9 zákerných vinníkov za padanie vlasov

Rednú vaše vlasy viac, ako by ste chceli? Zvážte tieto dôvody.

Ak si všímate, že vám vo vašom sprchovom odtoku krúži viac vlasov, ako vám vyhovuje, môže vám padať viac vlasov ako je bežné – viac ako 50 až 100 vlasov denne. Niektoré prekvapujúce faktory od nenosenia klobúka po zhodenie viac ako 7 kíl môžu spôsobiť, že vaše vlasy budú padať rýchlejšie. 

9 zákerných vinníkov za padanie vlasov

Pozrite sa na tieto návyky a zdravotné problémy, ktoré urýchľujú vypadávanie vlasov a čo s tým môžete robiť.

Ste na nárazovej diéte

Aby sa vášmu telu darilo, potrebuje zdravé potraviny. Keď neprijímate potrebné živiny – najmä železo, zinok a biotín, ktoré zohrávajú pri raste vlasov dôležitú úlohu, a tiež proteín – rozozvučia sa poplašné zvony.

Živiny, ktoré umožňujú vlasom rásť, sú snímané kmeňovými bunkami (vo vlasovom folikule)“, hovorí Anthony Oro, MD, PhD, profesor dermatológie na Stanford School of Medicine. „Tieto kmeňové bunky sú obklopené malými tukovými bunkami, ktoré monitorujú energiu a metabolizmus vášho tela. Ak sa tam nevyskytujú žiadne živiny, zastavia produkciu vlasov“.

Jedenie zdravej, vyváženej stravy, ako je napríklad stredomorská diéta, môže dostať veci naspäť do poriadku a znovu tvorbu rozbehnúť. Tiež je dobré uistiť sa, či získavate dostatok nutričných látok pre potreby vašich vlasov, ako je napríklad železo, a či nemáte z nedostatku železa anémiu. Váš dermatológ alebo lekár vám môže hladinu železa skontrolovať. Ak je nízka, doktor vám môže odporučiť potraviny s vysokým obsahom železa, ako je šošovica, tekvicové semienka, špenát a v niektorých prípadoch potravinové doplnky železa.

Nenosíte klobúky proti slnku

Slnečné UV lúče nielen urýchľujú starnutie pokožky a zvyšujú riziko rakoviny kože, ale poškodzujú aj štruktúru vlasových folikúl, čím sa vlasy stávajú jemnejšími a môžu sa skôr lámať a vypadávať. Chráňte vaše kadere tým, že si dáte pevný široký klobúk vždy, keď vyjdete von (dokonca aj počas zamračených dní) alebo si streknite na vlasy opaľovací krém, ktorý zabraňuje UVA a UVB lúčom.

Slnečné žiarenie poškodzuje vlasy a ony môžu vypadávať. Chráňte si ich klobúkom.

Máte to v génoch

Najbežnejšou príčinou straty vlasov je dedičné rednutie alebo plešatosť, ktoré podľa American Academy of Dermatology (ADD) ovplyvňujú približne 80 miliónov Američanov. Pre ženy býva často prvým znakom časť, ktorá je viditeľne širšia, čo zapríčiňuje rednutie vlasov. Váš dermatológ vám môže spraviť dôkladný test, a ak je žene diagnostikovaná plešatosť, odporučiť lieky na zastavenie padania vlasov, ako je lokálne aplikovateľný minoxidil.

Ste pod veľkým stresom, alebo ste zažili traumatickú udalosť

Emocionálna a fyzická trauma ako rozvod, strata milovanej osoby alebo prežitie dopravnej nehody v aute môže urýchliť cyklus rastu vlasov a zvýšiť fázu vypadávania, čo zapríčiní, že vlasy budú padať rýchlejšie. Ale to sa nestane hneď. „Ak prežívate stresujúcu udalosť“, hovorí Oro, „prostredie vlasového folikula to bude pociťovať, všimnite si to, a účinky budete vidieť o jeden až tri mesiace neskôr“. Keď sa hladina stresu dostane späť pod kontrolu, vaše vlasy sa vrátia do svojho normálneho cyklu.

Nie sú v poriadku hladiny vašich hormónov

Aj nedostatočná, aj nadmerná hladina hormónov, ako aj pokles estrogénu, ktorý sa uskutočňuje počas menopauzy môžu viesť k strate vlasov. Váš lekár môže spustiť sériu testovaní, aby zistil, čo sa s vami deje hormonálne. Liečbou zdravotného problému, ako je to v prípade hypertyreózy alebo hypotyreózy, môže byť podľa ADD strata vlasov zvyčajne zastavená alebo zvrátená.

Váš cop je príliš stiahnutý

Pripletané vrkoče, zapletané vrkôčiky a obyčajné copy, ktoré vaše vlasy príliš silno sťahujú, vedú k vypadávaniu vlasov, ktoré sa nazýva trakčná alopécia. Snažte sa vyhýbať účesom, ktoré vlasy príliš silno sťahujú, alebo aspoň obmedzte, ako často ich nosíte a poobzerajte sa po iných účesoch, ktoré sú k vlasom jemnejšie.

Ak chcete mať krásne vlasy, obmedzte nosenie príliš stiahnutých vrkočov a copov.

V hre je autoimunitné ochorenie

V niektorých prípadoch imunitný systém mylne identifikuje vlasové folikuly ako cudzie entity a začne ich napádať, čo spôsobuje stratu vlasov. Choroba nazývaná alopecia areata má tendenciu zasahovať osoby v ich 50-tych a 60-tych rokoch, tvrdí Oro. Tí s rodinnou históriou autoimunitných ochorení, ako sú cukrovka 1. typu a reumatoidná artritída, sú náchylnejší na to, aby takúto chorobu dostali. „Ak niekto stráca vlasy a je to spojené so svrbením alebo pálením, môže to byť znakom autoimunitného padania vlasov“, hovorí Oro. „Často sa môže dermatológ vyjadriť len nahliadnutím a skalpovým testom, alebo môžeme zobrať malý kúsok pokožky, pozrieť sa pod mikroskopom a vy môžete mať stanovenú diagnózu“.

I keď na alopeciu areatu neexistuje liečba, existujú lieky, ktoré môžu pomôcť, ako sú protizápalové kortikosteroidy a lokálne aplikovateľný minoxidil, ktoré pomáhajú podporiť rast vlasov.

Veľa ste schudli

Ak ste schudli viac ako 7 kg, môže byť dramatická zmena váhy šokom pre vaše telo a spúšťačom straty vlasov. Podľa AAD si môžete všimnúť stratu vlasov v rámci troch až šiestich mesiacov po zhodení váhy. Ak bude vaše telo vrátane vašich vlasov dostávať živiny, ktoré potrebuje, upraví sa a vaše vlasy nakoniec dorastú.

Dramatická zmena váhy môže byť šokom pre telo a spúšťačom straty vlasov. Stratu vlasov si môžete všimnúť do 3-6 mesiacov po zhodení váhy. Ak bude vaše telo dostávať potrebné živiny, upraví sa a vaše vlasy dorastú.

Prijímate príliš veľa vitamínu A

Ak je trocha pre nás dobrá, potom viac je ešte lepšie? Nie úplne, ak hovoríme o vitamíne A. Preháňanie toho, a to hlavne s doplnkami stravy, ktoré prekračujú odporučené dávky, môže viesť podľa AAD k strate vlasov, ako aj k závratom, nevoľnostiam, bolestiam hlavy a oranžovo sfarbenej pokožke. Pre väčšinu dospelých vo veku od 19 do 50 rokov sú odporúčané denné dávky vitamínu A: 700 mikrogramov pre ženy a 900 mikrogramov pre mužov. Horná hranica je 10 000 jednotiek denne. Dobrá správa? Prerušenie užívania doplnkov vitamínu A zvracia problém.

Tip Vitariána

Ako bolo uvedené vyššie, vlasy potrebujú najmä železo, zinok, biotín a bielkoviny. Železo im môžete dodať prostredníctvom maku, lieskovcov, mandlí a sušeného ovocia. Na zinok sú bohaté tekvicové semienka, kešu, mandle a kakao. Biotín (vitamín B7) obsahujú napríklad orechy, mrkva, avokádo a banány. Medzi potraviny s najvyšším obsahom bielkovín patrí ryžový proteín a riasy (AFA, chlorella, spirulina).

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

www.yahoo.com

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 91