Vitamín C

Prevencia a liečba všetkých chorôb

Vitamín C je jednou z najdôležitejších živín. Je tiež známy ako kyselina askorbová, čo je odvodené od toho, že pôsobí proti skorbutu – „antiskorbut“. Chemicky sa zaraďuje medzi sacharidy, funkčne ku kyselinám a fyziologicky k vitamínom. Je rozpustný vo vode. Prečo je pre nás dobrý a nevyhnutný?

Vitamín C

Vitamín C, čo je dnes už všeobecne známe, je veľmi potrebný a má liečivé účinky na ľudský organizmus, a to hlavne:

  • stimuluje všetky orgány a žľazy v tele
  • podporuje liečbu všetkých chorôb
  • okrem toho podporuje mozog, pretože pomáha pri syntéze neurotransmiteru noradrenalínu a zlepšuje náladu
  • je to pravdepodobne náš najdôležitejší antioxidant, brzdí starnutie
  • podporuje rast a hojenie tkanív, stimuluje spojivové tkanivá
  • podporuje imunitný systém
  • syntetizuje kolagén, potrebný pre rast, zdraviu a obnovu kostí, šliach a chrupaviek
  • zlepšuje detoxikáciu a vstrebávanie železa z potravy
  • pomáha pri syntéze karnitínu, ktorý pomáha meniť tuk na energiu

Ľudia si to však často neuvedomujú a trpia nedostatkom vitamínu C. A týka sa to najmä starších ľudí.

Mnohé choroby v skutočnosti nie sú chorobami, ale ide len o nedostatok vitamínov, minerálov a stopových prvkov. Najnebezpečnejšie je spojenie nedostatku vitamínov a minerálov s prekyslením, čím trpí väčšina ľudí, a preto sa ich starnutie urýchľuje.

Ak napríklad telu začneme dodávať vitamín C, žilové steny sa znovu stanú elastickými a začne sa odbúravať cholesterol. Následkom toho klesne aj krvný tlak a zníži sa riziko infarktu a mŕtvice. Úplný nedostatok vitamínu C vedie až k smrti.

Biológia vitamínu C

Vitamín C po prvýkrát izoloval maďarský biochemik Dr. Albert Szent-Gyorgi v roku 1928. Oddelil ho z nadobličiek zvierat pre výskum o bunkovom dýchaní. Neskôr si všimol, že dobrým zdrojom vitamínu, ktorý objavil, je paprika.

Väčšina cicavcov si dokáže vitamín C v tele syntetizovať z glukózy, ale človek, primáty, netopiere a morčatá ho musia prijímať stravou. Vďaka tomu, že si ho telo ostatných cicavcov vie vyrobiť, nepoznajú tieto živočíchy napríklad prechladnutie a infarkty. Nám však na výrobu vitamínu C chýba enzým L-gulonolaktonoxidáza. Naši predkovia si s veľkou pravdepodobnosťou vitamín C syntetizovať mohli – z množstva glukózy. Táto schopnosť sa stratila a dôvodom možno bolo, že divo rastúce rastliny mali niekedy oveľa vyšší obsah vitamínu C ako dnešné vyšľachtené rastliny, preto sa telo nemuselo tak namáhať tvorbou vitamínu C. Neskôr človek túto možnosť stratil. A preto, keďže vitamín C je pre telo životne dôležitý a nevyhnutný, musíme ho prijímať niekoľkokrát denne, pretože telo si ho dokáže ukladať len vo veľmi malých množstvách.

Vitamín C je pre telo životne dôležitý a nevyhnutný, musíme ho prijímať niekoľkokrát denne, pretože telo si ho dokáže ukladať len vo veľmi malých množstvách. Zahriatím nad 190°C sa ničí.

Napriek tomu, že sa vitamín C v prírode hojne nachádza, je to často chýbajúca živina u ľudí konzumujúcich prevažne spracovanú stravu. Vitamín C sa ničí zahriatím nad 190°C, preto môže byť zničený grilovaním, či pečením. Varenie ovocia a zeleniny obsahujúcich vitamín C ho nemusí zničiť, ale céčko sa vylúhuje do vody. Ak vodu zlejete, prídete aj o vitamín C.

Telo absorbuje vitamín C v závislosti od dávky. Ak sa konzumuje 30 až 180 mg vitamínu denne, telo absorbuje 70 až 90 percent z neho. Dávky prevyšujúce 1 gram denne sú v podstate oveľa nižšie, lebo ich vstrebateľnosť je menšia ako 50 percent. Zvyšok vitamínu sa vylúči močom približne 30 minút po zjedení.

Kde sa vitamín C nachádza?

Vitamín C nenájdete v žiadnych obilninách, cereáliách, pečive a cestovinách. Takisto ho nenájdete ani vo vajciach, len v malom množstve v niektorých druhoch mlieka (vrátane materského), nie je v tukoch a olejoch, ani vo väčšine rýb, morských plodov a mäsa s pár výnimkami, ako sú napríklad treska, jahňací mozog a kuracia pečeň - ale v menšom množstve. Avšak vitamín C sa hojne nachádza v ovocí, zelenine a bylinkách, a teda aj v čerstvých šťavách a smoothies. Spomedzi dochucovadiel sa v malom množstve objaví v čili omáčke, paradajkovom pretlaku a v džemoch - teda vo výrobkoch z ovocia a zeleniny.

Infografika - Obsah vitamínu C v potravinách

Poznámka k obrázku: lyofilizácia je proces sušenia potravín zachovávajúci kvalitu živín. Potraviny sa najskôr rýchlo zmrazia, čo nepoškodí štruktúru potraviny, následne sa roztopia pri nízkom tlaku a sušia sa.

Najviac vitamínu C prekvapivo neobsahujú citróny a pomaranče, aj keď aj tie sú tiež dobrým zdrojom. Pre porovnanie, citrónová šťava obsahuje 46 mg vitamínu C na 100 g a pomarančová 50 mg. Najvyšší obsah vitamínu C má ovocie camu camu a sušený prášok z camu camu obsahuje až 12 gramov vitamínu C na 100 gramov výrobku.

Nedostatok vitamínu C

Ak jete zdravú a pestrú stravu obsahujúcu ovocie a zeleninu, pravdepodobne nedostatkom vitamínu C netrpíte. Lenže niektorí ľudia majú väčšie riziko nedostatku vitamínu C, sú to hlavne:

  • fajčiari a pasívni fajčiari
  • ľudia s klasickou stravou pozostávajúcou najmä z pečiva, mäsa a varených jedál
  • deti kŕmené prevažne kravským mliekom

Dôsledkom nedostatku vitamínu C môže vzniknúť choroba nazývaná skorbut. Vyskytuje sa hlavne u alkoholikov so zlou stravou a u izolovaných starých ľudí.

Vitamín C a štúdie

Francúzska štúdia zistila, že ľudia s nedostatkom vitamínu C majú zvýšené riziko krvácania v mozgu tiež nazývaného hemoragická mŕtvica. Hemoragická mŕtvica je síce zriedkavejšia, ale aj smrteľnejšia ako iné typy mŕtvice. Výskumníci na jej prevenciu odporúčajú konzumovať vitamín C hlavne v čerstvých potravinách, nie jeho doplnky.
Štúdia skúmala 65 ľudí, ktorí zažili hemoragickú mŕtvicu a 65 zdravých ľudí. Ľudia s mŕtvicou mali v priemere zníženú hladinu vitamínu C na rozdiel od zdravých jedincov, ktorých hladina vitamínu C bola normálna. Nedostatok vitamínu C sa spájal s dlhšou hospitalizáciou, i keď nie s vyšším rizikom úmrtia.

Iná štúdia z roku 2014 prišla na to, že veľké vnútrožilové dávky vitamínu C môžu pomôcť pri chemoterapií v boji proti rakovinovým bunkám. Vitamín C dodávaný priamo do ľudských a myších nádorových buniek pomohol zahubiť poškodené bunky, zatiaľ čo zdravé zostali nepoškodené. V nasledujúcich pokusoch sa na pacientoch s rakovinou krčka maternice zistilo, že ak im bol injekčne do žíl podávaný vitamín C, vedľajšie účinky z chemoterapie a liečby rakoviny boli menej toxické. Podobné účinky malo podávanie vitamínu C pri rakovine vaječníkov. Napriek tomu, že sa vplyv vitamínu C musí ešte skúmať, vedci tvrdia, že jeho používanie je bezpečné a nie je drahé.

Vitamín C na prechladnutie?

Veľa ľudí pravidelne zvyšuje príjem vitamínu C na zahnanie prechladnutia. Vedecké štúdie však prišli na to, že:

  • u bežných ľudí vitamín C len čiastočne zmierňuje symptómy prechladnutia
  • a že branie vitamínu C neskracuje trvanie prechladnutia o viac ako 10 percent u dospelých a 15 percent u detí
  • avšak branie vitamínu C pomáha hlavne fyzicky aktívnym ľuďom – športovcom, vojakom, ľuďom žijúcim v extrémnych podmienkach, ktorým môže branie vitamínu C znížiť riziko a príznaky prechladnutia.

Čo ste o vitamíne C možno nevedeli...

  • anglickí námorníci pili limetkovú šťavu, aby zabránili skorbutu.
  • eskimáci majú veľmi málo čerstvého ovocia a zeleniny, ale netrpia skorbutom, pretože tradičné morské potraviny, ktoré jedávajú oni, ako napríklad tulenie mäso, obsahujú vitamín C.
  • pridávaním kyseliny askorbovej do jedál sa zachováva farba a chuť potravín.
  • vitamín C a káva sa môžu použiť na tvorbu bieločierneho fotografického filmu.
  • Linus Pauling, nositeľ Nobelovej ceny, presadzoval vysoké dávky vitamínu C. Študoval účinky vitamínu C na rakovinu a prechladnutie, ale jeho závery sa neskoršími štúdiami nepotvrdili.
  • je to najviac vyhľadávaná živina na internete.
  • ľudia si myslia, že najvyšší obsah vitamínu C majú pomaranče, ale viac ho má camu camu, červená paprika, papaya, brokolica a kel.

Odporučené užívanie

Vitamín C je pre vaše zdravie nevyhnutný a najlepší spôsob, ako ho dostať do tela, je cez potraviny. 10 mg vitamínu C denne stačí na vyhnutie sa skorbutu. Odporúčania odborníkov sa pohybujú medzi 30-75 mg denne, no sú aj vyššie. Napríklad Linus Pauling odporúčal 19 gramov denne. Potreby vitamínu sú vyššie pri aktívnom fyzickom pohybe, pri veľkom príjme tekutín, u fajčiarov a pri chorobách. Vysokých dávok sa nemusíte obávať.

Ovocie jedzte celé

Vitamín C pôsobí ešte omnoho lepšie spolu s jeho kofaktorom OPC (oligomérnym proanthocyanidínom). Táto látka sa nachádza väčšinou v častiach rastlín, ktoré zvykneme vyhadzovať – v jadrách, kôstkach a šupke. OPC je najsilnejší známy antioxidant – osemnásťkrát silnejší ako vitamín C. Kombinácia vitamínu C a OPC je preto výnimočne účinná proti starnutiu.

Kombinácia vitamínu C a OPC (jadierok, zrniek a šupiek z ovocia) je výnimočne účinná proti starnutiu a vráskam.

Takže človek si kombináciou vitamínu C a OPC môže významne predĺžiť život, obmedziť tvorbu vrások, vyzerať a cítiť sa mladšie. OPC sa nachádza vo veľkom množstve najmä v červenom víne, lebo to kvasí so šupkami, zrnami a stopkami. Ľudia pijúci červené víno môžu žiť dlhšie a zdravšie aj napriek tomu, že alkohol je škodlivý, a preto majú Francúzi najnižší koeficient úmrtnosti. OPC navyše rozpúšťa krvné zrazeniny, znižuje krvný tlak a u žien podporuje tvorbu estrogénu.

Tip Vitariána

Vitamín C sa z plodov stráca už po zbere a pri ich uskladnení, jeho únik viac spomaľuje mrazenie. V obdobiach, kedy nie je dostatok kvalitnej surovej stravy plnej vitamínu C a potrebujete posilniť imunitu alebo niečo vyliečiť, vám odporúčame pridávať si do smoothies ½ ČL camu camu prášku a tiež môžete pridávať napríklad mrazené ríbezle.
Na záver možno už viete, že ak si do šťavy alebo smoothie pridáte napríklad citrónovú šťavu, zachová si peknú farbu (napríklad jablká a hrušky nezhnednú).

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

vitamins.lovetoknow.com
consumer.healthday.com
consumer.healthday.com
Kurt Tepperwein: Omladzujúce odkyslenie
Robert S. Morse: Zázračná detoxikace
en.wikipedia.org

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 96