Zbavte sa depresie raz a navždy!

Jasný mozog a aktívne telo nás privedú k dobrej nálade.

Možno ste si doteraz mysleli, že nálada vzniká sama od seba. Nie, nie je to tak. Náladu si tvoríme my - svojím životným štýlom. Nový výskum naznačuje, že vašu náladu ovplyvňuje množstvo ovocia a zeleniny, ktoré jete. Odborníci kladú veľký dôraz aj na pohyb. 

Zbavte sa depresie raz a navždy!

Zažeňte zimnú depresiu zdravou stravou, cvičením, slnkom a poraďte sa

Ak máte problémy s depresiou alebo bojujete so svojou náladou v zime, zamyslite sa nad zmenou vášho životného štýlu jedením rastlinnej stravy. Nová štúdia zistila, že vašu náladu ovplyvňuje množstvo ovocia a zeleniny, ktoré jete. Zlepší to aj vaše zdravie a zvýši hladinu energie. Okrem zmien v stravovaní je na zahnanie depresie účinné pravidelné cvičenie, vystavenie sa slnečnému žiareniu a poradenstvo.

Veľká štúdia o strave a depresii

Rastlinná strava poskytuje mnohé zdravotné prínosy vrátane toho, že znižuje krvný tlak a cholesterol, zlepšuje hladinu cukru v krvi, znižuje riziko rakoviny a podporuje chudnutie. Nový výskum naznačuje, že množstvo ovocia a zeleniny, ktoré jete, ovplyvňuje aj vašu náladu.

Vážnejšia depresia sa týka približne 14,8 milióna dospelých obyvateľov Spojených štátov. V zimnom období veľa ľudí začína bojovať so sezónnou afektívnou poruchou (sezónnou depresiou). Ak by ste radi zahnali „zimné blues“, pouvažujte nad rastlinnou stravou!

Veľká štúdia pozostávajúca z 15 093 ľudí zistila, že strava z ovocia, zeleniny, strukovín a orechov predchádza nástupu depresie naznačujúc, že depresia sa môže spájať s nedostatkom živín.

Výskumníci porovnávali:

  • stredomorskú stravu,
  • pro-vegetariánsku stravu (ktorá zvyšuje podiel rastlinných potravín na tanieri k živočíšnym)
  • a Index zdravého stravovania 2010 (Alternative Healthy Eating Index-2010, ktorý propaguje vyšší príjem celozrnných obilnín, polynenasýtených mastných kyselín, orechov a omega-3 tukov s dlhým reťazcom a znížený príjem červeného/spracovaného mäsa, rafinovaných obilnín a cukrom sladených nápojov).

Potraviny ako mäso a sladkosti (zdroje živočíšnych tukov: nasýtených a trans-mastných kyselín) boli negatívne ohodnotené, zatiaľ čo orechy, ovocie a zelenina (zdroje omega-3 mastných kyselín, vitamínov a minerálov v tomto poradí) boli obodované pozitívne.

Štúdia zistila, že Index zdravého stravovania 2010 sa spájal s najväčším znížením rizika depresie. Strava sa skladala z omega-3 mastných kyselín, zeleniny, ovocia, strukovín, orechov a striedmeho príjmu alkoholu.

Náladu ovplyvňuje množstvo ovocia a zeleniny, ktoré jete.

Čo má životný štýl spoločné so spôsobom myslenia a výkonom mozgu?

Na túto otázku odpovedá aj Helmuth Wandmaker v knihe Tajemství všech nemocí: Hlavu nemôžeš oddeliť od tela. 25% dodanej energie spotrebuje samotný mozog! Je preto celkom logické, že predovšetkým myšlienkový výkon je závislý na prirodzenej čerstvej strave. Podľa Wandmakera pre naše telesné a mozgové výkony potrebujeme predovšetkým glukózu, ovocný cukor, ktorý je bohato obsiahnutý v strave z čerstvého a zrelého ovocia. S najmenšími tráviacimi stratami nám okamžite dodáva energiu.

My však naše telo zapĺňame toxickými látkami z varenej stravy, kedy mozog nie je schopný dobre rozmýšľať. Dôkazom je pôst. „V hlave sa zrazu vyjasní!“ Keď sa telu nedodáva ďalšia varená potrava, telo sa začína zbavovať usadenín a preťažovanie mozgu odpadovými látkami zaniká. Ak sa ďalej podáva strava, ktorá neobsahuje jedy, krv opäť prúdi voľnejšie, zdravotný stav sa podstatne zlepší a zosilnie aj duševná sila. Telo a duch majú spoločnú jednotku, choré telo ovplyvňuje ducha a naopak. 

Cvičením proti depresii

Cvičenie uvedie do normálu vašu hladinu inzulínu a posilní vaše hormóny „dobrých pocitov“. 

Pohyb zvyšuje aktivitu mozgových buniek a pôsobí proti depresii.

Samantha Heller, fyziologička z medicínskeho centra Newyorskej univerzity sa vyjadruje, že „ľudské telo je jedno veľké chemické laboratórium, ktoré nielen riadi naše zdravie, ale aj naše duševné a emocionálne stavy“. Hovorí, že „ľudské telo je fyzicky aj biochemicky predurčené k pohybu“. Keď cvičíme, naše telesné sústavy sa pripravujú, aby sa lepšie prispôsobovali vznikajúcim úlohám ako je zvýšenie vytrvalosti, posilnenie svalov a kostí, zlepšenie nálady a zníženie úzkostlivosti. Heller dodáva, že cvičenie pomáha udržiavať aj arteriálne zdravie a posilňuje svaly srdca.

„V mozgu cvičenie zvyšuje aktivitu mozgových buniek, vaskulárnu funkciu a tvorí zlúčeniny, ktoré posilňujú zdravie mozgu. Všetky tieto veci môžu mať veľký vplyv na náladu, pamäť a emócie,“ tvrdí Heller.

Ďalšie faktory

Slnečné svetlo, ktorého však cez zimu nemáme veľa, posilňuje telo vitamínom D, ktorý zlepšuje náladu. Poradenstvo vám môže pomôcť roztriediť emocionálne stresory, zorganizovať si ich a problém vyriešiť.

Ak ste unavení, neberte povzbudzujúce prostriedky ako kávu, cigarety, ale odpočiňte si, pretože len pokojom a odpočinkom (aj duševným) sa naša batéria opäť nabije.

Živá strava, intenzívny pohyb a príroda vašu zlú náladu naozaj dokážu zázračne premeniť na dobrú.

Tip Vitariána

Živá strava, intenzívny pohyb a príroda vašu zlú náladu naozaj dokážu zázračne premeniť na dobrú. Platí totiž, že jasný mozog a aktívne telo nás privedú k dobrej nálade, teda v zdravom tele zdravý duch!

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

news.therawfoodworld.com
consumer.healthday.com
Helmuth Wandmaker – Tajemství všech nemocí

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 104