Korčuľovanie na ľade

Tréning srdca, svalov a vytrvalosti

Čo na korčuľovanie potrebujeme? Okrem korčúľ prakticky nič. Teplé oblečenie, kvalitné ponožky a termoska teplého čaju sú síce vítané, ale po stránke potrebného športového vybavenia, je korčuľovanie na ľade skutočne nenáročné. Ak máte navyše vo svojom okolí jazero, ktoré v zime zamŕza, stáva sa z korčuľovania skvelý zimný šport, ktorý môžete na rozdiel od finančne náročného lyžovania praktizovať aspoň zopár dní do roka úplne zadarmo.

Korčuľovanie na ľade

Korčule namiesto auta

Korčuľovanie na lade vzniklo ako z núdze cnosť. Obyvatelia chladných oblastí zemegule využívali pôvodné „korčule“ ako spôsob dopravy na dlhšie vzdialenosti. Najstarší pár korčúľ bol objavený na dne švajčiarskeho jazera a vedci odhadujú, že pochádza z obdobia 3 000 rokov pred n. l. Boli vyrobené z kostí zvieracích končatín a o obuv svojich majiteľov sa priväzovali koženými prackami.

V 14. storočí odštartovali Dáni revolúciu korčuľovania, keď vytvorili modernú verziu „antických“ korčúľ v podobe drevenej podrážky s kovovými nožmi. Pripevňovali sa na topánku korčuliara a pri ich používaní sa korčuliari odrážali palicami podobnými tým dnešným lyžiarskym. V roku 1500 Dáni korčule vylepšili ešte viac, aby sa po ľade dokonale kĺzali aj samotné, a aby tak na nich mohli korčuliari jazdiť aj bez použitia odrazových palíc.

Vývoj korčúľ počas storočí.

Hoci hokejové štadióny sú verejnosti sprístupnené celoročne, zimné korčuľovanie na zamrznutých jazerách a riekach má o niečo väčšie čaro. V zime navyše nie je také jednoduché nájsť si outdoorovú aktivitu, pri ktorej nemusíme cestovať do hôr a pri ktorej nepremrzneme do špiku kosti.

Korčuľovanie je zdravé

Rovnováha

Vďaka zábavnej pohybovej aktivite, kedy sa všemožne snažíme vyhnúť pádu na studený ľad, si vylepšujeme svoje schopnosti udržať si telesnú rovnováhu, ktorá sa časom odrazí aj počas chôdze a státia.

Pohyblivosť kĺbov

Vŕzganie kĺbov je nepríjemné po mnohých stránkach. Často však nie je spôsobené vekom, ale ich nedostatočným precvičovaním. Vďaka rýchlym pohybom nôh, si korčuľovanie vyžaduje nepretržité zapojenie kolenných a bedrových kĺbov. Pri pravidelnom korčuľovaní sa namáhanie tejto časti tela odrazí na lepšej flexibilite nôh.

Silnejšie nohy

Podobne ako v prípade kĺbov, aj svaly na nohách, predovšetkým tie stehenné, dostávajú pri korčuľovaní zabrať. Protivietor či doškriabaný ľad odpor ešte zvyšujú, a tak sa dva okruhy po obvode jazera alebo niekoľko koliesok na štadióne zmení v skvelý spôsob vystavania a spevnenia stehenných a sedacích svalov.

Korčuľovanie na ľade je skvelou prázdninovou aktivitou aj pre deti.

Napumpovanie srdca

Aeróbne cvičenia sú dôležitou súčasťou dlhotrvajúceho zdravia srdcovo-cievnej sústavy. I keď si to možno počas korčuľovania s deťmi alebo kamarátmi neuvedomujete, pri korčuľovaní v aspoň miernom tempe sa zadýchate. Srdce začne pracovať na vyššej frekvencii ako je bežné a riadne okysličí celý organizmus. V prípade korčuľovania na vonkajších ľadových plochách navyše k tomuto účinku značne prispieva i čerstvý vzduch, ktorý okrem srdca povzbudí aj pľúca a mozog.

Vytrvalosť

Korčuľovanie vyžaduje vynaloženie vyššieho množstva energie počas dlhšej doby (za predpokladu, že to nevzdáte po prvom páde), takže značne prispieva k budovaniu telesnej vytrvalosti. Matematika je v tomto prípade jednoduchá: čím dlhšie sa korčuľujete, tým vyššiu vytrvalosť si budujete. Tú následne nevyužijete len pri korčuľovaní, ale aj pri iných športoch. Ak radi beháte, ale v zime na takýto tréning nemáte chuť, korčuľovanie je vhodnou alternatívou, ako sa udržať v kondícii a na jar sa bez problémov znovu pustiť do kilometre dlhých behov.

Mentálna pohoda

Počas Vianoc človek často mentálne a fyzicky vypne a oddychuje na „plný úväzok“. Nohy vyložené na konferenčnom stolíku pred televízorom a v ruke podnos vianočného pečiva je skvelý spôsobom, ako si na čas oddýchnuť. Ibaže ľudské telo nie je stvorené na vylihovanie. Pohyb je preň oveľa prirodzenejší ako sedenie. Prechádzka alebo korčuľovanie v čase, kedy sa väčšiu časť dní iba povaľujeme, teda padne telu veľmi dobre. Hoci sa nám do zimy nemusí chcieť vždy vyliezť, korčuľovanie je príjemnou (a finančne nenáročnou) aktivitou na strávenie zimného popoludnia s deťmi alebo s kamarátmi.

Na ľade možno stráviť aj romantické popoludnie s termoskou čaju (s rumom).

Tip Vitariána

Ak s korčuľovaním na ľade ešte len začínate a bojíte sa pádu na betónovo tvrdý ľad, môžete na ochranu svojich zápästí a kolien používať chrániče, ktoré sa bežne využívajú pri in-line korčuľovaní. I prilba môže deti, ktoré hrajú hokej, alebo ktorým robí stabilita na kovových nožoch korčúľ stále problém, ochrániť pred tvrdým pádom a bolesťou.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

↑ Späť hore

Počet hlasov: 217