Fytochemikálie

Farby našej výživy

Je váš tanier dosť farebný? Moderná strava sa často skladá len z nudných farieb. Béžová sa síce hodí do šatníka, no vo veľkom množstve na tanier sa nehodí.

Fytochemikálie

Napríklad typická americká strava pozostáva z rýchlych, lacných a pohodlných jedál akými sú cookies a cereálie, ale takáto „béžová strava“ má vysoký obsah tuku a prináša aj veľa zdravotných problémov, no obsahuje málo živín.

Americká obľúbenosť potravín bez farby odráža to, čo im v strave chýba: sú to fytochemikálie. V minulosti bolo béžové jedlo často jedinou stravou trpiacich ľudí. Pestrá, harmonická strava sa spája s dobrým zdravým a prosperitou, tvrdí Susan Kasik-Miller, MS, RD, CNSC.

Názov fytochemikálie môžeme rozdeliť na dve časti: grécke slovo „fytos“ znamená rastlina a slovo chemikálie označuje prírodné chemické zlúčeniny. V rastlinách a ich plodoch sa nachádzajú tisícky prírodných chemických zlúčenín – fytochemikálií, ktoré sa niekedy kvôli farebnosti nazývajú aj farebné pigmenty. Zatiaľ ich bolo objavených vyše 25 000. Fytochemikálie sa nachádzajú len v rastlinách, hlavne v ovocí a zelenine, ale aj v celých zrnách, orechoch, fazuli a čaji.

Ľudia väčšinou sledujú obsah vitamínov a minerálov a na obrovské množstvo fytochemikálií sa často zabúda, lenže tie sú pre naše zdravie veľmi dôležité. Síce, na rozdiel od vitamínov a minerálov nie sú nevyhnutné na prežitie, ale sú potrebné pre správne fungovanie organizmu a vyhnutie sa chorobám.

Čo robí mrkvu oranžovou a cviklu takou červenou? Sú to práve látky, ktoré spolupracujú s vitamínmi, minerálmi a vlákninou, podporujú naše zdravie a znižujú riziko chorôb. Fytochemikálie môžu fungovať ako antioxidanty, chrániť a obnovovať základné živiny a zneškodňovať rakovinotvorné látky. Vedcom sa zatiaľ nepodarilo zistiť, ako tieto látky spolupracujú a ktoré kombinácie sú najvýznamnejšie, ale zahrnutím celej dúhy farebných potravín do stravy si zabezpečíte pestrosť živín a fytochemikálií.

Medzi fytochemikálie alebo farebné pigmenty patria napríklad karotenoidy, flavonoidy, fytoestrogény, glukozinoláty, resveratrol a kyselina elagová.

Potraviny môžeme rozdeliť do skupín podľa farieb na základe prevládajúcej fytochemickej skupiny. Výskumy v oblasti vplyvu farieb na zdravie pokračujú a sú často nejasné, ale vďaka fytochemikáliám sa ich účinky na zdravie dajú odvodiť.

Červená pre zdravé srdce a krv

  • Plody: paradajky, melón, jahody, čerešne, červená paprika, granatové jablko, červený grep
  • Nutričné látky: polyfenol, lykopén, fytoén, fytofluén, vitamín E
  • Zdravotné výhody: protinádorové, proti srdcovým chorobám, prevencia chorôb spôsobených nesprávnym životným štýlom

Žltá a oranžová pre peknú pokožku

  • Plody: pomaranč, mandarínka, citrón, mrkva, tekvica, žltá paprika, marhule, žltý melón, mango, nektarinky, papaya, ananás
  • Nutričné látky: alfa- a beta-karotén, kryptoxantín, flavonoidy, vitamín C
  • Zdravotné výhody: antioxidant, dobré na pokožku, podpora imunitného systému, zdravie očí, redukcia zápalov, znižovanie rizika rakoviny

Zelená proti únave

  • Plody: kivi, avokádo, brokolica, špenát, limetka, hrach, zelená paprika, ružičkový kel, kapusta, čaj
  • Nutričné látky: kyselina listová, vitamín C, katechíny, glukozinoláty, izotiokyanáty, indol-3-karbinol, polyfenoly, sinigrín, sulforafán, kyselina listová
  • Zdravotné výhody: účinné proti únave, dobré na krv, prevencia rakoviny

Fialová pre orlí zrak

  • Plody: červené hrozno, čučoriedky, černice, brusnice, čerešne, slivky, sušené slivky a hrozienka, jahody, baklažán, červená kapusta
  • Nutričné látky: flavonoidy, antokyány, kyselina elagová, polyfenoly, resveratrol
  • Zdravotné výhody: zlepšovanie zraku, antioxidanty, ochrana pred rakovinou, protizápalové účinky, predĺženie života

Biela ako antioxidant / proti rakovine

  • Plody: biela kapusta, reďkovka, hruška, jablko, cibuľa, cesnak, pór, sója, banány, karfiol, zázvor, paštrnák, kvaka, huby
  • Nutričnélátky: alylové sulfidy, alicín, izoflavóny, antoxantín, quercetín
  • Zdravotné výhody: antioxidanty, znižovanie cholesterolu a krvný tlaku, znižovanie rizika rakoviny žalúdka, rakoviny endometria, rizika srdcovej choroby, astmy a úbytku kostnej hmoty u žien

Je potvrdené, že pestrofarebná strava – strava s veľkým podielom ovocia a zeleniny – chráni organizmus pred väčšinou ochorení. Vedcom zatiaľ nie je známe, v akom pomere by mali byť farby v našej strave zastúpené, odporúčania na jedenie konkrétnych farieb nie sú možné. Avšak namiesto komplikovanej debaty o fytochemikáliách, vedci odporúčajú zamerať sa na konzumáciu rôznych farieb. Žiadna farba nie je nadradená a každá ponúka určité zdravotné benefity.

Keď si ľudia začnú byť vedomí potreby farebnej stravy, začnú si do jedál pridávať viac ovocia a zeleniny a nahrádzať nimi iné potraviny.Zdá sa, že existuje viac dôvodov jesť veľké spektrum farieb, ako si ich obliekať na seba.

Tip Vitariána

Vynikajúcim spôsobom, ako farby zakomponovať do svojej stravy, sú čerstvé ovocné a zeleninové šťavy. Tu sú dôležité 2 body:

  1. Šťavy musia byť surové a čo najčerstvejšie. Ak sú tepelne upravené, veľa živín bolo zničených. Živiny z čerstvej šťavy sa postupne strácajú, a preto by ste ju mali vypiť čo najskôr.
  2. Mali by byť odšťavené na kvalitnom odšťavovači. Tie pracujú tak, aby zachovali maximálne množstvo živín. Lacné odšťavovače ničia živiny a často z ovocia a zeleniny vzniká aj veľa odpadu.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

↑ Späť hore

Počet hlasov: 90