Natankovanie slnka na sklonku leta

Nabite teraz Váš akumulátor vitamínu D!

11. 07. 2015 Ochorenia Vitamíny Leto Zima Kosti  Jozef Maťko
Natankovanie slnka na sklonku leta

Florian Barvencik je vedúci primár na Ústave osteológie a biomechaniky na Univerzite v Hamburgu, jedinom ústave svojho druhu v Nemecku. Je členom pracovnej skupiny Vitamín D Nemeckej spoločnosti osteológie a má početné vedecké publikácie na túto tému.

Experti hovoria, že mnohí ľudia majú nízku hladinu vitamínu D. Tento sa tvorí pomocou slnečného svetla v koži – človek by mal využiť dni na sklonku leta, aby dobil svoje akumulátory opaľovaním.

V našich zemepisných šírkach má 68 percent populácie nedostatok vitamínu D, a to najmä na jeseň a v zime. Preto je určite správne sa teraz ešte raz vystaviť slnku. Ak máte na sebe podľa možnosti málo oblečenia a ľahnete si na poludnie bez opaľovacieho krému na slnko, dosiahnete čo najlepší efekt. V ľahu dopadá viac slnka na kožu ako v stoji.

Grilovanie sa na slnku cez dovolenku na pláži určite nie je správne. Títo ľudia si vykupujú vitamín D s rýchlejším starnutím kože a vyšším rizikom rakoviny kože. Odporúčame mierne slnenie. Ale slnko samotné nepomôže tak či tak: Vitamín D sa ukladá iba dva až tri mesiace, v zime rozhodujúce UVB žiarenie neprichádza vôbec v našich zemepisných šírkach na zem. A ak ste neboli pred dverami v minulom roku, potom nepostačuje ľahnúť si na slnko na jedno popoludnie, aby ste naplnili zásobník vitamínu D. Teraz si povedzme pár slov o ultrafialovom žiarení.

Ultrafialové žiarenie. Jeho pôsobenie na kožu

Existujú tri druhy žiarenia, ktoré rozlišujeme podľa dĺžky vĺn:

  1. UVA, s vlnovou dĺžkou 315 nm až 400 nm. Zemská atmosféra ho pohlcuje na 30 %.  UVA žiarenie preniká hlboko do kože a poškodzuje elastické vlákna spojivového tkaniva. V dôsledku toho klesá elasticita kože a vznikajú vrásky. UVA žiarenie urýchľuje tiež tvorbu stareckých škvŕn a je zodpovedné hlavne za tzv. slnečnú alergiu.
  2. UVB, s vlnovou dĺžkou 280 nm až 315 nm. Zemská atmosféra ho prakticky pohlcuje na 50-60 %. UVB žiarenie je zodpovedné za zhnednutie kože a hlavne za jej spálenie. Viacnásobné spálenie zvyšuje riziko vzniku rakoviny kože v dospelosti (poškodenie kože slnečným žiarením sa udialo dávno predtým, než sa vyvinie nádor).
  3. UVC, s vlnovou dĺžkou 100 nm až 280 nm. Zemská atmosféra ho prakticky pohlcuje na 100 %,

UV spektrum dopadajúce na povrch Zeme je tvorené z 90–99 % žiarením UVA a 1–10 % žiarenia UVB. Na každých 300 m výšky rastie intenzita UV žiarenia o 4 %. Vo výške 1 500 m je o 20 % vyššia ako pri hladine mora.

Vráťme sa opäť k vitamínu D. Odporúčané rozmedzie dávok vitamínu D pre ukladanie v krvi sa pohybuje medzi 30 a 100 nanogramov na mililiter – Nemci majú v priemere hodnotu 18. Ako sa príde k tomu, vyhlásiť hodnoty vitamínu D za normu, ktoré nedosahuje väčšina ľudí?

To je opodstatnené objektívnymi kritériami. U ľudí s menej ako 30 nanogramov nachádzame osteoidné štruktúry v kosti (osteoid je nezvápenatené kostné tkanivo), to znamená mäkké, nemineralizované komponenty. Čím nižšia je hladina  krvného séra, tým viac z nich nájdeme. Pri závažnej rachitíde, pri ktorej sa kosti ohýbajú, zistíme hodnoty pod desať, čiastočne pod päť nanogramov.

Odporúčané dávky vitamínu D sú od 30 po 100 ng/ml, Nemci však majú bežne 18. Kto má menej ako 30, hrozí mu poškodenie kostí.

Ako vyvolá nízka hladina vitamínu D také škody?

Vitamín D spôsobí, že sa v črevnej sliznici vybudujú malé kanály, cez ktoré sa absorbuje  vápnik. Čím vyššia je hladina vitamínu D, tým je lepšie vstrebávanie vápnika. Ak naproti tomu hladina vitamínu D klesá, klesá tiež hladina vápnika, môžete užívať vápnika koľko len chcete.  Prištítna žľaza reaguje s uvoľňovaním parathormónu (hormón bielkovinovej povahy, regulujúci hladinu vápnika v organizme).

Prečo to telo robí? Telo udržuje hladinu vápnika pokiaľ možno konštantnú, pretože je to nevyhnutné pre mnoho bunkových funkcií. 99 percent vápnika je uložených v kostiach. Ony sú ako konto, z ktorého môžete čerpať po celé roky a desaťročia bez toho, aby to už viedlo k poškodeniu. Až do 20, 25 rokov života sa buduje kostná hmota - a potom postupne ubúda. Pri nedostatku vitamínu D sa prakticky odpisuje z vápnikového konta.

Nemci majú priemernú hodnotu 18 nanogramov na mililiter kosti. Ak máte v lete hladinu vitamínu D rovnú 18 ng, možno predpokladať, že sa v zime významne zníži pod desať, pretože od októbra slnko výrazne slabne. To nie je na začiatku akútne zlé - ale ak máte túto hodnotu desať až 20 rokov, potom budete mať s veľkou pravdepodobnosťou väčšie problémy s kosťami ako niekto, kto bol lepšie zabezpečený s vitamínom D.

Ďalší faktor, ktorý významne ovplyvňuje pevnosť kostí je genetická zložka.  Ak máte vrcholovú kostnú hmotu 130 percent, potom sa prejaví nedostatok vitamínu D oveľa menej než v prípade, že ste zdedili pomerne mäkké kosti. Pohyb je tiež pre kosti veľmi pozitívny.

V škandinávskych krajinách, v Kanade a USA sa pridáva do základných potravín vitamín D. Táto prax nie je povolená v Nemecku - neprávom? Nemecký potravinový zákon pochádza z tridsiatych rokov, mohol by sa už novelizovať. Ak dáme dieťaťu 400 IU* vitamínu D denne na ochranu kostí a dospelí dostávajú so stravou v priemere iba 120 IU, potom je niečo nesprávne**. Avšak Nemecká spoločnosť pre výživu (DGE) predsa len odporúča pre tých, ktorí sa nemôžu dostatočne dostať na slnko, výživový doplnok.

Akú dávku? DGE z dobrých dôvodov nehovorí nič, lebo existujú tiež kontraindikácie, napríklad, keď má človek už aj tak vysokú hladinu vápnika alebo poruchu prištítnej žľazy. U pacienta to otestujeme a potom môžeme dať lekárske odporúčanie na dávkovanie.

Tip Vitariána

Ak ste v lete málo tankovali vitamínu D, na sklonku leta sa vystavte ešte raz slnku. Ľahnite si málo oblečení na poludnie bez opaľovacieho krému na slnko!

Ak ste v lete boli málo na slnku, využite posledné jesenné lúče a opaľujte sa bez opaľovacieho krému.

Vysvetlivky:

*Čo je IU? IU (international unit) je vo farmakológii medzinárodná jednotka na meranie množstva látky. Hmotnosť alebo objem, ktorý predstavuje jednu medzinárodnú jednotku sa líši v závislosti na tom, ktorá látka sa meria, a rozptyl je založený na biologickej aktivite alebo účinku  za účelom ľahšieho porovnania látok. Medzinárodné jednotky sa používajú pre kvantifikáciu vitamínov, hormónov, niektorých liekov, vakcín, krvných produktov a podobných biologicky aktívnych látok. U vitamínu D je 1 IU biologický ekvivalent 0,025 μg cholekalciferolu/ergokalciferolu.

**Oficiálne však platí: odporúčaná denná dávka (Reccommended Dietary Allowance) v skratke RDA- je denný príjem živín, ktorý je považovaný za dostatočný na to, aby pokryl potreby väčšiny zdravých jedincov (bez rozdielu pohlavia) v každej vekovej skupine.

V rámci EU platia hodnoty RDA. Nový štandard Európskeho úradu pre bezpečnosť potravín (EFSA) uvádza pre vitamín D množstvo 400 IU na deň.

Súvisiace články

Výrobcovia