Vitamín A

Vyrieši problémy so zrakom a pokožkou?

Vitamín A je potrebný pre zdravý zrak, peknú pokožku a zdravé membrány v celom tele. Telo si ho vytvára najmä z betakaroténu, provitamínu A, ktorý jeme v ovocí a zelenine. Predávkovanie sa betakaroténom nespôsobuje žiadne problémy, ale predávkovanie sa vitamínom A môže spôsobiť otravu.

Vitamín A

Objav

Tento v tuku rozpustný vitamín objavili v roku 1913 McCollum a Davis z University of Wisconsin a Osborne a Mendel z Yale University.

Prišli na to, že potkanom na strave, v ktorej bola jediným zdrojom tuku masť, sa rozvinuli problémy s očami a nedokázali rásť. Neskôr sa zistilo, že k vývinu týchto problémov viedol nedostatok karoténu, žltého pigmentu rastlín. Karotén sa v organizme premenil na vitamín A.

Meranie

Vitamín A sa meria v medzinárodných jednotkách. Existuje vzorec, ktorým sa mikrogramy (1 milióntina gramu) vitamínu menia na medzinárodné jednotky (IU). Množstvo vitamínu A v potravinách a potreby tohto vitamínu sa vyjadrujú buď v týchto medzinárodných jednotkách IU alebo v mikrogramoch.

Chémia

Vitamín A je relatívne odolný voči teplu, ale ľahko môže byť zničený ultrafialovým žiarením (ako na slnku). Chemicky sa vyskytuje v rôznych formách: retinal, retinol a kyselina retinová.

Vitamín A sa v strave nachádza vo forme karoténu, žltého pigmentu rastlín.

Fyziológia

Väčšina vitamínu A v strave sa nachádza vo forme karoténu, žltého pigmentu rastlín. Približne polovica konzumovaného karoténu sa v tele mení na vitamín A a druhá polovica sa využíva ako uhľovodík. Keďže vitamín A je rozpustný v tuku, ak strava neobsahuje tuk alebo ak pečeň vylučuje príliš málo žlče (žlč je potrebná na trávenie tukov) alebo ak sa vylučuje príliš málo hormónu štítnej žľazy, v črevách bude slabá absorpcia vitamínu A. Tento vitamín sa ukladá v pečeni.

Funkcie

Vitamín A sa v tele využíva rôznymi dôležitými spôsobmi:

  • Telo ho potrebuje na udržanie normálneho zraku pri slabom osvetlení.
  • Vitamín A je tiež potrebný pre syntézu hlienu, sekrétu, ktorý telo používa na udržanie zdravých membrán lemujúcich oči, ústa a gastrointestinálnu, dýchaciu a urogenitálnu sústavu. 
  • Vitamín A je tiež potrebný pre normálny vývoj kostry a zubov,
  • pre tvorbu spermií,
  • pre normálny priebeh ženského reprodukčného cyklu,
  • na tvorbu hormónu nadobličiek kortizónu z cholesterolu,
  • na udržiavanie pevnosti všetkých bunkových membrán.

Potreby

Dospelí muži potrebujú 5000 IU (1500 μg) vitamínu A denne, dospelé ženy 4000 IU (1200 μg), tehotné alebo dojčiace ženy 5000 IU (1500 μg) a deti približne 1/10 potreby dospelých. Potreby dojčiat jednoducho spĺňa materské mlieko.

Zdroje

Zdravé zdroje vitamínu A zahŕňajú tmavozelenú listovú zeleninu (šalát a iné zelené listy), zelenú zeleninu (brokolica, špargľa), žltú alebo oranžovú zeleninu (mrkva, atď.) a žlté alebo oranžové ovocie (broskyne, dynky, atď.).

Infografika - Obsah vitamínu A v potravinách

Ako si môžete všimnúť, najväčšími zdrojmi vitamínu A je rybí olej a pečeň zvierat. Tieto zdroje vitamínu A však nie sú najvhodnejšie, pretože hrozí predávkovanie sa vitamínom A a otrava. Zelenina a ovocie sú však vhodnými a bezpečnými zdrojmi, pri ktorých predávkovanie sa nehrozí. Najmä žlté, oranžové a červené ovocie a zelenina obsahujú veľa betakaroténu, z ktorého si telo tvorí vitamín A. Betakaroténom sa predávkovať nedá. Avšak pečeň obsahuje aj veľa vitamínu A a nemala by sa konzumovať, a to hlavne vo väčšom množstve.

Surové rastlinné zdroje vitamínu A

Medzi najväčšie vitariánske zdroje vitamínu A, teda zdravé zdroje v surovej kvalite, patrí ovocie goji, mrkva, ktorá je snáď najviac známa posilňovaním zraku a pozitívnym vplyvom na pokožku, sladké zemiaky a sušené marhuleInfografika - Obsah vitamínu A v ovocí a zelenine

Vplyv nedostatku

Nedostatok vitamínu A je v USA zriedkavý a zvyčajne sa objavuje pri chronickej hnačke z kolitídy a iných takýchto chorobách, ochorení pečene alebo užívaní minerálneho oleja. Osoba s nedostatkom vitamínu A trpí šeroslepotou a degeneráciou membrán (oči, nos, dutiny, stredné ucho, pľúca, urogenitálny trakt).

Účinky pri nadbytku

Nadbytočný príjem vitamínu A má za následok  toxicitu (otravu), spôsobujúcu stratu chuti do jedla, zvýšenú podráždenosť, vysušovanie a odlupovanie pokožky, stratu vlasov, bolesť kostí a kĺbov, krehkosť kostí, bolesti hlavy a zväčšenie pečene a sleziny. Predávkovanie sa betakaroténom, provitamínom A, na rozdiel od vitamínu A nehrozí. Takže nehrozí predávkovanie sa zeleninou a ovocím, ale je dobré vyhýbať sa rybiemu oleju a pečeni zvierat, ktoré mnohokrát spôsobili otravu najmä lovcom žijúcim v polárnych kruchoch, ktorí boli na jedenie zvierat odkázaní. Predávkovanie sa týmto vitamínom nastáva približne pri 50 000 IU (15 000 μg) na deň u dospelých a 20 000 IU (6 000 μg) u detí.

Predávkovanie sa vitamínom A z ovocia a zeleniny nehrozí, naopak, živočíšne zdroje sú nebezpečné.

Tip Vitariána

Nadbytok betakaroténu z ovocia a zeleniny nemôže uškodiť, ale začne sa vylučovať cez pokožku a tá získava pekný mierne opálený odtieň.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

rawfoodexplained.com

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 86