korením sa jej účinnosť zvyšuje až tisícnásobne! 

Nevitariánom doktorka Budwigová odporúča vylúčiť zo stravy cukor, živočíšne tuky (sadlo, loj, rybí tuk), mäso, maslo, stužené tuky a jedlá s konzervantmi. Vitariáni môžu môžu miesto tvarohu použiť zmes z paraorechov, lieskových a vlašských orechov a z cibuľovej zeleniny (najlepšie z póru), ktoré obsahujú proteíny aj síru. Do zmesi vmiešajte ľanový olej a pomleté ľanové semienko.

Ak máte alergiu na orechy, vyskúšajte kombináciu semien a strukovín, ktoré tiež obsahujú proteíny a síru. Urobte si pastu z naklíčenej šošovice alebo hrášku, pridajte cibuľovú zeleninu, slnečnicové semienko, olej a všetko pomixujte.

 Zmes Dr. Budwigovej (pomer 1:3)
  • 6 PL cottage syra alebo tvarohu s max. 2% tuku
  • 2 PL ľanového oleja
  • 2 PL čerstvo zomletých ľanových semienok  

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

↑ Späť hore

Počet hlasov: 108