Zdravý zrak

Ako sa starať o svoje oči?

Vďaka zraku vieme, ako vyzerá svet okolo nás. Všetko sledujeme dvomi očami, ktoré považujeme za bezstarostnú samozrejmosť. Pozornosť im zväčša začíname venovať až keď sa „zahmlia“, alebo keď ich zastrie akýsi šedý „záves“. Pre oči však môžeme urobiť oveľa viac, než len príležitostne schrúmať jednu čerstvú mrkvu.

Zdravý zrak

Jedlo

Podľa amerického výskumného centra Mayo Clinic, pre ktoré pracuje viac než 3 300 lekárov a vedcov, je správna skladba potravín dôležitým faktorom dlhodobo zdravých očí. Vedci zistili, že určité potraviny s antioxidačnými vlastnosťami, predovšetkým zlúčeniny karotenoidov ako betakarotén, luteín, zeaxantín, vitamíny A, C a E, zinok a omega-3 mastné kyseliny, majú veľmi pozitívny vplyv na zdravie očí.

Vedci z Mayo Clinic, ktorí sa špecializujú na ľudský zrak, vytvorili zoznam potravín nápomocných pri udržiavaní dobrého stavu zraku. Je to skladba jedál a ingrediencií, ktoré obsahujú vyššie zmieňované živiny v hojných množstvách:

  • Zelenina: kel, paprika, brokolica, sladké zemiaky, špenát, hrach, tekvica, mrkva a mangold
  • Ovocie: broskyne, čučoriedky, pomaranče, mandarínky, mango, paradajky, marhule, papája, žltý melón, avokádo a grapefruit.
  • Zdroje zinku: kráľovský krab, jahňacie mäso, bulgur, chudé hovädzie mäso, obilné cereálie, fazuľa, chudé bravčové mäso, tmavé mäso z hydiny, celozrnná alebo pohánková múka, tekvicové semená

infografika-zdrave-oci

Ľudia, ktorí si chcú uchovať zdravý zrak, si musia dať pozor aj na svoju váhu. Obezita a nadváha zvyšujú riziko cukrovky, vysokého krvného tlaku a kardiovaskulárnych ochorení. Všetky tieto ochorenia môžu následne poškodiť malé vlásočnice v oku a viesť k zhoršovaniu či dokonca k strate zraku.

„Jednou z najlepších vecí, ktoré môžete urobiť pre svoje oči, je stravovať sa vyvážene a konzumovať veľké množstvo ovocia a zeleniny. Súčasne by ste vo svojom jedálničku mali mať len málo nasýtených tukov a cukru. Okrem vitamínov si strážte i príjem zinku a selénu, minerálov, ktoré chránia sietnicu, časť oka citlivú na svetlo. Potrebujete i dostatok mastných kyselín, aby ste svojim očiam zabezpečili dostatočnú vlhkosť.“ Leland Carr, profesor optometrie na univerzite v Oklahome.

Cigarety

Sivý zákal alebo katarakt spôsobuje zakalenie čírej očnej šošovky a jej zníženú priehľadnosť, čo bráni priechodu svetelných lúčov na sietnicu, takže videnie postihnutého je zastrené, akoby prekryté sivým závojom. Kataraktom môžete aktívne zabrániť, ak prestanete fajčiť. Ak sa cigariet zbavíte, predídete i makulárnej degenerácii a znížite si pravdepodobnosť postupného ničenie zrakových nervov.

Fajčenie zdravému zraku neprospieva.

Slnečné okuliare

Kvalitné slnečné okuliare vám pomôžu chrániť zrak pred ultrafialovými UV lúčmi. Ak sa týchto lúčov dostane do očí priveľa, podobne ako v prípade fajčenia sa zvýši pravdepodobnosť, že sa u vás jedného dňa rozvinie katarakt alebo makulárna degenerácia. Vyberte si slnečné okuliare, ktoré blokujú 99 až 100 % UVA a UVB lúčov. Ak nosíte kontaktné šošovky, zadovážte si také, ktoré dokážu blokovať UV žiarenie.

Pred slnečnými lúčmi sa chráňte kvalitnými slnečnými okuliarmi.

Počítačová obrazovka

Pozeranie do obrazoviek počítačov a telefónov počas dlhej doby spôsobuje prílišné namáhanie očí, rozmazané videnie, suché oči, problémové zaostrovanie na diaľku a bolesti hlavy, krku, chrbta a ramien. Ak vaše zamestnanie vyžaduje neustálu prácu s počítačom, skúste dodržovať aspoň niektoré z nasledujúcich odporúčaní:

  • Uistite sa, že okuliare alebo šošovky, ktoré používate, nie sú zastarané a sú určené na časté pozeranie do počítača.
  • Ak sa vám stále zdá, že vaše oči sú príliš namáhané, navštívte očného lekára a poinformujte sa o okuliaroch určených na prácu s počítačom. Chránia oči pred modrým svetlom vyžarujúcim z LCD displejov a podporia dlhodobé zdravie vášho zraku.
  • Dajte pozor, aby sa vám v obrazovke neodrážali ďalšie svetlá, napríklad ostré slnečné lúče dopadajúce cez okno. Pomôcť vám môže napríklad antireflexná obrazovka, ktorou dnes disponuje množstvo počítačov a notebookov.
  • Ak máte pocit, že máte suché oči, viac žmurkajte, alebo si v lekárni zadovážte umelé slzy, ktoré oči zvlhčujú.
  • Nechajte oči každých 20 minút na chvíľku odpočinúť. Pozrite sa na 20 sekúnd do diaľky, do hora a do bokov a oči na chvíľku zatvorte.

Počítačová obrazovka očiam škodí. Dodržiavajte pri práci s PC základné pravidlá.

Očná joga

Cvičenia určené špeciálne pre oči existujú už celé storočia. Mnohým ľuďom sa vďaka nim zrak zlepšil, alebo sa im aspoň zmiernili niektoré negatívne symptómy, ktorými trpeli. Tieto cvičenia sú jednoduché a môžete ich vykonávať kdekoľvek.

Očné jogové cvičenia sú navrhnuté tak, aby oči nútili využívať ich plný potenciál. V dávnych dobách mali ľudia pred očami horizont a kvôli bezpečiu sa museli sústrediť aj na svoje periférne videnie. V dnešnej dobe, predovšetkým v prípade ľudí, ktorí žijú v mestách, vedieme život obkolesený stenami, a to či už sme vo vnútri alebo vonku. Svoju schopnosť sledovať to, čo sa odohráva v diaľke, vôbec nevyužívame. Vďaka týmto cvičeniam zabránite suchým očiam, ich prílišnému bodovému stresu ako aj očnému podráždeniu a únave.

Tip Vitariána

Ak si chcete zachovať zdravý zrak, riaďte sa týmto desatorom:

  1. Zaraďte do jedálnička potraviny s obsahom vitamínov A,C a E.
  2. Konzumujte veľa zinku a selénu.
  3. Prijímajte dostatok omega-3 mastných kyselín.
  4. Nefajčite.
  5. Strážte si svoju váhu.
  6. Chráňte si oči pred silným slnečným svetlom.
  7. Navštevujte svojho očného lekára i kvôli prevencii.
  8. Ak si to vaša práca vyžaduje, používajte ochranné pracovné okuliare.
  9. Pristupujte zodpovedne k práci za počítačom.
  10. Praktizujte očnú jogu alebo iné očné cvičenia.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

www.mayoclinic.org

www.neovizia.sk

www.webmd.com

www.healthline.com

www.vsp.com

www.health.usnews.com

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 25