Čo by mali piť športovci

Ktoré športové nápoje sú dobré, a ktoré nie?

Kto športuje a veľa sa potí, nevylučuje iba tekutinu, ale aj veľa minerálov, predovšetkým sodíku. Ktoré nápoje sú vhodné pri športe, a ktoré nie?

Čo by mali piť športovci

Asi 50 až 65 percent nášho tela tvorí voda. Denne by sme mali vypiť aspoň 1,5 litra tekutiny, a keď je horúco, malo by to byť podľa Nemeckej spoločnosti pre výživu (DGE) tri litre a viac. Treba prijať toľko tekutiny, koľko sa vylúči. Potením stráca telo nielen tekutinu, ale aj mnoho dôležitých minerálov.

Ktoré športové nápoje sú dobré, a ktoré nie?

Minerálka

Pre športovcov sa odporúča pred a počas tréningu piť radšej neperlivú vodu, ktorá je ľahšie stráviteľná pre žalúdok a vyhneme sa čkaniu, hovorí odborníčka na výživu Ute Gola z Berlínskeho inštitútu pre výživu a prevenciu GmbH. Okrem toho treba prijať dostatok sodíka, lebo ak kompenzujeme straty výhradne s vodou, môže to viesť k riedeniu krvi s deficitom sodíka. 

Nealkoholické nápoje

Pre športovcov sú všetky tzv. hypertonické nápoje, ako neriedené ovocné džúsy, malinovky, kola, energetické nápoje, ľadový čaj alebo čierne pivo nevhodné. V týchto nápojoch je koncentrácia rozpustených častíc vyššia ako v krvnej plazme. Hypertonické nápoje spôsobujú preto skôr väčší smäd, než ho uhasia. Okrem toho obsahujú veľa cukru, a preto patria ku kalorickým bombám medzi nápojmi.

Izotonické nápoje

Ako izotonickú označujeme kvapalinu, ktorá má rovnakú koncentráciu rozpustených častíc ako krvná plazma. Takto ju môže telo absorbovať veľmi rýchlo. Izotonické nápoje sa zvyčajne pripravujú pridaním sacharidov a minerálnych látok (zvyčajne sodík). Podľa DGE sú tieto nápoje optimálne vhodné pre výkonných športovcov.

Elektrolytický nápoj 

Ako elektrolytické nápoje označujeme nápoje so špecifickým zložením. V ideálnom prípade obsahujú 60 až 80 gramov sacharidov, 400 až 1000 miligramov sodíka na liter. Môžu byť tiež pridané ďalšie elektrolyty, ako je vápnik, draslík a horčík.

Elektrolytické nápoje sú vhodné pri veľmi dlhých vytrvalostných zaťaženiach, pre kratšie tréningové jednotky nie sú nutne potrebné. Upozornenie: Ak budete piť príliš koncentrovaný elektrolytický nápoj, zbavuje to telo vody. To môže viesť k nevoľnosti a zvracaniu.

Pivo

Alkohol robí človeka krátkodobo čulým, ale v športe nie je vhodným hasičom smädu. Kto sa nerád vzdáva po tréningu piva, mal by siahnuť po nealkoholickom pive. Toto je zvyčajne izotonické a vyrovnáva rýchlo stratu vody a minerálnych látok.

Strek z jablčnej šťavy

Optimálny športový nápoj je podľa názoru Nemeckej olympijskej športovej konfederácie (zväzu) (DOSB) dobrý starý strek z jablčnej šťavy: zmes jednej tretiny šťavy a dvoch tretín minerálnej vody bohatej na sodík poskytuje telu dostatok energie prostredníctvom cukrov, solí a minerálov. Pre dlhšiu športovú činnosť je vhodné vypiť niekoľko malých dúškov. Najlepšie každých 15 minút, aby  kvapalina rýchlo prešla žalúdkom.

Káva

Kofeínové nápoje ako je káva, čierny čaj, kolové nápoje a energetické nápoje sa neodporúčajú ako športové nápoje. DGE varuje pred možnými vedľajšími účinkami ako je podráždenosť, nervozita, trasľavka, bolesť hlavy, závraty a hnačka.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

DER SPIEGEL

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 512