Bielkoviny a optimálna výživa

Môžeme stravou zloženou zo surového ovocia, zeleniny, orieškov a semienok získať dostatočné množstvo bielkovín? Odpoveď je áno, surovou stravou získame ľahko stráviteľné a vstrebateľné bielkoviny najvyššej kvality!

Bielkoviny a optimálna výživa

Bielkoviny, ktoré získame jedením surovej stravy sú pre nás najvhodnejšie, pretože

1. Sú skonzumované v surovom stave

Bielkoviny sú najlepšie v surovom stave. Ovocie, zelenina, semienka, orechy a klíčky nepotrebujú varenie aby sa stali chutnejšími ani ľahšie stráviteľnejšími. A hlavne, pri varení sa menia chemické väzby. Bielkoviny sú vystavené vysokej teplote, a preto sa v reťazcoch aminokyselín (tvoriacich bielkoviny) tvoria väzby odolné enzýmom. Z toho dôvodu telo nemôže tieto aminokyseliny vo varenej strave rozložiť a ďalej použiť. A čo telo nemôže použiť, musí byť vylúčené ako odpad. Preto sa varené bielkoviny stávajú pre telo pre toxickými. Keď je zdravá bielkovina konzumovaná v surovom stave, telo môže vyťažiť maximum zo všetkých aminokyselín bez toxínov spôsobených varením.

Treba spomenúť, že niektoré vysoko proteínové jedlá ako sója a fazuľka prirodzene obsahujú toxíny, o ktorých sa tvrdí, že sa varením ničia. Lepšie však je vyhnúť sa ich konzumácií a uchrániť telo pred toxínmi, ktoré sa pri varení nezničia, pretože varením sa ich nepodarí odstrániť všetky.

2. Neobsahujú toxíny a jedy, ktoré sprevádzajú iné zdroje bielkovín

Zdravé bielkoviny neobsahujú toxíny. Tie proteíny, ktoré získame surovou stravou, neobsahujú toxíny a jedy, ktoré často sprevádzajú iné bielkoviny. Týka sa to už spomenutých strukovín (ak sa chceme toxínov zo strukovín zbaviť, spravíme najlepšie, ak ich naklíčime). Podobne sa správa väčšina obilnín (okrem čerstvej mladej kukurice), nemôžu byť dobre strávené v surovom stave. Varené zrná však obsahujú vedľajšie toxické látky.

Aj keď strukoviny a obilniny nie sú dokonalou zložkou stravy, nie sú pre ľudí také toxické alebo jedovaté ako iné známe zdroje bielkovín, ako mäso, mliečne výrobky, ryby a vajcia. Tieto potraviny nielenže prirodzene obsahujú toxíny škodlivé pre naše telo, ale otravné látky bývajú často pridávané pri ich výrobe a predaji.

  • Navyše, v mäse a rybách sa prirodzene vyskytujú toxíny z rozkladu buniek v tele ako aj toxíny, ktoré uvoľňujú zvieratá pri ich zabíjaní.
  • Mäso obsahuje veľa pesticídov a rôznych prísad ako chlórdan, heptachlór, toxafén, benzén, aldrín, dieldrín, pohlavné hormóny, dusičnany, dusitany, a mnoho mnoho ďalších.
  • Mäso, vajcia a mliečne výrobky obsahujú vyše desaťkrát viac pesticídov ako komerčne postriekaná zelenina a ovocie.
  • Vajcia zvyčajne pochádzajú od sliepok chovaných na vysoko-chemickej hormonálnej strave a sú absolútne nestráviteľné pre telo.
  • Väčšina ľudí nedokáže stráviť mlieko. To je navyše plné hormónov vznikajúcich v kravách pri umelom vyvolávaní a predlžovaní doby dojenia. Existujú mladé ženy, ktorým sa vytvorilo mlieko len vďaka tomu, že mali v strave vysoký podiel mliečnych výrobkov obsahujúcich spomenuté hormóny.
  • Mliečne výrobky, mäso, ryby a vajcia sú najväčším zdrojom zdravotných problémov s cholesterolom.

3. Spolu s bielkovinou získame zo zdravej potraviny veľa iných potrebných živín

Pritom veľa tradičných vysoko-proteínových jedál - mäso, ryby, mliečne výrobky, vajcia, obilniny, atď., je veľmi chudobných na iné potrebné živiny. Napríklad mäso je mimoriadne chudobný zdroj minerálov, kravské mlieko je veľmi chudobné na železo potrebné pre rastúce deti, ktoré musia použiť pre zdravý rast vlastné zásoby železa zo sleziny. Obilniny majú nízky obsah sodíka, a tak si ľudia pridávajú soľ, aby im chutili.

Na druhej strane, okrem toho, že ovocie, zelenina, oriešky, semiačka a klíčky sú zdrojom vysoko-kvalitnej bielkoviny, sú aj bohatým zdrojom všetkých minerálov, vitamínov a enzýmov, ktoré potrebujeme. Takáto strava zabezpečuje úplne harmonický prísun všetkých životne dôležitých látok, pretože tie sa vyskytujú v celých potravinách.

Pre efektívne využitie bielkovín potrebujeme určitú dávku cukrov. Inak sa bielkoviny premenia na palivo - cukry, teda bielkovina neslúži pôvodnému cieľu. Mäso obsahuje tak málo cukrov, že väčšina bielkoviny slúži ako vedľajšie, nie tak účinné palivo pre telo. Ale ovocie, zelenina a orechy majú veľké zásoby prirodzených karbohydrátov, takže telo môže využiť celú bielkovinu nachádzajúcu sa v nich na jej pôvodný účel a netvoriť vedľajšie toxické látky počas premeny cukrov a bielkovín.

Surové ovocie, zelenina, orechy a semiačka obsahujú bielkoviny vysokej kvality, ktoré sú schopné splniť všetky požiadavky tela. Pestrou stravou z týchto celých potravín jedených v ich prirodzenom stave môžeme získať všetky esenciálne aj neesenciálne aminokyseliny.

4. Zdravé bielkoviny sú veľmi ľahko stráviteľné a prijaté telom

Pri zdravom stravovaní sa kladie dôraz na ľahko stráviteľné jedlá. Trávenie bielkovín je najzložitejší žalúdočný proces, a preto je dôležité, aby sa bielkoviny jedli v správnych kombináciách s inými potravinami. Napríklad najvhodnejšou kombináciou k potravinám s prirodzene vysokým obsahom bielkovín ako orechy, semienka a avokádo je zelená listová zelenina. Takáto šalátová zelenina pomáha pri trávení koncentrovaných bielkovín a dopĺňa vlastné kvalitné aminokyseliny.

V bežnej strave sú bielkoviny kombinované so škrobmi: mäso so zemiakmi, obilniny a strukoviny, mlieko a cereálie, atď. Škroby a bielkoviny potrebujú úplne odlišné tráviace prostredie a enzýmy a ak sú konzumované spolu, ani jeden z nich nemôže byť dôkladne strávený a telom využitý. Takže väčšina bielkovín konzumovaných v bežnej strave nemôže byť a nie je dobre strávená.

5. Bielkoviny zo surovej stravy dokážu splniť všetky požiadavky tela

Surové ovocie, zelenina, orechy a semiačka obsahujú bielkoviny vysokej kvality, ktoré sú schopné splniť všetky požiadavky tela. Pestrou stravou z týchto celých potravín jedených v ich prirodzenom stave môžeme získať všetky esenciálne aj neesenciálne aminokyseliny. Pri tejto strave nie je ani potrebné zaoberať sa presnými číslami gramov bielkovín. Ak sa človek stravuje prirodzene, nie je potrebné robiť si starosti so získavaním niektorej konkrétnej látky. Všetky výživné látky vrátane bielkovín sa tu vyskytujú v hojnosti.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

www.rawfoodexplained.com

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 61