Vitamín B2

Neznámy, ale nevyhnutný pre dobrý zrak a menej bolestí hlavy

Vitamín B2, tiež známy ako riboflavín, je druhým z ôsmich vitamínov skupiny B. Slovo „flavín“ je latinského pôvodu a znamená žltý. Takže vitamín B2 bol pomenovaný podľa svojej farby. To môžeme pozorovať, keď prichádza k jeho veľkému prísunu a farba moču sa z vylučovania nadbytočného riboflavínu stáva jasne žltou.

Vitamín B2

Objav

Na konci 1920-tych a na začiatku 1930-tych rokov vedci objavili v potravinách látku, ktorú telo potrebuje pre bežné fungovanie nervového systému. Táto látka bola chemicky identifikovaná a pomenovaná ako riboflavín, tiež nazývaný vitamín B2.

Akú má vitamín B2 úlohu?

Funkcia vitamínu B2 je takmer rovnaká ako vitamínu B1, aj keď ani vitamín nemôže nahradiť iný vitamín. Riboflavín je v tele potrebný na:

  • výrobu energie. Riboflavín je potrebný pre syntézu ATP.
  • je to antioxidant, ktorý pomáha telu zbavovať sa voľných radikálov. 
  • je tiež pre telo potrebný pri premene vitamínu B6 a kyseliny listovej do využiteľnej podoby. 
  • telesný rast.
  • tvorbu červených krviniek.

Riboflavín má podobu flavínadeníndinukleotidu (FAD) alebo flavínmononukleotidu (FMN), keď je v energetických dráhach v tele aktívny. Keď sa zmení na tieto dve formy, umožňuje prebiehať výrobe energie na báze kyslíka pripájaním sa k proteínovým enzýmom. Keď sa FAD a FMN pripoja k bielkovinám, nazývajú sa často flavoproteíny. Flavoproteíny môžeme nájsť po celom tele, ale väčšinou sa nachádzajú tam, kde je potrebná tvorba energie, napríklad v srdci a kostrovom svalstve.

Riboflavín sa hojne nachádza v zelenej zelenine, napríklad v brokolici, špenáte, petržlenovej a koriandrovej vňati, atď.

Medzi mnohými úlohami FAD je aj to, že je kofaktorom enzýmu nazývaného metyléntetrahydrofolát reduktáza (MTHFR). Byť kofaktorom znamená, že FAD musí byť prítomné pre tvorbu MTHFR. To je dôležité, pretože MTHFR sa podieľa na odbúravaní homocysteínu a vysoká hladina homocysteínu sa spája so zvýšeným rizikom srdcovej choroby.

Tvorba energie a metabolické procesy v tele si vyžadujú využitie kyslíka, avšak molekuly obsahujúce kyslík môžu byť vysoko reaktívne a môžu v tele spôsobovať škodu mnohým štruktúram vrátane obloženia ciev a kĺbových tkanív. Malá molekula podobná proteínu nazývaná glutatión pomáha tomuto poškodeniu predchádzať. Glutatión sa musí neustále recyklovať a vitamín B2 to umožňuje, pretože je kofaktorom pre enzým glutatión reduktáza, ktorý redukuje oxidovanú formu glutatiónu späť do jej zníženej podoby.

Vitamín B2 vo svojej FAD forme je využívaný tiež na premenu aminokyseliny tryptofán na vitamín B3, inak známy ako niacín.

Vitamín B2 je odolnejší voči teplu ako vitamín B1, ale je citlivý na svetlo

Preskúmané využitie

Prevencia migrény: Zdá sa, že vysoké dávky riboflavínu, okolo 400 mg/denne, drasticky znížili počet prepuknutí migrény. Avšak zdá sa, že bolesť hlavy a jej trvanie vysokými dávkami neboli ovpplyvnené.

Vitamín B2 je potrebný pre zdravý zrak a ako prevencia šedého zákalu.

Prevencia šedého zákalu: Vitamín B2 je spolu s inými živinami potrebný pre normálny zrak. Podľa prvotných výledkov výskumu môže riboflavín pomôcť predísť šedému zákalu. V dvojito zaslepenej štúdii s použitím placeba v kontrolnej skupinke ľudia, ktorí brali doplnky niacínu a riboflavínu mali menej kataraktov ako ľudia, ktorí brali iné vitamíny a živiny. Avšak vedci nevedia, či to bolo spôsobené riboflavínom, niacínom alebo ich kombináciou.

Potravinové zdroje vitamínu B2

Väčšina zdravých ľudí, ktorí jedia vyváženú stravu, má riboflavínu dostatok. Jeho najlepšími zdrojmi sú pivovarské kvasnice, zelená listová zelenina, brokolica, ružičkový kel, mandle, huby, sója, celé zrná, pšeničné klíčky, divoká ryža, veľa ho obsahuje mäso z orgánov, mlieko, jogurt, vajcia.

Riboflavín sa ničí svetlom, takže jedlo by sa malo skladovať mimo svetla, aby sa obsah riboflavínu zachoval. A aj keď sa riboflavín neničí teplom, môže sa stratiť vo vode, keď sa potraviny varia alebo namáčajú. Riboflavín sa tiež absorbuje lepšie, keď sa užíva medzi jedlami.

Obsah vitamínu B2 na 100 gramov potravín.

Synergické živiny

Živiny, ktoré pomáhajú pri absorpcii vitamínu B2 sú vitamíny AB1, B3, B5, B6 a B12, ako aj biotín, chróm, meď, cysteín, kyselina listová, glutatión, železo, horčík, fosfát, draslík a zinok.

Merania

Ako pri tiamíne (vitamíne B1) sa množstvá riboflavínu udávajú v miligramoch alebo mikrogramoch.

Potreby

Požiadavky na riboflavín sú približne podobné ako na tiamín. Okolo ½ mg denne potrebujú deti a 1-1,5 mg denne staršie deti a dospelí.

Účinky nedostatku

Prejavy nedostatku vitamínu B2 zahŕňajú:

  • citlivosť očí na svetlo,
  • oči sa ľahko unavia,
  • rozmazané videnie,
  • svrbenie a bolesť očí,
  • praskliny na koži v kútikoch úst,
  • purpurovočervený vzhľad pier a jazyka a 
  • ekzém.

Huby sú bohatým zdrojom riboflavínu (vitamínu B2).

Účinky pri nadbytku

Neboli objavené žiadne problémy, ktoré by sa vyskytli pri nadmernej konzumácii vitamínu B2. Keďže riboflavín je vitamín rozpustný vo vode, jeho nadbyok sa z tela rýchlo vylúči močom. 

Tip Vitariána

Veľa vitamínu B2 obsahujú napríklad huby alebo sušené bylinky, ale keďže je tento vitamín citlivý na svetlo, skladujte tieto potraviny v nádobách z tmavého skla alebo v tme.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

↑ Späť hore

Počet hlasov: 448