Motivácia bez námahy

8 rád ako prekonať nechuť do práce

Život nie je prechádzka ružovou záhradou. A najmä ten pracovný. Prichádzajú dni, keď sme zo všetkého otrávení, najlepšie by bolo napísať si ospravedlnenku a zostať v posteli. Odborníci nám poradia, ako sa s tým vyrovnať.

Motivácia bez námahy

1. Hurá, konečne do kancelárie!

Hľadá sa motivátor. Možno nie všetci kolegovia sú tak presvedčiví ako coldplay spevák Chris Martin, ale už to môže človeku ohromne pomôcť, keď niekto vyžaruje pozitívnu energiu.

Nechce sa vám pracovať? To sa vyskytuje aj v tých najlepších podnikoch. Avšak existuje východisko z apatickej nálady. Odborníci vysvetľujú, ako zamestnanci prekonajú nechuť - a pristupujú k práci s väčším elánom.

Budík cengá, práca volá. Každý pozná tieto dni, v ktorých by ste si radšej zakryl hlavu prikrývkou. „Ja nechcem, nemám to rád, musí to byť?“, také bývajú myšlienky. Ale schovať sa nie je k ničomu, ak šéf, kolegovia alebo zákazníci čakajú. Nejako to musí ísť, takže zatvoriť oči a vrhnúť sa do toho. Alebo: motivovať sám seba! S týmito trikmi vstúpi do hry opäť pohyb.

2. Pozitívne myslieť: zamerať sa na radosť

Vidieť to pekné: jednoducho si predstavte ako bude všetko super, potom to často aj bude super.

Zdĺhavá porada s kolegami, telefonát s náročnými zákazníkmi, rokovanie s vedúcim. Ak vás čakajú takéto úlohy, vstávanie nie je žiadna sranda. „Ak sa zameriame len na negatívne aspekty, ktoré nás okrádajú o energiu, vznikajú motivačné diery,“ vysvetľuje Steffen Kirchner. On je duševný kouč a motivačný tréner z Mníchova. Negatívne obrazy privádzajú biochémiu tela do nerovnováhy, robia nás unavenými a slabými.

Kirchner radí, vedome myslieť opačne: „Využite svoju fantáziu pozitívne, najlepšie hneď ráno, skôr než vstanete alebo ak ste pod sprchou.“ To hlavné je pritom predstaviť si deň tak, ako keď prebieha optimálne. Zamerajte sa na veci, ktoré vám urobia radosť.

3. Konečne dokončené. Odmeňte sa!

O.K., nemusí to byť žiadna pralinka s briliantmi. Ale krásny film, stretnutie s priateľmi alebo relaxačný penový kúpeľ je tiež niečo, na čo sa možno veľmi tešiť.

Keď sa pracovný deň ťahá ako žuvačka a v dohľade nie je žiadny vrchol, pomôže, ak si ho sami zabezpečíte, hovorí Manuel Tusch, psychológ a kouč z Kolína nad Rýnom. „Predstavte si odmenu vo výhľade, keď ste tento deň prekonali.“ Čo to môže byť, musí zistiť každý sám. V najlepšom prípade sa po práci bude konať niečo, na čo sa môžete veľmi tešiť. Expert vysvetľuje, že potom môžete pracovať celý deň emocionálne.

4. Správne dávkovanie. Urobte si malé balenia!

Urobte si malé balíky. Keď stojíte pred horou práce, urobte z nej jednoducho niekoľko malých kopcov.

Ak je tlaková níž veľká, denné penzum ale ešte nie je dokončené, je dobré vykonať cielene malé etapy, hovorí Lea Vogel, kouč z Berlína. „Nemyslite na celý denný výkon, ale v malých pracovných balíčkoch.“ Konkrétne to znamená: stanoviť si ďalší cieľ a na ňom pracovať koncentrovane 90 minút. Potom 15 minút robiť myšlienkovú prestávku. Trik za tým je: cez malé etapové ciele dochádza vždy opäť k momentom úspechu, a cesta k dennej úlohe sa stane ľahšou.

5. Oklamať sám seba. Päť minútová práca

Päť minút sa to dá vždy. Ak to potom nejde, môžete ešte vždy prestať – ale väčšinou je začiatok najťažší.

Dajte si na prácu limit 5 minút. Začiatok býva najťažší, takže ak to dokážete, bude pre vás ľahšie pokračovať.

Niekedy sú to celkom určité úlohy, ktoré sa postarajú o zvesenie hlavy. Také, na ktoré človek jednoducho nemá žiadnu chuť -  snáď preto, že sú namáhavé, ťažké alebo obzvlášť nudné. Steffen Kirchner odporúča začať riešenie týchto nepríjemných úloh s 5 minútovou prácou: „Zaviažte sám seba, dnes investovať presne päť minút času, aby ste zaútočili na túto neobľúbenú úlohu.“ Ak je nechuť po piatich minútach ešte stále veľmi veľká, bude dobre opäť prestať.

Ak sa zmenší negatívny pocit, pracujte ďalej. Trik za týmto: väčšine ľudí padne zaťažko len samotné sebazaprenie, aby mohli začať. Ak už vec beží, je mnohé len z polovice tak zlé. Pri tomto cvičení sa preto dokonca často dostaví hrdosť, pretože ste prekonali sám seba.

6. Dvere zatvoriť a do toho. Len žiadne prerušenia

Deň zatvorených dverí. Zastavte rozptyľovanie, až kým nebudete hotový.

Všetko kňučanie nepomôže. Hromada aktov musí ešte dnes odísť? Potom len pomáha: zavrieť oči a ísť vpred. Tusch odporúča pri obťažných povinných cvičeniach pracovať nerušene. Potom platí: telefón a e-maily vypnúť, dvere zatvoriť a ťahať! Pri otravných a nepríjemných činnostiach je dôležité, aby ste zostali pri lopte, pretože čím častejšie sme pri niečom prerušovaní, tým ťažšie nám padne opätovný vstup do tejto činnosti.

7. Cesty von z hlbín. Kde je môj motivátor?

Hľadá sa motivátor. Snáď nebudú všetci kolegovia tak presvedčiví ako coldplay spevák Chris Martin, ale už ohromne môže pomôcť, keď niekto vyžaruje pozitívnu energiu.

Ak je motivácia úplne v pivnici a nič nefunguje, často pomáha vstup zvonku: „Hľadajte si vedome spoločnosť ľudí, ktorí vás môžu strhnúť so svojou energiou,“ odporúča Vogel. V ideálnom prípade sú to kolegovia, ktorí povzbudzujú a ukazujú, že všetko je len spolovice také divoké. Akonáhle je prekonaná prvá zábrana, prúdi motivácia opäť a môžete dosiahnuť oveľa viac, ako ste si predtým mysleli.

V práci si vedome hľadajte spoločnosť ľudí, ktorí vás môžu strhnúť so svojou energiou.

8. Relativizovať. Pozerať sa ponad okraj taniera namiesto do tunela

Zakalený výhľad. Pozerať sa do tunela býva pekné zriedkavo. Skúste to s inou perspektívou.

Často sa pohľad do tunela postará o to, že si sami kopeme motivačné diery. Tusch preto odporúča pohľad ponad okraj taniera. „Koľko je ľudí, ktorí nemajú absolútne žiadnu prácu, ktorí sú šikanovaní alebo vykonávajú činnosť, ktorú by nechcel žiaden z nás?“ Predstaviť si čo človek sám dosiahol a na akej úrovni sa sťažuje, pomáha pozerať sa na svoju prácu uvoľnenejšie a pozitívnejšie.

Tip Vitariána

Viac tipov, ako napríklad zvíťaziť nad stohom vecí na vašom písacom stole, ako finančne zbohatnúť tým, že od niečoho upustíte a ako svoj život spomaliť, sa môžete dočítať v knižke Zjednodušte si život.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

Manager-Magazin

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 108