Štikútanie - príčiny a terapia

Pomáha zadržanie dychu pri čkaní?

Štikútanie, čkanie, singultus. Tieto pojmy označujú nedobrovoľný stav človeka, pri ktorom sa cíti trápne,  obzvlášť vtedy, ak sa štikútanie spája s nepríjemným zvukovým prejavom. Vzniká kŕčovitými sťahmi podráždenej bránice.

Štikútanie - príčiny a terapia

Štikútanie môže spôsobiť vážne problémy. Vo väčšine prípadov končí po pár minútach. Sú však ľudia, ktorých štikútanie trápi dlhé roky! V Guinnessovej knihe rekordov je zapísaný Američan Charles Osborne, ktorý nepretržite štikútal od roku 1922 až do roku 1990 a rok na to zomrel.

Príčiny vzniku štikútania

Žartovne sa hovorí, že buď niekto jednoducho myslí len na jedného alebo niekto myslí na niekoho a bozkáva druhého. Toto býva asi najbežnejšie vysvetlenie pre čkanie. Slúži predovšetkým jednému účelu: zábave. Fundovaná znalosť o príčine čkania a o tom ako sa čkania najlepšie zbavíme, je naproti tomu zriedkavá.

Na svete je málo inštitúcií, kde sa čkanie systematicky skúma. Jednou z nich je Terapeutické centrum chronického čkania na Univerzitnej klinike v Heidelbergu, kde výskum vedie Jens Kessler. Uvedieme niektoré z jeho názorov:

Čkanie u ešte nenarodených detí je vyvolané prehĺtaním plodovej vody, čím sa ich žalúdok  rýchlo rozťahuje. Aj dospelí dostávajú čkanie predovšetkým vtedy, keď príliš rýchlo jedia alebo pijú. Hlavnú úlohu tu hrá bránica, ktorá je uložená ako určitá klenba medzi brušnou a hrudnou dutinou a je najväčšou dýchacím svalom v našom tele. Pri nádychu sa stiahne, vyrovná sa a takto vytvorí priestor pre pľúca - vzduch vprúdi, hrudník sa zdvihne. Potom sa bránica opäť rozširuje, priestor pre pľúca sa zmenšuje a vzduch prúdi von."

Bránica pri nádychu a výdychu

Za normálnych okolností je dýchanie a prehĺtanie navzájom koordinované. Prehĺta sa najskôr po jednom vdychu a výdychu. Pri čkaní ale bránica vyjde z taktu. Sťahuje sa v tých najnevhodnejších časoch rýchlo a trhane a tým nás nechá dýchať spontánne. Asi tridsať milisekúnd potom nás sval upozorní na nevhodné správanie: „hik“. Zvuk je spôsobený tým, že sa hlasivky reflexívne uzavrú, zatiaľ čo vzduch prúdi do hltanu.

Je vhodný na uvoľnenie orgazmus?

Bránica, a tým aj čkanie - ako každý sval – je riadená nervami. Najbežnejšie  domáce prostriedky majú za cieľ ovplyvniť túto reguláciu. „Keď budete piť niečo  studené alebo teplé, zareaguje vágus (blúdivý nerv) v pažeráku,“ hovorí Kessler. Tento nerv je v tele  široko rozvetvený a tiež vyčnieva smerom k bránici a žalúdku. Tiež tipy na to, ako upraviť zvukovod s ukazovákom alebo potiahnuť si za jazyk, majú za cieľ podráždiť tento nerv. Alternatívne si môžeme pošklbať po zadnom svale krku.

Roku 2006 dostali dve výskumné skupiny dokonca Ig Nobelovu cenu, cenu za parodizujúci výskum, pretože oslobodili dvoch pacientov od čkania rektálnou masážou. Jeden z výskumníkov odporúčal okrem toho aj sex terapiu: orgazmus stimuluje vágus ešte ďaleko účinnejšie. Vo významných štúdiách to však dokázané nebolo, tvrdia aj taiwanskí výskumníci v prehľadnom článku z roku 2012.

Čas hojí všetko, aj divoké svaly

Pri zadržaní dychu by mohli ešte dve ďalšie teórie vysvetliť, prečo je táto metóda u niektorých ľudí účinná: po prvé, pretože zadržanie dychu uvoľňuje bránicu. Sval sa už nemusí pri dýchaní stiahnuť a tzv. bránicový nerv, ktorý riadi bránicu, vysiela menej signálov do svalu. Na druhej strane stúpa pri zadržaní dychu obsah oxidu uhličitého v krvi. Plyn sa tvorí pri mnohých procesoch v tele, zvyčajne sa opäť vydýchne.

Publikované prípadové štúdie zo sedemdesiatych rokov naznačujú, že vyšší obsah oxidu uhličitého prinajmenšom odstup medzi čkaním zväčší. Pravdepodobne sa telo pokúša nižšou frekvenciou v núdzovej situácii - málo kyslíka, veľa oxidu uhličitého – šetriť energiu. V súlade s tým by muselo dýchanie do papierového vrecúška tiež pôsobiť proti štikútaniu, keďže to tiež zvyšuje hladinu oxidu uhličitého v krvi.

Vedecky dokázaný účinok týchto domácich prostriedkov však neexistuje. Skúsenosti z každodenného života naznačujú, že účinkujú u každého človeka rozdielne. Dôležitú úlohu hrá asi aj viera v účinnosť a rozptýlenie. Myseľ má veľký vplyv na čkanie.

Aj čas pomáha nejakým domácim prostriedkom len k zdanlivému účinku. Často by čkanie pravdepodobne trvalo rovnako dlho, keby ste sa nepokúsili zadržať dych, nespomenuli si na jedlá na posledné dva týždne, alebo sa nechali vystrašiť. Vyskúšanie trikov ale jednoducho prináša väčšiu zábavu, než sa vzdať vzpierajúcej sa bránici. A tým aj čas ubieha citeľne rýchlejšie.

Chronické čkanie

Vo veľmi zriedkavých prípadoch trpia ľudia na chronické čkanie. V Terapeutickom centre chronického čkania na Univerzitnej klinike v Heidelbergu bolo liečených asi 150 týchto pacientov od roku 2010. Postihnutí sú predovšetkým muži, príčina nerovného rodového rozdelenia je nejasná. Závery zo štúdie stručne interpretujeme:

  • Chronické čkanie môže byť príznakom vážneho ochorenia, ako je napríklad nádor alebo infarkt. Problém môže byť aj v psychike a je spojený so stresom. Postihnutí dlhodobo nespia, nemôžu ani správne jesť a hovoriť.
  • V praxi a štúdiách sa ukázalo, že pacientom trpiacim na chronické čkanie môžu pomôcť lieky, ktoré boli pôvodne vynájdené na liečbu epileptikov. Môžu mať však aj vedľajšie účinky. Snáď pomôže aj akupunktúra.
  • Opatrne s domácimi prostriedkami! Niektoré z domácich prostriedkov proti čkaniu ho tiež môžu zapríčiniť, pretože ovplyvňujú zúčastnené nervy. Tiež asi netreba piť príliš rýchlo  studené alebo teplé nápoje, radšej jesť niekoľko malých jedál namiesto jedného veľkého a dať ruky preč od korenených jedál.

          Komu sa viac ako dva dni čká, mal by ísť k lekárovi.

Záver

Existujú náznaky o tom, že zadržanie dychu by mohlo pri čkaní pomôcť. Tieto poznatky však isté nie sú. Skúsenosti ukazujú, že každému človeku pomáha niečo iného. Často to je asi len rozptýlenie a čas, ktoré opäť bránicu upokoja.

Tip Vitariána
  1. Nesnažte sa jesť a hovoriť súčasne. Jedzte pomaly a jedlo dôkladne prežúvajte.
  2. Hneď, keď začnete štikútať, zhlboka sa nadýchnite, zadržte dych a pomaly vydychujte.
  3. Prehĺtajte naprázdno (vzduch), opakujte niekoľkokrát.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

Der Spiegel
primar.sme.sk
www.s24.sk

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 73