7x za deň

veda zvýšila hranicu minimálného denného príjmu rastlinnej stravy

5x za deň. Tak znela odporúčaná denná dávka ovocia a zeleniny – doposiaľ. Najnovšie výskumy ukazujú, že 5 porcii je málo. Ak chceme žiť dlhý a vitálny život, mali by sme po ovocí a zelenine behom dňa siahnúť až 7krát!

7x za deň

Zeleniny potrebujeme viac

Éra, kedy bolo moderné servírovať zeleninu na tanier len ako estetický prvok, zdá sa, končí.
Hranica odporúčanej dennej dávky zeleniny a ovocia sa opäť vyšplhala hore – podľa najnovších výskumov britskej Univerzity College London by sme rastlinú stravu mali príjmať aspoň 7krát za deň. Na tomto odporučení sa zhodli vedci po vykonaní štúdie, ktorá dlhodobo skúmala u ľudí vplyv životného štýlu na dlhovekosť a výskyt ochorení. Zistilo sa, že ľudia, ktorí jedli viac rastlinnej stravy, žili dlhšie a netrápili ich ochorenia v takom rozsahu ako ich rovesníkov holdujúcich skôr konvenčnej strave. Liečivú silu pripisujú vedci najmä zelenine. Ovocie a to najmä to konzervované či sušené môže byť vo veľkých množstvách škodlivé, vzhľadom na vysoký podiel cukrov. Britskí vedci sa následne rozhodli prepočítať odporúčané množstvá zeleniny a ovocia na deň. Vyšlo im, že zaužívaných 5 porcii nestačí – ak chceme žiť dlho a vitálne, mali by sme po ovocí a zelenine siahnuť cez deň aspoň 7krát.

Jedna porcia ovocia by mala vážiť asi 80gramov - takúto hmotnosť má napríklad odkrojený "mesiac" z melóna.

7x po 80gramov

Sedemkrát za deň je však široký pojem – ktosi ráta za porciu aj koliesko uhorky na šunkovom chlebíčku, alebo ovocnú limonádu s pomarančovou „príchuťou“. Toto určite nestačí! Pod jednou porciou zeleniny a ovocia majú vedci na mysli asi 80 gramov kvalitnej rastlinnej stravy – predovšetkým v surovom stave. A čo má približne 80 gramov? Tak napríklad:

  • Jeden banán
  • Jedno jablko
  • Jeden pomaranč
  • Jeden tradičný „mesiačik“ z melóna
  • jeden tradičný „krúžok“ z ananásu
  • 3 kopcovité lyžice zeleniny
  • 3 kopcovité lyžice strukovín

Vedci však podčiarkujú, že pri príjme rastlinnej stravy treba dbať na jej kvalitu a spracovanie, pričom platí – surové ovocie a zelenina sú ďaleko výživnejšie ako varené či vyprážané. Za zmienku taktiež stojí variabilita prijatej stravy – nemali by sme sa sústrediť len na ovocie alebo iba na zeleninu, najlepšia je variabilita druhov, farieb, vôní aj chutí.

Ako to stíhať?

Povedzme si na rovinu – už päť porcii ovocia a zeleniny sa nám zdalo priveľa. Kto má stále chodiť na trh, čistiť zeleninu a krájať ju do šalátu celé hodiny? Skúsení vegani hovoria o zbytočnom lamentovaní, problémom sú vraj ošúchané zvyky a nie zelenina. Keď si vie niekto ráno privstať, aby si do práce namazal chlieb s maslom, stihne si takisto poľahky pripraviť šalát. A navyše – množstvo ovocia a zeleniny môžeme chrúmať bezo zmeny, potrebujeme ich len umyť. Kto sa teda chce vystaviť zdravšej zmene, môže začať nákupom banánov, jabĺk, uhoriek, cherry-paradajok a reďkoviek. Stačí ich umyť a hor sa s nimi do desiatovej nádoby! Takto ich možno chrúmať celý deň.

Kto chce žiť zdravšie, musí sa teda predovšetkým dobrovoľne vzdať lamentovania. Potom neostáva nič iné, len sa pustiť do uskutočnenia zmeny s plným nasadením a pevnou vôľou – začnite si trebárs na pracovnom obede miesto tradičnej prílohy objednávať zeleninový šalát! Vaše telo vám to skoro odplatí a možno k pozitívnej zmene inšpirujete aj svojich kolegov.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

↑ Späť hore

Počet hlasov: 95