Máte doma prieberčivého jedáka?

Nechajte si poradiť od Dr. Muthovej

Viete, kto sú deti bielej stravy? Sú to chlapci a dievčatá, ktorí sa na raňajky, obed, večeru a často i medzi hlavnými chodmi napchávajú nekvalitným kuracím mäsom, bielou ryžou, bielym cukrom, bielym pečivom atď. Niektoré deti bielej stravy majú svoje stravovacie podmienky tak striktne zadefinované, že rodičia musia na ich špecifické požiadavky upozorňovať i reštauračné zariadenia.

Máte doma prieberčivého jedáka?

Skutočne nič neje?

Mnoho ľudí si myslí, že prieberčiví detskí stravníci budú chudí, avšak veľa detí je prieberčivých iba v prípade niektorých, nanešťastie často krát  práve zdravých potravín. Následkom toho tieto deti nielenže nie sú vychudnuté, ale sú dokonca vyslovene obézne.

Možno sa rodičom takýchto detí často zdá, že dieťa koniec koncov nič nejedáva. Ledva do seba niečo dostane na raňajkách, polievku odsúva a v rizote sa sotva pomrví. Ako je teda možné, že priberá? Je nutné položiť si nasledujúcu otázku:

Čo robí dieťa medzi hlavnými chodmi?

Ak má k dispozícii množstvo sladkostí – či už sú to müsli tyčinky, čokolády, cukríky alebo koláče a zákusky – ak si pochutnáva na čipsoch, jadierkach alebo tyčinkách, je už navyknuté na istý typ výrazných chutí, ktorých sa chuťové bunky pri každom súste dožadujú. Jemne ochutené, čerstvé, varené, dusené alebo na pare pripravené jedlá im následkom toho nechutia.

Rodičia často ani nevedia, čo sa ich deťom dostane počas dňa "pod zúbok".

Rodičia sa v takomto prípade oprávnene obávajú nedostatku vitamínov, minerálov a bielkovín a na nálade im nepridáva ani spoločnosť, ktorá ich často odsudzuje za to, že do svojich detí nedokážu dostať kúsok zelenej papriky, špenát či čerstvé ovocie.

Existuje prevencia?

Ak ste so svojimi deťmi do takéhoto štádia zatiaľ nedospeli, môžete urobiť niekoľko preventívnych krokov, aby ste sa mu aj v budúcnosti s istotou vyhli. Dr. Natalie Muthová, dietetička, ktorá sa prípadmi prieberčivých detí resp. deťmi bielej stravy zaoberá, tvrdí, že je veľmi dôležité vystavovať deti širokému spektru chutí počas ich útleho detstva a dokonca už i počas tehotenstva a dojčenia.   

Podľa Dr. Muthove začínajú byť deti prieberčivé približne po dosiahnutí druhého roku života, takže s prestieraním rôznorodej palety jedál by mali rodičia začať už pred týmto obdobím. Deti sú na počiatku svojich životov otvorené novým veciam, chcú všetko skúšať, pozorovať, počúvať a dokonca i ochutnávať. Využite to! V období, kedy začínajú prijímať tuhé jedlo, teda asi šesť mesiacov po narodí sa snažte deťom dávať čo možno najviac zdravého jedla rôznych chutí – vyvinie sa tak u nich náklonnosť k mnohým chutiam, a tak i keď sa z prieberčivosti neskôr s nejakými rozlúčia, množstvo iných im stále zostane.   

Bábätká sú novým chutiam otvorenejšie ako staršie deti. Pokúste sa im zdravé chute do pamäťovej karty chuťových buniek vštepiť už v útlom veku.

Jedna rodina, jedno jedlo.

Ak ste už túto fázu vývoja svojich detí prešvihli, stále máte niekoľko možností, ako deti navnadiť na zdravú stravu. V prvom rade sa nevzdávajte a dajte dieťaťu šancu, aby sa do jedla, ktoré z počiatku odmieta, postupne zaľúbilo. Nevynechajte ho zo svojho jedálnička iba preto, že ho dieťa raz či dvakrát odmietlo. Užívajte si ho a ponúkajte ho na rodinných oslavách aj ostatným. Niekedy dieťaťu stačí, aby videlo, ako chutí iným ľuďom a časom dá jedlu druhú šancu.

Dr. Muthová pri vysvetľovaní rozdelenia povinností medzi deťmi a ich rodičmi cituje ďalšiu známu dietetičku, Ellyn Satterovú, ktorá prišla s jednoduchým pravidlom nad zlato:

Rodičia rozhodujú čo a kedy deťom na jedenie ponúknu. Deti majú takisto možnosť výberu, no vyberajú si len z toho, čo im rodičia ponúknu.

Ďalšia, na prvý pohľad možno trochu drastická rada Dr. Muthovej pre rodičov, ktorí si už so zlými stravovacími návykmi svojich detí nedokážu poradiť, je prosté vyhladovanie. Hladné dieťa sa skôr či neskôr naje. Tou najlepšou možnosťou je vyhladovať dieťa tak, aby hlad pocítilo v čase obeda alebo večere, kedy pripravíte pokrmy, z ktorých si môže vyberať.

Aj keď môže byť tento postup behom na dlhú vzdialenosť, Dr. Muthová povzbudzuje rodičov, aby vydržali, nevzdávali sa a nerobili v tomto ohľade deťom po vôli napríklad prostredníctvom alternatívnych nezdravých jedál, ktoré sú ochotné zjesť: jedna rodina, jedno jedlo.

Výsledný efekt

Ako môžu takéto postupy dopadnúť? Ak sa jedná o malé dieťa, je viac ako pravdepodobné, že sa nakoniec prispôsobí. Staršie deti, ktoré na takýto plán nepristúpia často i zo vzdoru, sa naučia variť a pripravovať si vlastné jedlo. Aj to je istým spôsobom krok vpred, pretože deti, ktoré si varia, spoznávajú nové chute a možno sa práve cez ne dopracujú k zdravšiemu stravovaniu. Často sa však nakoniec stane, že deti zistia, koľko práce varenie dá a z pohodlnosti sa vrátia k rodičovskému jedlu.

Buďte trpezliví a ak sa vám nechce presedieť hodiny s lyžičkou za stolom, skúste nechať svoje dieťa poriadne vyhladnúť.

I keď v niektorých vážnych prípadoch treba zvážiť aj iné príčiny nezáujmu o zdravú stravu ako je obyčajná prieberčivosť a konzultovať zdravotný stav dieťaťa s odborníkmi, pravdou zostáva, že veľká väčšina detí zdravotnými problémami netrpí a ich stravovacie preferencie sú jednoducho vrtochom cukrom a soľou rozmaznaných chuťových buniek.

Tip Vitariána

Ak sa vaše deti nechcú vzdať sladkostí, pri prechode na zdravšie stravovanie sa pokúste ponúknuť im alternatívu, ktorá by okrem sladu dostala do ich vyvíjajúcich sa telíčok i množstvo vitamínov, minerálov a bielkovín. Existujú skutočne zdravé čokolády plné vzácnych živín, ktoré navyše nekazia zuby i tyčinky so skvelou chuťou plné látok, ktoré deti na správny vývoj potrebujú. Postupom času si možno dieťa od častej konzumácie sladkostí odvykne, no spočiatku nie je zlé mať po ruke alternatívu, ktorá by uspokojila tak rodiča ako aj dieťa. 

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

www.nytimes.com 

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 86