Vegánstvo pre deti

Čo musia rodičia zvážiť

U dospelých už vegánska strava nie je ničím zvláštnym. Ale môžu sa aj deti vzdať jogurtu, syra a mlieka? 

Vegánstvo pre deti

Zlom nastal v polovici tehotenstva. V piatom mesiaci sa Annika Klauke z Hannoveru rozhodla stať vegánkou – po mnohých mesiacoch zaoberania sa otázkami intenzívneho chovu hospodárskych zvierat z etického a environmentálneho hľadiska. Pre ňu sa zdá byť zvolená cesta úplne v poriadku, je to však vhodné aj pre jej dieťa?

Klauke sa pýta u svojho gynekológa. On reagoval uvoľnene, pretože krvné hodnoty tehotných žien sú príkladné. Ona prijíma vitamín B12, veľkú pozornosť venuje vyváženej strave.

Ale z ktorých rastlinných zdrojov získať železo? Odkiaľ pochádza vegánsky vápnik? Koľko B12 potrebujeme? Z jej výskumu sa stalo vzdelávanie - Klauke sa začala venovať dištančnému štúdiu výživy. „V tom čase som sa cítila úplne sama, nemala som žiadnych rodičov, s ktorými by som sa podelila“.

Rodičia chcú vedieť viac

Jeden problém, ktorý sa týka veľa vegánov v Nemecku, je: chýbajú im jasné nutričné odporúčania pre deti a dorast. Ktoré rastlinné potraviny by mali jesť? A s čím ich kombinovať? Nedávno vystavili vegánski rodičia online petíciu pre Nemeckú spoločnosť pre výživu (DGE), aby vypracovali a prejednali čisto rastlinnú stravu.

Ľudia majú zvýšenú potrebu informácií, hovorí Antje Gahl, hovorkyňa DGE. „Ale zatiaľ nám naozaj chýbajú zmysluplné štúdie, z ktorých vyplývajú konkrétne odporúčania“. Pri naozaj pestrom menu – pripúšťa Gahl – by bola vegánska strava pre deti úplne možná. „Napriek tomu nie sme schopní vysloviť všeobecné odporúčania z dôvodu opatrnosti“.

Prehľad vegánskej stravy poskytuje vedecky vytvorenú pyramídu vegánskej stravy nemeckej vegetariánskej federácie (Vebu). Avšak je určená pre potreby dospelých. Preto Vebu navyše ponúka prvý prehľad existujúcich výživových odporúčaní pre deti a mládež.

Torsten Spranger je pediater v Brémach a zažíva, že sa stále viac a viac rodičov nakoniec rozhoduje vegánstvo. Podľa odhadov Vebu existuje len v Nemecku v súčasnej dobe asi 900 000 ľudí. Ak hľadáte odpovede na naliehavé otázky, Spranger sa už niekoľko mesiacov zaoberá požiadavkami rastlinnej stravy. Je presvedčený o tom, že „my lekári musíme byť schopní lepšie reagovať“.

Je vegánstvo pre deti bezpečné?

Spranger, ktorý pracuje ako tlačový hovorca v Brémach pre združenie pediatrov,  sa preto teraz venuje zostavovaniu jedálnička pre deti a mládež. „Deti v konečnom dôsledku nie sú žiadni malí dospelí a majú vo fázach rastu veľa špecifických požiadaviek pre potreby kalórií a výživu.“

„Malé deti nemôžu využiť tak veľa vlákniny z rastlinnej stravy, takže vláknitá zelenina často končí ako nestrávená v plienke,“ hovorí vedúci oddelenia metabolizmu a výživy z detskej nemocnice Dr. von Haunerschen z Univerzity v Mníchove.

Vyhnite sa nedostatku železa a zinku

U detí je už všeobecne ťažšie posúdiť to, či jedia dostatok potrebných živín a kalórií pre svoj rast a vývin. U vegánskych detí by to bolo ešte zložitejšie: „Niektoré živiny, ako je železo alebo zinok, nie sú z rastlinných zdrojov pre telo tak ľahko použiteľné ako zo živočíšnych produktov“, tvrdí profesor Andreas Hahn z Leibniz Universität z Hannoveru.

Annika Klauke tiež pozná úskalia. Jej syn má teraz dva roky a jedáva rovnako ako ostatné deti: „niekedy ako kôň, inokedy veľmi málo“. Klauke verí, že jej syn sa vie inštiktívne riadiť tým, čo potrebuje a čo nie. „Keď je veľa, ukazuje to, že sa práve potrebuje silno vyvíjať“. Klauke sa stala oveľa skúsenejšou. Po prvom pediatrovo a po vyhrážaní kancelárie starostlivosti o mládež sa cíti u svojho nového pediatra v dobrých rukách: „Všetky prehliadky ukazujú, že môj syn rastie veľmi dobre“. Pravidelné krvné testy tiež ukazujú, že žiadne nedostatky neexistujú alebo nehrozia.

„S hlbokou znalosťou výživy je možné, aby deti jedli na vegánskej ceste zdravo,“ je presvedčený odborník na výživu Hahn. To si vyžaduje, aby strava bola veľmi pestrá a vyvážená, a to nielen pri ovocí a zelenine, ale aj pri orieškoch, semienkach, obilí a doplnkoch. Pretože: len cielené nutričné doplnky to nespravia. Najvyššiu daň si berie vitamín B12, ktorý sa bežne nachádza len v živočíšnych produktoch.

Pri pestrej strave je aj pre deti vegánstvo bezpečné.

Vegánstvo a plánovanie

Zatiaľ čo vitamín B12 sa u dospelých ukladá na niekoľko rokov, u detí jeho nedostatok vedie po veľmi krátkej dobe k neurologickému poškodeniu a anémii. „Kým si to rodičia všimnú na svojom dieťati, môžu byť už nenapraviteľné škody vytvorené,“ varuje Berthold Koletzko, ktorý sa už na svojej klinike v Mníchove postaral o veľa detí s nedostatkom vitamínu B12. Vegánskym rodičom z etických pohnútok vzdáva pediater veľkú úctu: „strava na rastlinnej báze má aj veľa zdravotných prínosov“. U detí je ju však potrebné plánovať a sledovať.

Koletzko radí rodičom, aby otvorene hovorili o vegánskej strave s dozerajúcim detským lekárom a sledovali všetky predpísané testy. Aspoň kým dieťa začne chodiť do školy odporúča Koletzko zvýšiť prísun živín aj v podobe multivitamínových doplnkov, a to najmä vitamínu B12, zinku, jódu a tiež vitamínu D.

Z iných zdrojov je však známe, že vitamín B12 u cicavcov produkuje v dostatočnom množstve črevná mikroflóra. V pečeni si telo vytvára jeho zásoby na dobu 3-7 rokov, ale užívanie antikoncepcie a časté užívanie liekov môže tieto zásoby úplne zlikvidovať. Je zaujímavé, že ľudia, ktorí sú vegánmi odmalička, majú spotrebu vitamínu B12 o 75% nižšiu ako ostatná populácia, u ktorej je táto spotreba 2,5 mikrogramu denne. A túto potrebu úplne vykryje vlastná črevná produkcia! 

Tip Vitariána

Možno sa časom zistí, že s tými potrebami to až také náročné nie je, veď klasická strava často obsahuje omnoho menej živín, ako vegánska. Samozrejme, nestačí vyradiť všetko nezdravé a ponechať si na tanieri len "úbohú zeleninovú oblohu", ale s pestrou paletou organického ovocia, zeleniny, orechov, semienok a prípadne aj strukovín a obilnín je vegánstvo omnoho zdravšia a omnoho etickejšia voľba ako jedienie "všetkého".
Na nasledovnom videu je 8-ročný chlapec, ktorý celý život jedáva len surovú rastlinnú stravu: hlavne ovocie a zeleninu. 

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

www.spiegel.de
K. Červený, D. Červená: Vegetariánská kuchařka

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 83