Vitamín B1

Celé zrná obsahujú antistresového vitamínu viac

Keď príde na vitamíny, väčšine z nás je známy vitamín A, vitamín D a vitamín C. Avšak keď príde na vitamíny skupiny B, tam sa už až tak nevyznáme. „B vitamíny“ sú v skutočnosti skupinou ôsmych rôznych vitamínov vrátane vitamínu B1, B2, B6, atď., ktoré zdieľajú určité spoločné vlastnosti a odlišujú sa od iných vitamínov ich funkciami, účinkami a odporúčaným dávkovaním. Vitamín B1 je známy aj ako tiamín.

Vitamín B1

Aké úlohy má vitamín B1?

Tiamín zohráva úlohu pri niektorých najdôležitejších chemických reakciách, ktoré v tele prebiehajú.

  • Tento dôležitý vitamín hrá kľúčovú úlohu v procesoch výroby energie v ľudskom tele. Bunky ho využívajú na premenu sacharidov na využiteľnú energiu. Tak, ako ľudia potrebujú počas dňa sacharidy, ktoré im poskytnú potrebnú energiu, tak potrebujú aj dostatočné množstvo vitamínu B1. Keď sa v bunkách spaľuje glukóza, tvorí sa v tele energia. Táto energia sa ukladá, aby ju bunky mohli využiť, ak sa produkuje organická látka nazývaná ATP, na ktorej vytvorenie je potrebný vitamín B1.
  • Tiamín sa tiež používa pri liečbe určitých genetických chorôb. Napríklad môže zmierniť niektoré príznaky Leighovej choroby, neurometabolickej poruchy ovplyvňujúcej nervový systém.
  • Zdá sa, že ďalšou oblasťou, kde je tiamín účinný, je prevencia ochorenia obličiek. Pre ľudí s cukrovkou 2. typu môže ochorenie obličiek predstavovať reálnu hrozbu. Avšak výskum naznačuje, že keď ľudia s cukrovkou 2. typu prijímajú vyššie dávky tiamínu, tie pôsobia proti potenciálnemu poškodeniu obličiek. Podobne niektoré štúdie spojili vitamín B1 s prevenciou šedého zákalu.
  • Podobne ako ostatné vitamíny B komplexu, aj tiamín sa niekedy nazýva „antistresový“, pretože môže posilniť imunitný systém a zlepšiť schopnosť tela odolávať stresovým podmienkam.

Objav

Tiamín sa nazýva vitamínom B1 preto, že bol zo skupiny B vitamínov objavený ako prvý. O jeho existencii vytvoril prvýkrát teóriu holandský lekár v roku 1897. Prišiel na to, že jedenie leštenej bielej ryže by mohlo mať za následok závažnú nervovú chorobu známu ako beri-beri. Avšak keď sa konzumovala neleštená a nerafinovaná ryža, choroba beri-beri sa nerozvíjala. V 1920-tych a 1930-tych rokoch bol tiamín chemicky izolovaný z ryžových otrúb.

Nedostatkom vitamínu B1 trpia ľudia v krajinách, kde sa jedáva veľa bielej ryže. Vitamín B1 sa nachádza v celých zrnách.

Potravinové zdroje vitamínu B1

Potrebu vitamínu B1 dokáže väčšinou zabezpečiť zdravá vyvážená strava. Aj ak konzumujete prevažne ovocie a zeleninu, dokážete si zabezpečiť významné množstvo vitamínu B1.

Bohatými zdravými zdrojmi vitamínu B1 sú orechy, semienka a naklíčené strukoviny a obilniny. Ak sa obilie rafinuje, väčšina vitamínu B1 (a aj iných vitamínov) sa stráca, preto ak jedávate obilniny a pečivo, vyberajte si celozrnné. Vitamín B1 sa nachádza aj v strukovinách (hrachu, sóji, fazuli, šošovici), v rybách a chudom bravčovom mäse, droždí a surových pšeničných klíčkoch.

Pozor: vitamín B1 sa ľahko ničí počas varenia!

Merania

Množstvá vitamínu B1 sa vyjadrujú v miligramoch (mg) alebo mikrogramoch (μg).

Potreby

Potreby vitamínu B1 predstavujú približne 0,5 mg denne pre deti a 1-1,5 mg denne pre dospelých.

Infografika - Obsah vitamínu B1 v potravinách

Účinky nedostatku

Nedostatok vitamínu B1 má za následok vážnu poruchu bunkového metabolizmu. Prejavmi tejto poruchy sú únava, emocionálny zmätok, strata chuti do jedla, slabosť, vracanie a bolesť brucha, zlyhanie srdca a poruchy nervovej sústavy (môže nastať celková slabosť a/alebo ochrnutie). Ale je potrebné podotknúť, že tieto problémy môžu mať aj iné príčiny. Ak strava obsahuje dostatok vitamínu B1, potom pri týchto problémoch nepomôže, ak ho budete prijímať ešte viac. Hypovitaminóza sa vyskytuje v krajinách, kde hlavnú zložku potravy tvorí lúpaná ryža a spôsobuje smrteľnú chorobu beri-beri.

Účinky pri nadbytku

Neboli objavené žiadne problémy, ktoré by sa vyskytli pri nadmernej konzumácii vitamínu B1. Ale môžeme si byť istí, že „megadávky“ tohto vitamínu, ktoré môžu nastať pri konzumácií vitamínových doplnkov, prospešné nie sú.

Ak jedávate pečivo alebo obilie, voľte si radšej celozrnné. Obsahuje viac vitamínu B1.

Tip Vitariána

Veľa vitamínu B1 obsahujú strukoviny ako fazuľa, šošovica, hrach a sója, ale keďže sa vitamín zahrievaním ničí, najlepšie je strukoviny a obilniny jesť kvôli tiamínu naklíčené.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

↑ Späť hore

Počet hlasov: 85