Efekt tepla pri tréningu

Beh v teple má pozitívny a legálny efekt na objem krvi

Ako behanie v teple ovplyvňuje krv a červené krvinky? Beh v teple zvyšuje počet červených krviniek a to je podobné krvnému dopingu. Dá sa pri takomto behu počítať s osobným rekordom?

Efekt tepla pri tréningu

Áno, tréningové rekordy v teple sa počítajú. Aklimatizácia organizmu na teplo je úplne iná ako krvný doping.

Pri krvnom dopingu sa z tela odčerpáva vlastná športovcova krv, z ktorej sa oddelia červené krvinky, ostatné zložky sa vrátia do organizmu, ale červené krvinky sa zmrazia a vrátia sa do tela až niekoľko dní pred pretekmi. Ide o to, že čím viac červených krviniek je v krvi, tým lepší môže byť výkon pri športe. Nie je to legálne a nie vždy to musí dopadnúť dobre.

Ale behanie na poludnie počas najväčšej horúčavy cez deň vyvolá aklimatizáciu na teplo, prirodzenú reakciu tela na tréning. Beh v horúčave stimuluje telo k produkcii väčšieho množstva červených krviniek bohatých na kyslík. A to zlepší vašu schopnosť podávať dobré výkony v teplých a horúcich podmienkach. To je samozrejme cieľom tréningu a je to legálne.

Ak plánujete preteky v horúcich podmienkach, je rozhodujúce, či sa takmer denne počas tréningov vystavujete teplu, aby sa telo na výkon v horúcich podmienkach pripravilo.

Ak sa vám zdá, keď dorazíte na preteky, že je pre vás príliš teplo, môže byť lepšie začať pomalším tempom a ak sa pri behu necítite dobre, vypadnúť. Vždy je lepšie nezačať/neukončiť/ukončiť preteky pomalšie, ako skončiť v lekárskom stane alebo na pohotovosti kvôli prehriatiu sa pri námahe.

Ak plánujete preteky v horúcich podmienkach, je rozhodujúce, či sa takmer denne počas tréningov vystavujete teplu, aby sa telo na výkon v horúcich podmienkach pripravilo.

Tip Vitariána

V teple je obzvlášť dôležitá veľmi ľahká strava plná vody: ovocie a zelenina. Na tréning choďte buď nalačno alebo si pred ním dajte ovocie, šťavu alebo smoothie, ktoré vás zasýtia a zároveň vám dodajú energiu. Ovocie a zelenina vás nezaťažia a nespôsobia žiadne ťažkosti (ak si ich dáte nalačno a neskombinujete s niečím ťažším).

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

www.runnersworld.com

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 82