Liečivá sila pôstu - druhá časť

keď hlad uzdravuje

Pôst uzdravuje – je však vhodný pre každého? A aké sú jeho pravidlá? Návod „Ako na to“ sme pre vás pripravili v druhej časti seriálu „Liečivá sila pôstu“

Liečivá sila pôstu - druhá časť

Skôr, ako sa začnete postiť, mali by ste si týždeň vyhradiť na príjem ľahkej a nízko kalorickej stravy. Prechod na pôst bude tak pre organizmus menej stresujúci. Počas tohto diétneho obdobia by ste mali rozmýšľať nad tým, prečo sa idete postiť – ak je cieľom zníženie váhy, mali by ste zvážiť, či je pôst naozaj tou správnou voľbou. Ak ste sa definitívne rozhodli pre pôst, máme pre vás otázky a odpovede, ktoré zhŕňajú azda všetko, čo by ste pred začiatkom svojho pôstu mali vedieť.

Buchingerov pôst

Všade, kam prídete, sa nájde veľa múdrych hláv, ktorí vás budú presviedčať o svojich pôstnych pravidlách. Pravdou však je, že pôstov poznáme celé množstvo a je preto najlepšie, nenechať sa ovplyvňovať „vševedmi“, ale sa naopak samostatne ponoriť do viacerých prameňov, zistiť si čo najviac informácii a potom sa rozhodnúť pre jednu pôstnu metódu, ktorá vás oslovila. V tomto článku vám predstavíme Buchingerovu metódu, pretože je jednoduchá, účinná a najviac rozšírená.

Čo môžeme jesť a piť?

Počas pôstu podľa Buchingera sa pijú výlučne tekutiny, neprijíma sa žiadne tuhé jedlo. Povolené sú len minerálne vody, nesladené čaje a zeleninové šťavy či vývary. Z čajov sú dovolené všetky, najoptimálnejšie by však bolo, keby sme veľmi šetrne zaobchádzali s mätovými a ovocnými čajmi, pretože tie môžu byť v niektorých prípadoch kalorické. Najvhodnejšie sú čaje z feniklu, žihľavy, či medovky.

Kedy máme ktoré tekutiny popíjať?

Ráno siahneme po šálke bylinkového čaju s troškou medu. Na obed si doprajeme zeleninový vývar (len vývar, nie kusy zeleniny!) alebo čerstvú šťavu zo zeleniny. Popoludní opäť siahneme po bylinkovom čaji alebo minerálnej vode. Keď príde večer, doprajeme si vývar zo zeleniny alebo ovocný džús – toto je najbližšia alternatíva k jedlu a požívame ju preto, aby sme neostali úplne bez energie.

Pri pôste je vhodné byť bylinkové čaje, napríklad žihľavový.

Môžem počas pôstu pracovať alebo dokonca športovať?

Na úvod pôstu sa odporúča vziať si pracovné voľno, alebo začať s pôstom cez víkend. Prvé dni môžu byť totiž sprevádzané únavou a poklesom výkonu, čo by vyústilo v práci do zbytočného trápenia a stresu. Ľahká forma pohybu je dovolená, ba dokonca vítaná – jemnými posilňovacími cvikmi oddialime odbúravanie bielkovín z tela pre nedostatok cukrov. Keď sa hýbeme, svalovina sa toľko nestráca. Odporúčané sú aj ľahké jogové cviky, ktoré pomáhajú uvoľniť napätie mysle.

Ako dlho trvá pôst?

Neexistuje jasne stanovená hranica či počet dní, ktorý by ste mali dodržať. Pre želané účinky by ste mali vydržať aspoň týždeň, veľa ľudí sa postí však aj dlhšie, na príklad po dobu 14 dní a podobne. Vedci však zistili, že prospešný pre telo je aj krátkodobý pôst, takže by vás nemalo pred pôstom brzdiť nič, ani vaša zdanlivo slabá vôľa. Každý pokus sa ráta a pri pôste to platí dvojnásobne.

Kedy môžem prejsť na bežnú stravu?

Pôst sa odporúča prerušiť postupne. V posledný pôstny deň sa môžete pokúsiť zjesť jablko či zemiak. Pauzu by ste si mali dať so strukovinami, kapustou a mäsom. Na tuhú stravu prechádzajte viac dní. Ak ste pred pôstom jedli príliš veľa nezdravého, je dobré na svoju „bežnú“ stravu neprechádzať vôbec.

Pri pôste je vhodná jóga, tai-chi alebo meditácia a autogénny tréning. Očista bude tak kompletná.

Môže sa postiť každý?

Odborníci odporúčajú pôst každému vo veku 14-65 rokov.

Postiť by sa nemali:

  • tehotné a dojčiace ženy
  • deti pred 14-tym rokom života, lebo oplývajú vlastnými očistnými mechanizmami a ich telo ešte nie je na toľko zanesené,
  • ľudia s ťažkým ochorením štítnej žľazy, obličiek a pečene
  • ľudia trpiaci bulímiou, anorexiou a inými poruchami vnímania váhy a tela
  • ľudia s podváhou
  • ľudia s BMI vyšším ako 45

Obrátiť sa na odborníka pred aj počas pôstu by sa mali:

  • chronicky chorí pacienti
  • psychicky labilní ľudia
  • ľudia s akýmkoľvek zdravotným problémom
  • každý, kto cíti, že by sa tak pri pôste cítil istejšie

Čo je počas pôstu zakázané?

Piť alkohol, kávu a fajčiť.

Čo všetko sa v mojom živote po pôste zlepší?

Liečivé účinky pôstu sú vedecky dokázané.

  • Telo sa zbavuje nadbytočných solí a rôznych jedov
  • Harmonizuje sa celkový krvný obraz: znižuje sa hladina cholesterolu v krvi, vyrovnáva sa hladina krvného cukru.
  • Zlepšuje sa reaktivita organizmu, cukrovkárom sa značne znižuje rezistencia na inzulín
  • Pôstom sa chudne a zbavuje prebytočných kilogramov
  • Pôstom sa čistí hlava a lepší nálada
  • Keďže sa človek vystaví dobrovoľne krátkodobému stresu z nedostatku jedla, pôstom sa posilňuje obranyschopnosť a rezistencia tela na stres.
  • Vyššia rezistencia voči stresu značí lepšiu ochranu ľudských buniek napríklad pred chemoterapiou – vedci zistili, že bunky ľudí po pôste sa po chemoterapii dobre zotavili, na proti tomu ich rakovinové bunky boli poznateľne slabšie a umierali rýchlejšie.
  • Zmení sa postoj k jedlu – prestáva chutiť nezdravá strava. Človek objavuje svoje prirodzené chute a inklinuje k ľahšej rastlinnej strave.
  • Mení sa črevná mikroflóra a zlepšuje imunita
  • Orgány sú ako „po dovolenke“ v lepšej kondícii pripravené na ďalšiu „šichtu“ :-)

Sú liečivé účinky pôstu isté?

Posúďte sami – pri výskume postiacich sa ľudí udalo 80% z nich, že sa cítia výborne, majú lepšiu náladu a cítia sa byť „očistení“. Vyspelé krajiny ako Švajčiarsko, Nemecko ale aj Rusko postavili v krajinách viaceré pôstne centrá, kde sa ľudia liečia z mnohých ochorení práve touto prirodzenou metódou.

Liečivé účinky sú zaručené v prípade, že človek vo svojej striedmosti zotrvá aj po pôste. Ak sa človek vyčistí a ostáva na rastlinnej strave, neprijíma mäsitú stravu, alebo aspoň červené mäso, na svojej ceste za zdravím už vyhral. Ak k ľahkej strave pridá šport, čaká ho ešte veľa dlhých rokov v dobrej kondícii...

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

↑ Späť hore

Počet hlasov: 70