Využite cenovo atraktívne sady prístrojov a inovatívnych produktov.

Syr a spermidín

30-gramová dávka zdravia pre srdce

22. 01. 2017 Stravovanie Krv Dlhovekosť  Jozef Maťko
Syr a spermidín

Zdravé srdce, dlhší život

Vedci Lekárskej univerzity v Gráci uverejnili výsledky výskumu o zdravotných prínosoch syrov v odbornom časopise Nature. Niektorým ľuďom sa pri tejto predstave určite zbiehajú slinky v ústach. Syr však nielen dobre chutí, ale zdá sa, že jeho konzumácia zlepšuje zdravie a prispieva k zvýšeniu priemernej dĺžky života.

Pozor na tuk

Skutočne zvyšuje konzumovanie syra priemernú dĺžku ľudského života? Mohlo by sa na prvý pohľad zdať, že ak je to skutočne tak, mali by sme sa syrom napchávať čo najčastejšie. Avšak skôr než začnete drancovať predajne syrov, zvážte častý vysoký obsah tuku, ktorý sa v syroch nachádza. Pri konzumácii syra teda musíme myslieť i na negatívne účinky, ktoré tento prídavok v jedálničku môže mať. Výskumníci i v tomto prípade odporúčajú predovšetkým racionálnu konzumáciu, teda všetko s mierou.

Roquefort je skvelým zdrojom spermidínu.

Spermidín zlepšuje zdravie

Aktuálna štúdia vykonaná na myšiach a potkanoch potvrdila, že kŕmenie spermidínom zlepšilo zdravie pokusných zvierat. Následkom tohto pozitívneho efektu bolo celkové predĺženie života skúmaných zvierat.

Nižší krvný tlak

Spermidín bol objavený najprv vo vzorkách semien, následkom čoho dostal i svoje meno. Lenže táto vzácna látka je tiež obsiahnutá v bobuliach sóje, v hydinovej pečeni, hrachu, kukurici a mušliach. Nielen u myší, ale aj u ľudí sa vysoká miera spermidínu navyše spája s nižším krvným tlakom a menším sklonom k ochoreniam srdca.

Kvalitný syr má pozitívny vplyv na srdcovo-cievnu sústavu.

S mierou

Syr môže bezpochyby tvoriť súčasť vyváženej stravy, ale – ako všeobecne vo výžive – mala by sa i táto potravina konzumovať s mierou. Syr obsahuje vápnik, zinok a iné dôležité živiny, avšak má aj vysoký obsah tuku a obsahuje veľa kalórií. Ak teda dbáte o svoju hmotnosť, nemali by ste to s konzumáciou syra preháňať.

Odporúčaná dávka

Podľa lekárov by mala normálna porcia syra, ktorú skonzumujeme na jedenkrát, vážiť približne 30 g. Ak z času na čas túto hodnotu presiahneme, nič sa samozrejme nestane. Pri pravidelných vyšších dávkach syrov však hrozí, že sa váha na viac neodrazí len na porcii na tanieri, ale aj na vašom tele.

Ak neobľubujete pečivo, syr si môžete pridať napríklad do šalátov.

Tip Vitariána

Ak nedôverujete kvalitám bežne dostupných syrov, či iných fermentovaných mliečnych výrobkov, môžete si ich poľahky vyrobiť aj doma. Fermentor Kuvings dokáže pripraviť domáci ochutený i prírodný syr, srvátku, grécky jogurt či dokonca obľúbený Cottage cheese.

Súvisiace produkty

TIP

NOVÉ

SPERMIDÍN - Extrakt z pšeničných klíčkov 3 mg spermidínu

SPERMIDÍN - Extrakt z pšeničných klíčkov 3 mg spermidínu

39,00 €

Spermidín je prírodná látka, ktorá patrí medzi takzvané biogénne polyamíny a nachádza sa vo všetkých bunkách. Polyamíny boli prvýkrát objavené v ľudských spermiách, odkiaľ pochádza aj charakteristický názov spermidín. Okrem možnej endogénnej produkcie sa spermidín nachádza aj v rôznych potravinách, najmä v klíčkoch pšenice, ryže a pohánky.Ochrana buniekV posledných rokoch sa spermidín stal stredobodom výskumu dlhovekosti. Hromadenie molekulárneho poškodenia vo forme defektných bunkových organel, defektných enzýmov, hromadenia proteínov a poškodenia DNA je dôležitým aspektom starnutia. To zvyšuje pravdepodobnosť chronických ochorení, ako sú neurodegeneratívne ochorenia, diabetes typu II a rakovina.Spúšťač autofágieSpermidín patrí medzi takzvané kalorické reštrikčné mimetiká (caloric restriction mimetics) a ako taký je schopný vyvolať autofágiu. Autofágia je dôležitý proces v bunkách, pri ktorom dochádza k rozkladu a recyklácii bunkových komponentov, ako sú nesprávne poskladané proteíny alebo celé bunkové organely, vrátane dysfunkčných mitochondrií – ide teda o akýsi samočistiaci program buniek. Kde sa spermidín nachádza?Spermidín je polyamín, ktorý si telo vytvára samo, ale jeho syntéza počas života klesá. Spermidín sa však prijíma aj potravou. Najmä potraviny rastlinného pôvodu, ako sú celozrnné výrobky, zelenina a strukoviny, majú vysoký obsah spermidínu. Takzvaná Brunico štúdia preukázala koreláciu medzi príjmom spermidínu v strave a nízkou mierou úmrtnosti na cievne ochorenia, rakovinu a iné typy úmrtí. Spermidín vykazoval najvyššiu nepriaznivú súvislosť s mortalitou spomedzi všetkých 146 makro- a mikroživín identifikovaných v strave subjektov.Ako vplýva spermidín na dlhovekosť?Ako môže spermidín prispieť k dlhému životu? Zdá sa, že život predlžujúce účinky sú čiastočne založené na ochrane kardiovaskulárneho systému. Spermidín preukázal ochranné účinky na kardiovaskulárny systém, vrátane zlepšenia diastolickej funkcie srdca, optimalizovanej funkcie mitochondrií, zmiernenia straty arteriálnej flexibility súvisiacej s vekom a zníženej tvorby aterosklerotických plátov. Metaanalýza ukazuje negatívnu súvislosť medzi hladinami polyamínov v strave a rizikom úmrtia na kardiovaskulárne ochorenia.Neuroprotektívne, regeneračné a pamäť podporujúce účinky spermidínuMimoriadne zaujímavé účinky spermidínu sú aj neuroprotektívne, regeneračné a pamäť podporujúce účinky, ktoré boli pri pokusoch na zvieratách také sľubné, že už boli uskutočnené prvé štúdie na ľuďoch. vykonali - s celkom pozoruhodnými úspechmi. V štúdii Charité (štúdia preSmartAge) viedlo užívanie 1,2 mg počas 3 mesiacov k miernemu zlepšeniu výkonnosti pamäte u ľudí s klesajúcou pamäťou.V ďalšej štúdii z Rakúska sa kognitívna výkonnosť subjektov s miernou demenciou zlepšila, keď konzumovali obilné rolky s obzvlášť vysokým obsahom spermidínu 3,3 mg. Presné pozadie neuroprotektívneho účinku spermidínu ešte nebolo dostatočne preskúmané. Je však jasné, že autofágia hrá dôležitú úlohu pri udržiavaní normálnej funkcie mozgu a ochrane pred neurodegeneráciou.Znižovanie zápalov pri reumatoidnej artritíde a osteoporózeŠtúdie ukázali, že spermidín má ďalšie dôležité účinky: Spermidín znižuje zápalových poslov pri reumatoidnej artritíde (25); v bunkách chrupavky postihnutých osteoartrózou spermidín viedol k regenerácii chrupavk, takže spermidín by mohol byť nápomocný aj pri zápalových a/alebo degeneratívnych ochoreniach kĺbov.Prevencia a liečba SARS-CoV-2Spermidín bol schopný znížiť vírusovú záťaž v pľúcnych bunkách infikovaných vírusom SARS-CoV-2 o 85 %.Pozitívny vplyv na obezitu a cukrovkuSpermidín môže zmierňovať prírastok hmotnosti a súvisiace metabolické zmeny so zvýšeným príjmom potravy, a tým môže podporovať chudnutie. Epidemiologická štúdia ukazuje inverznú súvislosť medzi príjmom spermidínu v strave a parametrami spojenými s obezitou a cukrovkou, ako sú BMI, obvod pása, inzulínová rezistencia, glykémia nalačno a dlhodobá glukóza (HbA1c).Zdravé črevá a zdravý mikrobomSpermidín má pozitívny vplyv na črevný mikrobióm. Podporuje baktérie produkujúce butyrát, ktoré môžu priaznivo ovplyvňovať črevnú bariéru a znižovať zápal Spermidín preto môže mať priaznivý vplyv na metabolický syndróm.Rast vlasovSpermidín zlepšuje rast vlasov, čo bolo preukázané v štúdii na ľuďoch.

Kúpiť

Súvisiace články

Bielkovinové fámy

Bielkovinové fámy

Wheatgrass

Wheatgrass

Vitamín B12

Vitamín B12

Výrobcovia

© 2013 - 2024 Vitarian spol. s r. o.
Powered by MIBRON  |  Created by Faustagency